Airco onder bemeten

duopenotti

Senior Member
Wow, daar word ik niet vrolijk van. Ik denk wel dat de huidige rapid op veel punten, zoals vering/wegligging en interieur geluid verbeterd is. Ook de afwerking is beter. Maar de conclusie over de airco kan ik dus beamen. Nu is het natuurlijk maar weinig dagen zo warm dat de airco daarmee problemen zal hebben dus tja je kan niet alles hebben. Het blijft toch min of meer een budget auto. Onder de streep geniet ik zeker van de auto dus spijt van de aankoop? Dat zeker niet.
 

B.Stuurder

Forumguru
Denk ook niet dat je negatief hoeft te zijn over je aankoop. In principe is het natuurlijk een prima auto voor dat geld en alle waar naar zijn geld. Ik verwacht in de O3 ook geen Audi afwerking. (Maar hoop doet leven ;))
Toch zou ik nog eens navraag doen ivm het lage niveau bij de airco, wellicht dat er verbetering mogelijk is. Airco onderhoud stations hebben vaak veel ervaring met jouw type auto en vragen is gratis.
 

duopenotti

Senior Member
Net even wat proberen te meten in de auto met een "gewone" thermometer. Buiten is het 22˚C. De auto staat in de zon en geeft een buiten temp van 26,5˚C. en later tijdens het rijden zakt dat naar 24˚C.
In de auto voordat deze gestart wordt is het 32 ˚C. Daarna airco op max, dus in de stand low en ventilator op max, dwz stand 7, met thermometer meet ik dan bij een ventilatie opening 9˚C. Beter is natuurlijk om de voeler in de ventilator te stoppen maar dat gaat dus niet. Hij voelt wel koud aan, maar de temp. lijkt me wat aan de hoge kant.
Als ik de airco op auto zet met de temp op 22 ˚C dan blaast hij in standje 3, soms zelfs 2, en voel ik nog net wat koude lucht langs me maar echt koel wordt het niet in de auto. Hij blaast dan alleen uit de voorste ventilatoren en dus niet langs het raam of bij de voeten. Zeker achterin merk je dan helemaal niks. Als ik dan uitstap merk ik dat mijn rug gewoon klam is van het zweet. De thermometer die ik afwisselend in de tussenkonsole danwel op de bijrijderstoel heb liggen komt amper onder de 30 ˚C.
Als ik de temp naar beneden bijstel dan gaat de ventilator pas bij 18˚C een tikkeltje harder draaien om bij 17˚C nog weer wat haarder te draaien. Het lijkt wel of de ventilator snelheid meer afhankelijk is van de ingestelde temp. dan van de gemeten temp. en dat wordt versterkt door het eerder genoemde feit dat bij de stand van 22 ˚C de ventilator licht blaast terwijl het vrij warm in de auto is en blijft.
Pas als ik de airco in stand low zet en ook op de voeten laat blazen (achterin zit een uitstroom opening onder de voorstoelen) en de ventilator op max zet wordt het achterin enigszins aangenaam maar is het voorin niet meer comfortabel door de sterke luchtstroming en continu koude lucht op de voeten.
Ik vermoed dat dit dus een capaciteits probleem is maar is dat dan een defect waar je PON op aan zou kunnen spreken?
Ik laat a.s. vrijdag een second opinion doen bij een andere garage voordat ik met dit verhaal naar de dealer ga.
 

B.Stuurder

Forumguru
Het klinkt alsof de clima de temperatuur in de auto niet goed meet, als hij pas harder gaat draaien als je hem op 18 graden zet, terwijl het 30 is in de auto...
 

edero

Forumguru
Nee das niet goed, die airco is niet in orde vlgs mij! Mijne heeft net hele middag in de zon gestaan met gordijn van pano open, na starten ook op 22 graden en auto gezet (net als jij) blower ging gelijk voluit op roosters midden en bij ramen en na minuutje ofzo was het heerlijk aangenaam! Ik zou toch eerst de dealer maar eens om raad vragen, hij is tenslotte nieuw!
 

duopenotti

Senior Member
Ik heb ook het idee dat het daar aan ligt. Ik heb dan ook de volgende vragen:
-is de capaciteit van de airco wel groot genoeg om de cabine voldoende te kunnen koelen tijdens warme dagen?
-wordt de airco wel voldoende koud?
-meet de temp. sensor wel goed of is de aansturing met de climatronic wel goed?
-welke ventilatie openingen staan open in de stand auto? (staat niet in het instructieboekje) Weet iemand van jullie dat? Ik merk dat hij dan alleen de voorste ventilatoren gebruikt en ik meen me van de faab te herinneren dat hij dan ook bij de voorruit blaast. Of klopt dat niet?
 

