Airco Fabia 2 combi kapot na 4 jaar...

In " dashboard uitbouwen fabia 2.pdf " staat verwezen naar een instructie voor het uitbouwen van het stuurwiel , het demonteren van de bekleding van de A-stijl en het het omgaan met airbags.
Heb je deze instructies ook als PDF? Indien mogelijk zou ik deze ook graag hebben.


Stel dat ik het zou overwegen deze reparatie zelf uit te voeren. Is het hierbij dan nog nodig de auto aan de computer te hangen of volstaat het om alles te demontere en weer te monteren?
 

Ligflits

Senior Member
Bij mij werkt de kachelventilator(motor?) ook niet meer. Ik probeerde speciaal of hij na de beurt wat minder herrie maakte. Stand 1, 2 en 3 maakte hij net zoveel herrie als voor de beurt, in stand 4 werd het doodstil, en daarna was dat ook zo in 1 t/m 3.....

Fijn te weten dat dit aan een voorschakelweerstand KAN liggen, maar stel nou dat toch die kachelventilatormotor vervangen moet worden, kan daar ook een wat duurzamer exemplaar in dan het standaardtype, aangezien de vervanging arbeidsintensief en duur is? De auto is nou 15 maanden oud dus het zal me deze keer niks kosten, maar ik wil dit liever niet nog een keer, en na 30.000 km al zo'n defect vind ik niet hoopgevend.

bij mij ook het geval geweest. Op stand 4 smolt de zekering door en daardoor geen ventilatie op alle standen.
Nieuw zekeringetje er in en het ging goed zolang je hem niet op de hoogste stand zet. Zo een aantal zekeringen versleten totdat de nieuwe ventilator binnen was en de dealer hem kon vervangen. Ze hebben toen ook maar gelijk de kachelweerstand (o.i.d.) vervangen. Dit was toen de auto ruim een jaar oud was. (En dus garantie). Daarna geen problemen meer hiermee.
 

duopenotti

Senior Member
Bij mijn faab werd het wel erg warm in de auto. Het betreft hier een greenline uit 2010, 63.000 km met automatische airco. Onafhankelijk van de ingestelde temp. blaast hij alleen nog maar warme lucht. Ook met de verwarming uit komt er door de rijwind zoveel warme lucht in de auto dat de raampjes echt op een kiertje moeten anders is het niet meer te houden. Ventilator werkt overigens wel.
Dealer heeft de computer uitgelezen en nu blijkt zowel de stelmotor kapot als de aircocompressor. Stelmotor vervangen moet het hele dashboard eruit kost ongever 500 euri. Aircocompressor vervangen kost in principe 800 euri, echter de compressor zelf ( 400 euri?) valt onder de coulance regeling (mits dealer onderhouden). Totaal gaat me dit een kleine 800 euri kosten.
Had overigens net een kleine 1000 euri uitgegeven aan een grote beurt, incl. nieuwe banden voor, remschijven en blokken. Dan denk je even klaar te zijn maar niet dus.
Airco compressor gaf overigens vorig jaar al foutmelding echter de airco deed het prima en bij de grote beurt onlangs waren er geen foutmeldingen. Dit verwacht je niet bij een relatief jonge auto met een dergelijke kilometerstand maar zo te lezen valt het me toch wat tegen met de kwaliteit van de gebruikte onderdelen.
 

peterrapid

Forumguru
In een standaard groot onderhoud is het afvullen van de aircocompressor nooit inbegrepen, moet altijd apart bij worden gevraagd dus ... Als je lang zonder koelvloeistof hebt rondgereden bye bye aircocompressor :wavecry: en daar kan je je garage moeilijk voor verantwoordelijk stellen.
 

Joske

Forumguru
vandaar mijn vraag dus.. omdat het niet in het algemeen onderhoud zit dat een garage aanbied, onbegrijpelijk eigenlijk dat je dit als (eventueel onwetende) consument maar zelf hoeft te weten.
 

duopenotti

Senior Member
Nee de airco heeft het tot het laatste moment goed gedaan en de dealer heeft mij hier nooit op gewezen. Dat de compressor onder coulance wordt vervangen geeft ook wel aan dat het product niet voldoet.
 

