Airco gedoe

Niels83

Forumguru
Al sinds ik deze f2 greenline 1.2tdi 2012 auto heb is er gedoe met de airco. Of de airco aan gaat is een sport Russisch roulette. Meestal gaat hij na herstarten wel aan.
Hiervoor naar mijn eigen monteur geweest, deze is er mee naar een airco specialist geweest. En ik ben bij de dealer geweest. Iedereen zegt gek. De dealer zegt als gebruikelijk dat ik lief. Of zoals hij het zei, dat kan niet, een airco doet het of hij doet het niet.

Maar goed 4 weken terug ging hij echt stuk, compressor vastgelopen. Dus compressor en condensor vervangen, en door spoelen. Niet goedkoop, maar ja we gaan naar Zuid Frankrijk en daar wil je niet zonder airco rijden.

4 weken ijskoud nu zijn we in Zuid Frankrijk en je raad het al, we rijden zonder airco. Hij doet het niet meer. Iemand een tip wat ik zelf kan controleren? Misschien een stekker aan drukken of of? Maar waar en wat, ik ben niet bang voor vieze handen, maar snap nauwelijks waar ik naar kijk, hoewel ik de compressor vond aan het nog glimmen.


Zouden jullie hiervoor de Anwb bellen? Zitten ca 2 uur onder Lyon.
 

hemi24

Forumguru
Even een lokale dealer zoeken, lijkt mij?
Zou beginnen met controleren of er nog genoeg koelmiddel in het systeem zit…

Dat kan de ANWB toch niet op locatie uitvoeren en bovendien lijkt het niet functioneren van een airco me niet direct een probleem waar je de pechhulp voor moet laten opdraven…
 

Captain Hook

Forumguru
@hemi24 Controleren of er nog genoeg koelmiddel in een airco systeem zit? :pieker:

Volgens mij kan dat gewoonweg niet.
Je kunt 'm hooguit leeghalen, dan meten hoeveel koelmiddel eruit kwam en 'm vervolgens weer, conform de specs, compleet vullen.
En die handeling kost je altijd zo rond de 100 euro.

Maar alleen het niveau checken en bijvullen? Gaat imho niet lukken...
Naar mijn weten is er geen enkele indicatie/meter die aangeeft wat het huidige vulniveau is.
 

Niels83

Forumguru
Je kunt hem ook bij vullen volgens mij en meten hoeveel er bij gaat.

Maar goed als er niet voldoende meer in zit is er een lek.. Want hij is 3 weken geleden afgeperst. Ik ben altijd bang dat ik in steenkolen Frans keihard genaaid wordt.
 
Een airconditioning enkel bijvullen bestaat niet. Het systeem zal helemaal leeg moeten. En aan de hand van hoeveel er nog uit komt kan bepaald worden of er een lekkage is of niet.
Maar focus niet te veel op een lekkage, ook wanneer er te veel koudemiddel aanwezig is in het systeem zal de airconditioning niet of niet optimaal werken. Heb je geen garantie op de reparatie van je airconditioning?
 

Captain Hook

Forumguru
@hemi24 Normaliter versta ik onder 'controleren' van een hoeveelheid b.v. het aflezen van een meter, of bekijken of een vloeistof een bepaald niveau heeft.
Zoals bij ruitensproeiervloeistof, de motorolie, de hoeveelheid brandstof, etc.
Dit is geen handeling die speciaal gereedschap, specialistisch arbeidsloon en/of materialen vereist.

Maar er zit geen indicatie op het gesloten aircosysteem. M.a.w. je moet eerst het systeem helemaal leeghalen en weer opnieuw vullen. En pas achteraf weet je of het überhaupt nodig was.
En dat vereist wel uitgebreide handelingen, specialistische apparatuur en kost de nodige pegels...
Dus ja, je kunt inderdaad controleren of er genoeg koelmiddel inzat, niet inzit. :sneaky:
Een klein, edoch belangrijk detailverschil.
 

Tees

Donateur
Er is wel een druksensor in het aircocircuit, dat is niet 100% betrouwbaar maar geeft een indicatie van de vulgraad. Is uit te lezen via VCDS.

Maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat dat het is. Voor het vullen moet een garage een lektest doen. Het kan natuurlijk dat ze dat niet gedaan hebben, maar dan zit je bij een verkeerde garage.