Joy

Lid
Ik heb ook het idee dat het daar aan ligt. Ik heb dan ook de volgende vragen:
-is de capaciteit van de airco wel groot genoeg om de cabine voldoende te kunnen koelen tijdens warme dagen?
Bij mijn Rapid blijkbaar wel. Op de warmste dagen is het al snel heerlijk koel.

-wordt de airco wel voldoende koud?
Als ik de clima op 16 graden zet kan ik ijsjes vervoeren.

-meet de temp. sensor wel goed of is de aansturing met de climatronic wel goed?
Dat zal het onderzoek bij de garage uit moeten wijzen.

-welke ventilatie openingen staan open in de stand auto? (staat niet in het instructieboekje) Weet iemand van jullie dat? Ik merk dat hij dan alleen de voorste ventilatoren gebruikt en ik meen me van de faab te herinneren dat hij dan ook bij de voorruit blaast. Of klopt dat niet?

Bij mij staan alle roosters altijd open. Bij de auto en koudste stand blaast koude lucht door de roosters. Niet langs de vooruit of voeten. Het dashboardkastje wordt dan wel gekoeld dus het bier staat koud.
 

octavia99

Senior Member
Zelf heb ik geen clima maar een gewone airco.
De luchtstroom is gemeten op 4 graden door een Skoda dealer.
Als ik hem op vooruit zet krijg ik kleine ijs plekjes op het raam.
Maar vorige maand naar Italie geweest daar was het tussen de 32 en 35 graden.
Dan is de binnentemperatuur niet lager dan rond de 23 a 24 graden te krijgen
Op zich net voldoende maar zeker niet koud.
In vergelijking met mijn Octavia 1 uit 2001 daar kun je een jas aantrekken zo koud het kan worden als ik het zou willen.
Het grootste verschil wat ik merk is dat de octavia veel harder blaast maar dan ook echt heel veel harder.
 
Het weer van de afgelopen week was dan ook wel erg extreem. Door het panoramadak warmt de auto aardig op in de zon (in de zin van loeiheet), dus zet ik eerst een minuutje de deuren open alvorens in te stappen. Maar ik neem het graag op de koop toe: ik hou van warm weer èn van mijn panodak :-)
Eenmaal aan het rijden had ik niet het idee dat mijn airco, of eigenlijk climate control, er moeite mee had. Misschien ook omdat ik 18 graden te koud vind (die van mij staat op 21).
Gevoelsmatig lijkt het eerder af te koelen als je de lucht langs de voorruit laat stromen, maar dat is persoonlijk.
 

B.Stuurder

Forumguru
Gevoelsmatig lijkt het eerder af te koelen als je de lucht langs de voorruit laat stromen, maar dat is persoonlijk.
Dat kan best, warmte stijgt namelijk en als je koude lucht via de voorruit bovenin de auto blaast, waar ook je hoofd is, dan zal het zeker sneller koel aan voelen.
 

Joy

Lid
Hier werkt de airco uitstekend, ook met die buitentemperatuur van 34 graden van afgelopen week. Deze is overigens met climate control.
En een panorama dak wilde ik niet. Misschien dat daar het verschil in zit.

Jawel, vandaag bevestigd.
Vandaag als leenauto een nieuwe Rapid met panoramadak meegekregen en wat is dat een verschil zeg.
Het blijft erg mooi en vooral voor de passagiers erg leuk om naar buiten te turen.

Maar wat een hitte zeg en inderdaad bijna niet koel te krijgen, pas na een uur op vol vermogen begon het wat aangenamer te worden maar daarvoor ernstig heet. Overduidelijk hitte die door het glas komt en ook bij parkeren in de zon zal het interieur veel warmer dan de versie zonder glas.