Joske

Forumguru
goh.. coulance, het is te zien hoe je dat bekijkt WANT als ik het mij nog goed voorheb, kan je door het dashboard te verwijderen ook de A/C compressor vervangen.. Dat zou willen zeggen dat jij idd enkel de compressor niet betaalt maar eigenlijk al gelijk het uurloon betaalt voor het vervangen van de compressor aangezien ze dat er toch uithalen om de stelmotor te vervangen.. :lezen:


EDIT: ik heb het nog eens nagekeken in Elsa, voor de stelmotor idd middenste stuk dashboard er uit maar de compressor kan gewoon via de motorruimte, mijn fout dus! ;)
 

duopenotti

Senior Member
Dealer heeft opgezocht of er een coulance regeling was dus ik ga ervan uit dat deze door pon wordt gegeven maar 100% zeker weet ik het niet.
 

Antera

Donateur
het word opgelost dat is belangrijk. Dan zal het systeem nog wel vol zijn geweest en hebben ze dat geconstateerd. maar officieel om de 2 jaar nazien
 

TheoStek

Forumguru
Nee de airco heeft het tot het laatste moment goed gedaan en de dealer heeft mij hier nooit op gewezen. Dat de compressor onder coulance wordt vervangen geeft ook wel aan dat het product niet voldoet.

Zolang die koelt wordt gedacht is er niets aande hand? maar het kan de laatse keer zijn.

Compressor gaat niet zomaar defect, er is altijd een oorzaak en heeft met het product niets te maken.
Het meest voorkomende is dat de compressor vast loopt door een te weinig aan koudemiddel (emissie verlies) of door een lek in het systeem.

Bij dit soort compressors adviseer ik altijd dat deze ten minste 1x per jaar gecontroleerd moet worden, omdat deze compressors altijd mee draaien.
Daar heb ik trouwens een artikel over geschreven in de kennisbank.

Nog 1 belangrijk punt.
Indien de compressor is vast gelopen, zal het systeem gespoeld moeten worden, tevens vervangen van een nieuwe condensor en expansieventiel.
 

Vlaar032

Senior Member
Heb ik in de garage de blower motor laten vervangen...Doet nu de rechter knop van de Climatic niks, je kan de luchtstroom dus niet regelen. Daar kwam ik achter toen ik naar huis reed. En het airbaglampje brand opeens. Goed, gelijk gebeld en morgen maar weer terug. Ik heb wel even net naast het huis gekeken hoe dat zit, ik zie aan de rechter kant van de kachel eenheid een groot tandwiel, met een kleintje er haaks tegenaan en dat regelt de klep. Dat heb ik maar even op een soort van gemiddelde stand gezet. Maar een verbinding tussen dat tandwiel en de knop op het dashboard lijkt er niet meer te zijn. Instelling gezet op een beetje wind op de voorruit, en een beetje in de auto. En het storingsgeheugen moet nog even gewist worden om dat lampje uit te krijgen. Gaat lekker, zo...Geweldig .NOT. :mad:
 

Monteurtje

Forumguru
Aan die rechter knop zit een kabel. Waarschijnlijk die vergeten vast te klikken of losgeschoten. Is ook een beetje prutsen om die goed te krijgen.
Airbag lampje kan een vergeten stekker te zien. Want er moeten 3 stekkers van het airbagsysteem los gemaakt worden. Alleen jammer dat ze dat niet is opgevallen bij het naar buiten rijden van de auto. Airbaglampje licht meteen op en gaat pas uit na wissen van de storing. Niet eerder
 

Vlaar032

Senior Member
@Monteurtje thx voor de info! Auto staat er weer en ik stuur de info door. Inmiddels had ik ook een tekening van de zijkant met de tandwielen en een foto van de achterkant van die bedienunit naar garage gestuurd, op een auto-onderdelen site is dat goed te zien.

Update later op de dag: auto weer retour en alles lijkt nu goed te werken. Connector goed vastgedrukt en het kabeltje goed gekoppelt. Storingsgeheugen van de airbag(s) is ook gereset en lampje blijft uit. :)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan