Airco gedoe

ertromp

Forumguru
Je kunt met het document wat ik gepost heb zelf kijken naar eventuele foutcodes in het climatronicsysteem.........
 

Niels83

Forumguru
Mijn Duits is zo slecht, snap echt niet wat daar staat. Verstaan lukt wel aardig, maar dit zijn termen die ik niet gebruik in een restaurant of zo. Ik heb ook geen uitlees apparaat.

Ik ben wat gaan schuiven met zekeringen. Nu had ik 20 seconden airco, maar knippert het voorgloei lampje. En op het scherm krijg ik storing start stop. Euh afblijven dus verder maar lijkt dus wel een probleem in de bediening.

Maar kan ik de storingen misschien resetten door de accu pool los te halen?
 

Niels83

Forumguru
Mijn vakantie duurt niet zo lang maar als het op zijn Frans geregeld wordt zal ik extra vakantie moeten gaan aanvragen plus wat extra om weer te ontspannen.
 

Niels83

Forumguru
Vandaag eindelijk naar de garage de man sprak gelukkig goed Engels. Het is een Renault garage dus of het gaat lukken is maar de vraag....

Hij draaide het ventiel open drukte er op met een schroevendraaier. Leeg. Dus toch ergens een lek. Morgen mag ik hem om 9.00 brengen, en om 12.00 daarheen om de diagnose te horen. Gelukkig ligt de garage boven op een berg,ijn kuitspieren zullen getraind worden.
 

Niels83

Forumguru
En de auto is weer terug. Alle storingen verwijdert. De condensor is lek, maar die is volgens mij net vervangen. Dat is dus een garantie gevalletje. Alleen jammer dat dat pas thuis gedaan kan worden.
 

Captain Hook

Forumguru
Dus de Renault garage kan prima een Skoda diagnosticeren? Jeetje zeg, wie had dat nou gedacht? :D
Oh, maar wacht, het zijn allemaal 'gewoon' auto's...

Sterkte met zometeen je garantieafhandeling! Krijg je hopelijk geen discussies over de oorzaken van die lekkende condensor.
 

Niels83

Forumguru
Ik had ze al gebeld en ze begonnen direct over mogelijk een steen. Of een productie fout. De garagist gaf aan dat hij fout was gemonteerd. En dat het lek groot is. Gek want ik heb 4 weken zonder problemen gereden. Maar volgens hem zat de aansluiting scheef gemonteerd als ik het goed begreep. Helaas moeten we de warmte nu dus maar trotseren. Gelukkig hoor ik de kinderen er helemaal niet over
 

Kevermotor

Nieuw lid
De aansluitingen van de slangen scheef op de condensor monteren kan bijna niet. Die aansluitingen vallen namelijk in elkaar (M/F), en bovendien zit er aan beide aansluitingen een geleide pennetje. Ze kunnen er alleen maar "recht" in, of je moet wel heel veel geweld gebruiken. Het kan wel zijn dat de aansluitingen lekken omdat ze de O-ringen niet hebben vernieuwd. Beide aansluitingen hebben een O-ring en die zorgt voor de feitelijke afdichting. Als je de aansluitingen opnieuw monteert (bijvoorbeeld omdat de condensor wordt vervangen), dan horen ook de O-ringen te worden vervangen (dit zijn speciale ringen voor airco gebruik). Ik zou de garage vragen om het systeem af te persen met formeergas. Dit is stikstof met een klein beetje waterstof. En vervolgens kun je (als het systeem op druk staat) met een waterstof detector testen of, en zo ja waar er lekkage is. Als er lekkage is ontstaan door steenslag (wat natuurlijk altijd kan) dan komt dat er dan wel uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Een goede garage vult de airco af met koelmiddel plus een fluoriserende marker, zodat je lekkage snel genoeg kan zien. Meestal staat dit ook wel op de factuur vermeld. Beetje afhankelijk van de marker die ze gebruiken is ie opvallend geel/groen, of vooral (of alleen) zichtbaar met een UV-lamp. Die marker is een olieachtig spul, dus blijft achter op de plek waar t uit gelekt is.
 

Niels83

Forumguru
Het is opgelost.
Wat blijkt er is ooit schade gereden met de auto. Toen hebben ze de kom waar de airco in ligt met een ijzeren strip en parkers vast gezet. 1 van die parkers schuurde over de condensor en heeft een gat van ca 3mm gemaakt. Daar helpt geen gekleurde marker tegen.
De airco boer heeft het onder garantie vervangen, hoewel die het eigenlijk niet zijn fout vond.
Volgens mij hebben ze er een haast klus van gemaakt. Ik bracht de auto op maandag ivm vrije dag, er van uitgaande dat als je daarvoor een afspraak maakt de auto ook klaar is. Uiteindelijk gebeld en kon ik hem om 22.00 ophalen. En de andere dag betalen. Dus die airco is er dus gauw na het eten ingezet.
Die strip zat er al, de oude condensor heeft er nooit last van gehad, dus helemaal lekker is het niet geïnstalleerd.
Ze waren ook de stekker van de koeling vergeten terug aan te sluiten. Dus rommelig verlopen maar nu weer een koude auto en de bewuste parkers zijn korter geslepen.
 

Eltjo

Forumguru
Bedoel je dat de eerste keer brengen een haastklus was en dat daardoor het e.a. Is misgelopen?
Fijn dat ze het toch uiteindelijk goed hebben opgelost onder garantie en dat jij weer een koele auto hebt.
 
Bovenaan Onderaan