Ali kabel start stop

Wie kan of wil mijn start stop functie uitschakelen en tevens m'n olie verversen melding naar andere tijd zetten service melding bij voorkeur in de buurt van Odijk

ertromp

Forumguru
De ali kabel bevat een chip. Die chip kan de laatste stand van de start/stop instelling opslaan. Die instelling "programmeer" je door de start/stop knop in te drukken die signaal afgeeft aan de chip. Dat is dus 1x activeren en dan blijft die stand er in staan.

1983jeroen

Forumguru
Geen idee wat je hiermee kunt.
Mijne is gewoon met de knop aan en uitzetten zoals het zonder module ook werkt, alleen blijft hij die stand onthouden na het uitschakelen van de motor.
Dus 1 keer uit is altijd uit tot je hem met de knop weer aan zet.

Fswart

Actief lid
In de tijdspanne van 10 maanden heb ik mijn twee auto's vervangen door andere jongere exemplaren. De eerste was vorig jaar Mei toen we onze 15 jaar oude rolstoelbus waar we al 9 jaar mee reden (Opel Movano L1H1 uit 2009) vervingen door een Ford Transit Custom H2L1 uit 2016 en afgelopen februari toen ik mijn Opel Corsa uit 2010 verving door de Skoda Octavia 1.2 TSI uit dec 2013.

Beide voertuigen zijn voorzien van een start-stop systeem. Het duurde niet lang (binnen enkele dagen al) nadat ik de Ford had dat ik dat start-stop systeem met het knopje op het dashboard uitzette élke keer als ik met de Ford onderweg was. En dat deed ik ook al gauw met de Octavia. Ik heb ook geprobeerd het niet te doen en het aan te laten staan in beide voertuigen maar ik kan er niet aan wennen. Daarnaast is het ook in mijn ogen een totaal zinloos en onnodig slijtage veroorzakend systeem. De verkeerslichten in Nederland staan zo kort op rood dat je nooit lang staat te wachten en in de file is het al helemáál irritant. Dus het besparen van brandstof en uitstoot zal nagenoeg nul zijn. In mijn ogen vind ik dat het meest irritante, zinloze en slijtage verhogende systeem wat ik ooit op een auto heb aangetroffen.

Misschien ben ik ouderwets, ik weet het niet maar ik kan er echt niet aan wennen. Herkennen jullie je hierin? Zetten jullie het ook uit of laten jullie het aanstaan? Hoe ervaren jullie het systeem? Of vinden jullie het geweldig?

emilio3333

Forumguru
Ik snap je zeker en zette het ook altijd uit bij mijn vorige auto’s.
Ik rij nu een hybride auto en bij deze gaat de brandstof motor elke dag wel tientallen/honderden keren aan en uit doordat deze steeds afwisselt met de elektromotor.
Dit lijkt mij dan ook geen auto die makkelijk 3 ton kan halen.
Leuk die milieurommel maar het verkort naar mijn idee de levensduur van een auto.

Rallye

Forumguru
Zijn beide auto’s automaten of handgeschakeld? Ik heb een handgeschakelde auto en daar werkt start stop alleen als je de auto uit de versnellingen haalt en de koppeling op laat komen. Dat gebeurt mij hoogst zelden. Ik heb begrepen dat dit in de verbruikstest wel voorkomt en daardoor net een beetje helpt om weer een paar gram CO2 te besparen. In de realiteit dus echter minder.

Bij een automaat werkt start stop veel meer en zul je er dus meer last van hebben. Dat de auto uit gaat op het moment dat het je niet uitkomt, net iets meer tijd nodig heeft om vanuit stilstand weg te rijden, de trilling bij de herstart dat soort dingen. Voor slijtage ben ik niet zo bang overigens.

Als je op het forum zoekt kun je verschillende beschrijvingen vinden van snoertjes van Aliexpress die zorgen dat jouw voorkeur (uit dus) voor start stop wordt onthouden voor de volgende start. Zoek maar eens.

Fswart

Actief lid
Zijn beide auto’s automaten of handgeschakeld? Ik heb een handgeschakelde auto en daar werkt start stop alleen als je de auto uit de versnellingen haalt en de koppeling op laat komen. Dat gebeurt mij hoogst zelden. Ik heb begrepen dat dit in de verbruikstest wel voorkomt en daardoor net een beetje helpt om weer een paar gram CO2 te besparen. In de realiteit dus echter minder.

Beide auto's zijn handgeschakeld. Maar ik laat wel vaak de auto in z'n vrij staan met de koppeling los voor stoplichten, zeker als ik niet vooraan sta waardoor ik dus een beetje meer tijd heb om hem weer in z'm 1 te zetten. Ik heb deze eeuw wel voornamelijk automaten gereden maar nu zijn beide auto's dus manueel. Ik ben dus niet meer gewend om de koppeling lang ingetrapt te houden.

En, zoals ik al zei, ik sta meestal zo kort stil voor verkeerslichten dat zelfs als ik het an zou laten staan de brandstof besparing en CO2 uitstoot vermindering de verwaarlozen zijn.

Maar ik ga eens zoeken naar zo'n kabeltje, bedankt

Fswart

Actief lid
Ik snap je zeker en zette het ook altijd uit bij mijn vorige auto’s.
Ik rij nu een hybride auto en bij deze gaat de brandstof motor elke dag wel tientallen/honderden keren aan en uit doordat deze steeds afwisselt met de elektromotor.
Dit lijkt mij dan ook geen auto die makkelijk 3 ton kan halen.
Leuk die milieurommel maar het verkort naar mijn idee de levensduur van een auto.

Ik ben blij dat ik dus zeker niet de enige ben die het uitzet. ik ga even op zoek naar een kabeltje om het uit te zetten zoals werd voorgesteld hier in de andere reactie

Bovenaan Onderaan