Airco probleem

Hoe is jullie ervaring met het schoonmaken van beslagen ramen.
Ik heb nu al een paar dagen, dat bij instappen de ramen van binnen beslagen zijn, normaal in deze tijd.
Normaal gesproken druk je dan de fysieke voorruit ventilatie knop in of vrij zicht op je scherm.
Ik ben dan gewend van andere auto's dat je raam vrijwel direct schoon is door de airco.
Bij mijn O4 moet ik een paar minuten wachten tot je voelt dat de lucht wat warm wordt, dit kan toch niet de bedoeling zijn. Je moet dcht wachten, want anders zie je echt helemaal niks.
Bij AC aan en uit zetten hoor ik wel een relais klikken, maar of er onder de motorkap iets gebeurt betwijfel ik
 
Snap ik, maar die temperaturen halen wij vrijwel niet in Nederland.
Als dit nu het probleem is, dan moeten meerderen dit hebben .
 

mmarkvoort

Actief lid
Ik merkte ook dat wanneer hij hard blaast er weinig gebeurt.
In het Airco menu zit een optie voor beslagen voorruit en die werkt wel goed.
Kan de naam zo even niet bedenken. Pas 1 keer gebruikt.
 

hemi24

Forumguru
Snap ik, maar die temperaturen halen wij vrijwel niet in Nederland.

Volgens mij was deze temperatuur beneden 5 graden, dus dat halen we 's winters redelijk vaak lijkt mij? Tenzij jij in een verre uithoek van ons Koninkrijk woont natuurlijk...

Maar als je denkt dat er iets niet goed is aan een vrijwel nieuwe wagen, zou ik zeggen: snel naar de dealer!

:arghh:
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Roeland80

Forumguru
Ik heb ergens op het forum eens gelezen dat bij een nieuwe auto weekmakers vrij komen uit het kunstof interieur. Wat dan op de ramen gaat zitten wat condens vorming verergerd ik zou de ramen eens goed schoonmaken aan de binnenkant met spiritus of ammoniak in koud water!
 
Volgens mij was deze temperatuur beneden 5 graden, dus dat halen we 's winters redelijk vaak lijkt mij? Tenzij jij in een verre uithoek van ons Koninkrijk woont natuurlijk...

Maar als je denkt dat er iets niet goed is aan een vrijwel nieuwe wagen, zou ik zeggen: snel naar de dealer!

:arghh:
5gr,??, ik hoop het niet. Dat betekent dat in Scandinavië je airco vrijwel nooit kan gebruiken
 
Hallo,

Beslagen ramen kunnen ook ontstaan door een niet werkende recirculatieklep.
Als deze vast zit in de stand recirculeren dan wordt er geen verse buitenlucht meer aangezogen.
Deze klep gaat ook op recirculatie als je achteruit rijdt (iets te maken met evt. aanzuigen van uitlaatgassen), bij mijn Octavia2 zat ie vast in deze stand.


Dit is snel te controleren of het geluid van de ventilatie veranderd als je op het knopje drukt.
 

EdK

Forumguru
Nog nooit meegemaakt, echt belachelijk, juist bij die temperaturen heb je de airco het hardst nodig.
Ach volgens mij is de airco in eerste instantie gebouwd om een wagen af te koelen.
Dat er een bijkomstigheid bij is dat hij tevens ontvocht is dan mooi meegenomen.
En dat geld voor in auto's en ook in gebouwen.
In laatste geval kan hier nog wel een schakeling (apparatuur) ingebouwd worden zodat hij ook werkt met temps onder nul.
Tevens kan een airco ook als verwarming werken, in gebouwen word dit steeds vaker toegepast. In wagens niet, en waarom niet ?
Maar beslagen ramen in je auto heeft in algemeen een oorzaak, en problemen oplossen kun je beter aanpakken bij de bron.
En dat het makkelijk is om met de airco tot een +/- 3 graden te kunnen ontvochten is fijn, maar is niet de hoofdreden dat de airco in je wagen is ingebouwd.
Nee die is er voor als het 30 graden boven nul is en je weg zweet in je wagen om de temperatuur naar een 22 graden te brengen.
Maar zelf meegemaakt in navada woestijn dat het rond de 50 graden celcius was, en dat ik nog zat te zweten in de wagen.
Tsja die kon het niet koeler meer krijgen dan rond de 35 graden.
En om dan te zeggen dat die airco defect is, dat het belachelijk is dat hij niet kan koelen tot 10 graden..... :pieker::koffie:
 

PizzaPieter

Forumguru
Een auto die elke dag van binnen beslagen is lijkt me in de basis niet oké.
De turbostand waarbij airco aangaat, aanjager vol aan en temp hoog helpt, in het zeldzame geval dat vooruit heel beslagen is (maar vnl aan buitenkant) altijd goed, in zowel O3 als Leon
 
Oké, misschien verwar ik ontvochtigen met koelen.
Feit blijft dat ik dit bij andere auto's niet eerder heb gehad.
Ik zal de koelvloeistof verwarming eens proberen, want om elje dag 5 minuten met draaiende motor te moeten wachten is ook niet handig.
 