Ik denk eerder dat er iets in het elektronisch deel niet goed is. Heb je een climatronic? Is die module al uitgelezen op fouten? Want ik vermoed dat daar toch wat mis zit. En anders een stekker of kabeltje die een probleempje heeft.
 

hemi24

Forumguru
Als de airco helemaal niet functioneert zal er ook een controle mogelijk zijn a.h.v. druk, en is er waarschijnlijk ook een foutmelding uit te lezen…

edit: @Tees was me al voor…
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Captain Hook

Forumguru
Er is wel een druksensor in het aircocircuit, dat is niet 100% betrouwbaar maar geeft een indicatie van de vulgraad. Is uit te lezen via VCDS.
Interessant!
Maar ik heb nog nooit gehoord in de praktijk dat een garage die uitleest en vervolgens zegt dat de airco opnieuw gevuld zou moeten worden...

Wat doet men meestal in de praktijk:
ze hangen een temperatuursensor in één van de uitstroomopeningen, zetten de airco op max (meestal standje 'LO') en als na een paar minuten de uitstromende lucht zo ergens in de buurt van de 4-8 graden is, dan roept men "aircootje is prima in orde meneer" ;)
En zoniet, "we zullen 'm wel ff vullen". En het liefst pleuren ze er ook nog allemaal geurtjes achteraan. Want volgens garages heeft altijd iedereen daar behoefte aan. :wavecry:
 

Tees

Donateur
Dat is ook voor alle autos een werkbare methode. Uiteindelijk gaat t om t resultaat natuurlijk.
Maar voor mij, simpele ziel met een OBDeleven, is t wel interessant om uit te lezen. Mijn airco is namelijk een jaar of 4 geleden voor t laatst gevuld, hij doet t nog prima, maar vroeg me af wat voor waarde hij nu zou aangeven. En inderdaad: nog binnen bereik, maar wel aan de onderkant ervan. Blijkbaar heeft mijn systeem een lage lekkage dat ie het zo lang volhoudt. Dus nu ga ik er nog mee op vakantie en dan bij de volgende APK even laten verversen door de garage.
 
De druksensor uitlezen icm de meters op het vulstation en de uitstroomtemperatuur geeft meestal een prima beeld van de conditie van de airconditioning.
 

Niels83

Forumguru
Dank jullie voor de reacties.
Garantie heb ik op de onderdelen. Ik vermoed coulance op de reparatie. Als ze een fout hebben gemaakt dan zal ik zeker niet betalen uiteraard. Maar ik heb daar weinig aan op 1200km van huis. Ze gaan niet even langs komen. Als het in de elektronica zit zal ik uiteraard geen garantie hebben. Ik heb ze wel gemaild uiteraard.
Ik ga morgen even op zoek naar een skoda dealer, zit best wel in het binnenland. Zou het iets uitmaken of het Skoda, Seat of een vw dealer is of is die electronica hetzelfde?
 

ertromp

Forumguru
Al gekeken naar foutcodes @Niels83
 

Niels83

Forumguru
Nu niet. Ik was onderweg naar vakantie.
Eerder is die wel uitgelezen maar was er niets te zien toen ze dat deden deed die het natuurlijk gewoon.
 

Niels83

Forumguru
Hoi

Misschien leuk te lezen hoe het verder gaat.
Vanmiddag even langs de seat vw dealer hier 15km verderop. Die had er weinig zin in. Hij kon geen Skoda uitlezen, er zou ook niets uit te lezen zijn want er brand geen lampje.. Hij keek in de motor en zei de ventilator draait niet. Niet zo gek, zijn bedrijf zat naast de supermarkt waar we met inkopen hadden gedaan. Dus motor was niet op temperatuur. Ow nu doet de Ven het wel dan werkt je airco ook. Euh nou nee dus.

Zijn advies ga naar de skoda dealer 50km verderop. Euh en daar weggestuurd te worden. Ga zo even aan de campingeigenaar vragen om even te bellen naar de skoda dealer en het Bosch center hier vlakbij met de vraag of zij tijd hebben hem uit te lezen. Zij spreekt in ieder geval Engels.
 

Captain Hook

Forumguru
Wat een raar verhaal @Niels83 Skoda, VW, Seat, 't is om het even qua gebruikte onderdelen en toegepaste technologie.

Dus vreemd dat een VW/Seat garage daar niks mee zou kunnen. Klinkt meer als geen-zin-hebben.
 

Niels83

Forumguru
Ja Fransen he. Hij zat er ook mee dat hij geen tijd had pas half augustus

Inmiddels een afspraak bij de garage hier in het dorp.. mag er woensdag om 17.00 heen. Ik zag dat het een Peugeot garage is maar zal wel goed komen. Binnen nu en 8 weken zal hij gemaakt zijn.
 
Bovenaan Onderaan