Morgen mag ik er nog een dagje van genieten maar dan zal ik het eens proberen met de screens dicht.

Toch blij dat ik het panorama dak destijds niet wilde hebben. Ondanks natuurlijk dat een erg mooie optie is.
 
Ben benieuwd hoe het afgelopen is voor TS want dit topic is al paar jaar oud.
Voorheen een seat toledo gereden uit 2014 welke dus het zelfde is als de rapid en heb daar nooit problemen met de airco gehad. Altijd heerlijk koel. Was een sedan dus geen open dak maar altijd snel aangenaam.

Rijd nu een O3 met panorama dak en ook daar geen moeite met de airco.
Met ruim 30 graden in frankrijk in de heuvels gereden en zonder moeite ;)
 

turboturbo

Forumguru
Panorama dak = heter, want glas (broeikas effect)

De eerste posts hebben het over een handmatige climatronic, zou dat nog verschil maken met een volautomatische?
Immers een vol automatische climatronic regelt vanzelf niet alleen de uitstroom openingen (raam, boven, voeten) maar ook de stand van de recirculatie klep (open of dicht).

Ik merk in mijn O1 met volautomatische climatronic, als het te overbruggen temperatuur verschil te groot is, hoor ik af en toe de recirculatie klep sluiten.

Daarmee wordt de reeds gekoelde lucht in het interieur nog een keer gekoeld (dus dan wordt bijv temperatuur van de binnekomende lucht circa 23°C voordat die bij de verdamper van de airco is 'aangekomen' en gekoeld wordt, vs bijv lucht met temperatuur van 34°C, direct van buiten af naar binnen gezogen)

Daarmee wordt het voor de airco makkelijker om een koudere uitstroom lucht het interieur in te blazen. En af en toe op recirculatie is geen probleem zolang het niet regent (er wordt nog steeds een % verse buitenlucht aangevoerd met gesloten klep) en de airco heeft die lucht dan allang ontvochtigd...

Ps als het zo heet is als afgelopen dagen (30°C of hoger op t midden van de dag) haal ik ook alle trucjes uit de kast om de auto snel koel te krijgen, want dan heeft de airco in mijn auto het daar ook moeilijk mee: alu dekentje op het dashboard/voor de voorruit leggen tijdens parkeren, alle deuren/ramen even open zetten vlak voor vertrek en de eerste meters even zonder airco nog met alle ramen open rijden. Zodat de meest hete lucht alvast uit het interieur is.
Op vakantie legde ik zelfs witte handdoeken op de voorstoelen omdat je dan soms letterlijk van de stoel fikte na een dagje parkeren in de volle zon!
 
Laatst bewerkt:

duopenotti

Senior Member
Het topic leeft nog steeds en ook zeker bij mij.
Ik ben vandaag even langs de "autoglas" geweest, ze doen ook raamfolie plaatsen (door een ander bedrijf), om te zien of dat een optie is. Ik dacht de sunroof mogelijk van een extra warmte werende folie te voorzien. Hij vertelde me dat deze al warmtewerend is en dat de warmte met name via de voorruit en de zijruiten binnen komt. Aangezien de achterruiten al getint zijn en ik net sonniboys heb besteld overweeg ik nu op de voorruit en de voorste zijruiten een, uiteraard legale, folie te laten opbrengen, echter ik schrok van de prijs: €410,-! Er komt dat een ander bedrijf langs dat als hoofd activiteit folies aanbrengt, het is dus geen bijzaak en ze geven dan ook 10 jaar garantie, maar die prijs is wel erg hoog. Het kan denk ik wel goedkoper maar is goedkoop duurkoop?
Heeft een van jullie ervaring met autoraam folies? Wat mag ik ervan verwachten qua warmte wering? Delen jullie de mening dat het geen zin heeft om de sunroof van een extra warmte werende folie te voorzien? Kennen jullie andere bedrijven die ook folies aanbrengen tegen een schappelijker prijs? Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
 
Ik ben niet bekend met folies maar heeft de rapid met sunroof geen rolhoes welke electrisch dicht kan worden gedaan? Zit bij mijn O3 er wel in en dat merk ik wel. Maar ook met rolhoes open is het bij ons in de auto koel hoor ;)
 
Bovenaan Onderaan