EdK

Forumguru
Als jij elke dag een probleem met beslagen ramen hebt dan is er wel degelijk iets anders in je wagen aan de hand.
Dan heb je of ergens zeiknatte matten of een kofferbak ruimte bij reserve wiel met water staan.
Of je laat zeiknatte kleding / spullen in je wagen overnachten wat ook zorgt dat je natte ramen in de ochtend hebt.

Dus zou toch eens naar de oorzaak gaan zoeken van elke dag beslagen ramen.......:koffie:
 

PizzaPieter

Forumguru
Ik lees in de manual dat de 04 ook een MAX instelling heeft (turbostand) en dat de koelvloeistof verwarming en voorruit verwarming ook automatisch ingesteld kunnen worden.

Als je daarmee je ramen niet in een poep en scheet vrij krijgt, dan is er mogelijk iets niet oke
97d3e6d9f81d0b6ab0d087c166288f60.jpg
433203066a2a8cb96523e1412dc1a715.jpg
 

Canon-Eye

Forumguru
Al vaker geschreven: zorg in de allereerste plaats voor goed schone ramen: aanslag en andere verontreinigingen vormen condensatiekernen voor het aanwezige vocht in de lucht.
Reinigen met KOUD!!! water waaraan een scheutje ammonia is toegevoegd, goed droogmaken met zeem, schone theedoek, microvezeldoekje.
Een schone ruit beslaat veel minder snel.
 

MRNX

Forumguru
Voor straks in de zomer.... ik heb ergens in een yt filmpje gezien dat de airco in warme omstandigheden ook lang nodig heeft om te gaan koelen. Heb hier geen eigen ervaring in, kwam bij één test naar voren
 

Rataplan

Forumguru
Toevallig dat je dit topic begint!
Wij hebben ook geregeld beslagen achterruiten en als je langer in de auto zit, terwijl je niet rijdt*, beslaan de ruiten ook vrij snel tov onze vorige Octavia.

We hebben altijd al een Pingi vochtvreter in de auto liggen.

Een schone ruit beslaat veel minder snel.
Onze auto en de hierboven beschreven auto’s zijn gloednieuw...
Verder dank voor de tip. Ammoniak gebruikte ik al, dat van koud water wist ik niet.



*nog niet afgeronde telefoongesprek, nieuwsbulletin op radio afluisteren, wachten op partner, trollen op Skodaforum etc
 

Canon-Eye

Forumguru
Onze auto en de hierboven beschreven auto’s zijn gloednieuw...
Dat is nou net het probleem.
Juist bij nieuwe auto's vervuilt de binnenkant van de ruiten sneller dan bij oudere auto's - vooral op plekken waar de ventilatie tegenaan blaast. Dat komt door de nieuwe kunststoffen waar de weekmakers in het begin sterker uit verdampen dan later en dat geeft een blauwige waas op de ruit. Kijk maar eens goed als je tegen de zon inrijdt.

Ammoniak gebruikte ik al, dat van koud water wist ik niet.
Ammonia is ammoniak(gas) opgelost in water. De oplosbaarheid van gassen in vloeistoffen vermindert bij stijgende temperatuur, dus zodra je die ammonia in warm water gooit, jaag je het gas eruit.
Dat ruik je dan héél erg goed - maar alles wat je ruikt, is niet meer werkzaam op je ruit. :pardon:
 
Laatst bewerkt:

PizzaPieter

Forumguru
Wij hebben ook geregeld beslagen achterruiten en als je langer in de auto zit, terwijl je niet rijdt*, beslaan de ruiten ook vrij snel tov onze vorige Octavia

Dat het meer is dan andere (oudere) modellen wordt volgens mij al aangegeven door vocht/weekmakers etc dat nog vrijkomt.

In een stilstaande auto (althans, als de motor niet aanstaat/vent.niet draait) kan het vocht niet weg. Je ademt veel vocht uit en als je met beetje pech nog vochtige jas aan hebt, dan zitten je ramen snel vol.
 
Bovenaan Onderaan