Airco probleem

Rataplan

Forumguru
Waarom lijkt het dan meer dan onze vorige, ook destijds nieuw gekochtte, Octavia?

Ik weet hoe vocht in auto komt, blijft. ;)

Zo ben ik aan het bedenken hoe ik werkbus beste kan isoleren, ventileren en verwarmen om zo vocht uit de ruimte te krijgen/houden. Vocht slaat als condens op gereedschap dat corrosie kan geven.

Denk aan ventilator op dak, gat onderin om trek te krijgen. Verwarming die bij 4° aan gaat. Etc etc
 

BigCheese

Forumguru
Bij mijn O3 is de voorruit binnen enkele seconden ontwasemd, echt zoveel sneller dan de Peugeot die ik hiervoor had. Bij de Citigo van vrouwlief staan de ijsbloemen aan de binnenkant, die is echt vochtig. Komt waarschijnlijk ook door het feit dat de deuren gewoon van metaal zijn binnen i.p.v. bekleed. Misschien moet ik toch eens de ruiten van binnen reinigen.
 
Ik ben vanmiddag eens aan de slag gegaan met jullie tips, daar was ik helaas snel klaar mee.
Koelvloeistof verwarming zit er niet in, de "vrij zicht" optie gaat merkbaar wat doen als de motor een beetje warm is, de fysieke ontwasem knop geeft wel volle bak wind, maar heeft geen effect als de lucht nog niet warm is.
Binnenkort maar eens bij de dealer langs.
 

PizzaPieter

Forumguru
Da's vervelend. Mijn 03 had wel koelvloeistof verwarming, maar gisteren op Seat gekeken...ook niet.
O3 was in no-time warme lucht aan het blazen (einde straat al beetje). Leon niet.
Sterker nog...ik ga eens kijken wanneer/of hij wel warm wordt...zo weinig gereden met Corona
 

CharlesTucker

Forumguru
Bij mijn O3 is de voorruit binnen enkele seconden ontwasemd, echt zoveel sneller dan de Peugeot die ik hiervoor had
Precies dezelfde ervaring bij mijn O3 (al kan ik 'm niet vegelijken met een Peugeot). De auto blijft zowiezo vrij droog van binnen, maar dat het secondenwerk is komt denk ik toch vooral door de voorruitverwarming. Ik zag dat jij ook een Style Business O3 hebt, ik kan me niet meer herinneren of voorruitverwarming standaard was of dat ik dat nog apart had aangevinkt. Maar het is wel ideaal, ook bij bevroren ruiten, het heeft mij ook doen besluiten om echt nooit meer een auto te kopen zonder voorruitverwarming.

Bij de Citigo van vrouwlief staan de ijsbloemen aan de binnenkant, die is echt vochtig. Komt waarschijnlijk ook door het feit dat de deuren gewoon van metaal zijn binnen i.p.v. bekleed. Misschien moet ik toch eens de ruiten van binnen reinigen.
En die is ook heel herkenbaar ja, de Citigo is zowiezo veel vochtiger van binnen dan de O3, daar is ook al redelijk wat over geschreven op het forum. En inderdaad, ook maar eens de ruiten goed schoonmaken voor haar, misschien helpt het. Zij gebruikt de Citigo eigenlijk alleen voor kleine stukjes. Enige tijd geleden heb ik 'm eens meegenomen voor een wat langere rit. We hadden toen wel het idee dat het probleem voor een weekje of twee minder was. Hij droogt kennelijk wat op als je 'm voor een langere rit gebruikt.
 

BigCheese

Forumguru
Voorruitverwarming is zo'n beetje de enige optie die er niet op zit bij mij. Geen idee of dat standaard was bij een Style Business, mijn auto is van Belgische afkomst en wellicht dat daar de pakketten anders zijn ingedeeld. Maar de ontwasemstand werkt bij mij echt supersnel, dus ik zou verwachten dat een nieuwe IV hier ook geen moeite mee zou moeten hebben.
 
Beslagen ramen kunnen veel oorzaken hebben helaas. Rij je bijvoorbeeld enkel korte stukjes? Rij je altijd met de ramen dicht, zet je je airco wel eens uit? Als je de airco uitzet tijdens een regenbui krijg je bijvoorbeeld ook snel beslagen ramen. Staat de auto vaak stil, etc etc..

Aangezien het om een nieuwe auto gaat lijkt mij lekkage ergens uitgesloten maar dat weet je maar nooit..

Toen ik mijn Octavia 1 net had (2004) had hij ook last van beslagen ramen, bij de proefrit al. Werd mij verteld dat hij lang stil had gestaan (was ook zo) ontwaseming had het toen ook moeilijk.

Maar ik ging toen even een iets langer stuk rijden, vervolgens kachel op heet gezet met beide stoelverwarming aan en raam op een kiertje om eens lekker te ontvochtigen (ik had géén natte matten o.i.d) dit zo'n 15 min gedaan. En tot op heden geen beslagen ramen gehad, ook met regen onder de 5 graden (wanneer de airco niet meer zou moeten werken) blijft het heerlijk helder (Heineken)

Als dat niet helpt zou ik toch wel even de dealer opzoeken en dit onder garantie laten verhelpen. Vind het ook nergens op slaan, want we leven inmiddels in 2021, en je zou dan toch denken dat men het auto's maken wel onder de knie heeft na 300 jaar innovatie (of iets dergelijks)

Ik las ook iets over nieuwigheid van het plastic ofzo? Ik vind dat wel vreemd, ik vraag mij dan af of bijvoorbeeld nieuwe Mercedessen hier ook last van hebben (lijkt mij niet)
 
mijn college, die net als ik zijn auto een week heft, kreeg net bericht van onze wagenparkbeheerder om contact op te nemen met een dealer. redden onbekend. bij navraag door hem gaat het om de airco software. misschien voor iemand anders ook??
viel onder een terugroepactie. software kan alleen door dealer gedaan worden
 
Gaat idd om terugroepactie airco

bijgevoegd de foutcode


Hierbij de kentekens waar een terugroepactie van openstaat.
Graag de berijder bij de dichtstbijzijnde dealer een afspraak laten maken.

Klant kan gewoon doorgeven dat hij/zij een afspraak wil maken voor de terugroepactie 97EQ
 
Goed mijn skoda geen terugroepactie ivm airco, vandaag wel bij wegrijden werd alle software gestart, behalve de climatcontrol. Temperatuur bleef streepjes aan beide zijden, was niet in te stellen. Climat control was nog wel uit te zetten, resultaat beslagen ramen. Bij aanzetten full power en behoorlijk warm in de auto. Heb het een tijdje aangekeken, daarna de auto gestopt en uitgezet. Daarna opnieuw gestart, alles ok. Wel iedere dag na intoetsen pin dat mijn profiel dat aanwezig was bij uitzetten ( bv achtergrond carbon) veranderd naar groen, en de volgende keer omgekeerd. Categorie software bugjes denk ik. Wat dat betreft is software niet alles, en zijn fysieke knoppen soms beter.
 
Update is uitgevoerd.
Het lijkt erop dat het ontvochtigen/ontwasemen door de airco nu wel werkt.
Bij de leen Superb werkte de ontwaseming trouwens ook bij -10, vrijwel direct na het starten was het raam schoon, wat volgens de dealer ook normaal is.

Wat er verder allemaal veranderd of verbeterd is met de update weet ik niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan