Airco Fabia 2 combi kapot na 4 jaar...

Onze (full automatische) airco v New Fabia Combi (2008) werkt niet meer.
Garage zegt 2 mogelijkheden (ze weten niet exact wat er defect is):
1) 750 euro (sturing achter display nr airco)
2) 600 euro (airco zelf)
maar kan ook 1 + 2 zijn :(

Als ik contact aanleg dan flikkert elk symbooltje op display keer of 5 aan en uit, daarna werkt scherm zoals het zou moeten maar er wordt geen warme of koude lucht geblazen.

Kent nog iemand dit probleem?
Kent niemand airco-hersteldienst waar het goedkoper zou kunnen? Of die alvast zeker betere diagnose kan stellen? (Wel in België...)

Andere tips?

Alvast bedankt voor de reacties!
 

bing69

Actief lid
Mijn half automatische airco begaf het begin dit jaar (F2 van december 2007) Werd gedeeltelijk vergoed onder coulance. Kwamen ze zelf mee. Was een of andere leiding kapot.
 

Antera

Donateur
uitlezen zal meer duidelijkheid geven. Dat hij niet werkt kan komen omdat er te weinig nog in zit of omdat de temp. te laag is dan werkt de airco ook niet
 

Monteurtje

Forumguru
Wanneer het display knippert dan staat daar zeer waarschijnlijk een storing in. Wanneer een aircopomp defect is dan knippert het display niet. Zou eerst uitlezen, dat zal de garage (dealer??) ook wel gedaan hebben. Maar dan moet er toch wel meer duidelijk moeten zijn.
 

alexis

Lid
Heb dit met een Fabia I gehad: knipperend display bij starten auto, en geen koude lucht (warme lucht zat, het was toen dik 30 graden in Nederland ;) Bleek uiteindelijk te komen door een klein lek in de condensor, waardoor er gewoon geen vloeistof (of niet genoeg) meer in zat.

Suc6!

Alexis
 
@deusjevo: merci, net gedaan!

garage (officiele dealer) dacht eerst dat er gas ontsnapte of lek was maar dat blijkt niet
vandaar dat men niet juist weet wat probleem is, geen zin om daar zoveel geld aan uit te geven
en zeker niet omdat auto nog maar 4 jaar is
 

TheoStek

Forumguru
De airco en verwarming staan los van elkaar, moest de airco niet werken moet het systeem wel kunnen verwarmen.
Het knipperen van het display, geeft aan dat ergens een storing zit en zou uitlezen uitsluitsel moeten geven?

De airco werkt niet beneden een temperatuur van 5 °C , hiermee wordt voorkomen dat het systeem gaat bevriezen de compressor zal dan ook niet aanslaan.
Maar, jouw auto heeft een continu variabele compressor die "draait altijd mee", zodra de auto wordt gestart draait de compressor, dag in dag uit, het hele jaar door, dit soort systemen hebben geen lagedruk beveiliging omdat de compressor niet uitgeschakeld kan worden.
De compressor regelt namelijk zelf zijn slagvolume van minimum 3 % tot het maximale van 100 %, bij koude jaar getijden gaat de compressor op het minimale slagvolume werken van 3 %, van koelen is geen sprake maar wel genoeg om de compressor te blijven smeren mits voldoende koudemiddel aanwezig is.
Bij onvoldoende koudemiddel, zal de olie niet meer voldoende mee circuleren met het koudemiddel en zal uiteindelijk de olie gaan verbranden, met een burn-out tot het gevolg.

Maar goed tot hier even kort uitgelegd, je hebt 1 voordeel "deze compressors kunnen getest worden op functioneren" om erachter te komen of de compressor wel/niet defect is.
Ik heb daar een test kast voor en sluit die rechtstreeks aan op de compressor, manometers aangesloten op het airco systeem en bij draaiende motor voer ik het volume van 3% op naar 100%, gelet op de drukmeters en de leds op de testkast, kan de diagnose vastgesteld worden of de compressor wel/niet defect is. Die test kan ik zelfs uitvoeren op Antartica.
Dus de garage zou de compressor moeten testen om, jou niet hoeven te zeggen het kan ook de compressor zijn...Gissen is missen.

Het probleem dat er geen warme lucht geproduceerd wordt, kan liggen aan het feit dat er een stelmotor vast zit die de warme luchtstroom tegen houd ?
Interieur temperatuursensor kan dit euvel ook veroorzaken, meestal zit die vast door stof.
Draait de aanjager motor wel op alle standen ?
Je kunt ook controleren of de slangen die in de motorruimte naar de warmtewisselaar gaan warm zijn..?

Als de garage meent dat het display defect is, zou ik zeggen...vernieuw het maar....als dat niet het probleem is geweest betaal ik niet voor het display.
 

alexis

Lid
Monteurtje, als we jou toch niet hadden ;) Je hebt gelijk, het was een Fab II (twee), maar de eerste uitvoering.

Alexis
 

Roco

Lid
Ik had vorige week hetzelfde euvel. Aangezien ik in Praag was, daar een enorme garage opgezocht. Komt een speciale Fabia 2 monteur en die hoort het probleem aan, zet de blower aan, doet de motorkap open en luistert en zegt binnen 1 minuut, dat de ventilator defect is. Typische fabia II kwaal. vervolgens test hij alle zekeringen en controleert motor systeem( om zeker te weten, dat ik terug zou kunnen naar Nederland) en hangt de auto aan de computer. resultaat: ventilator defect.
Garage hier controleerde alles nog, maar constateerde hetzelfde.
Volgende week wordt mijn auto gerepareerd. Hele dashboard moet er uit en de ventilator kost op zich rond 250 euro, dus tel maar uit.
Kenmerken euvel: vrijwel niet voelbare luchtstroom en aanjager werkt niet meer. Ontwasemen en ontdooien haast niet mogelijk. Maar erger.....Op weg van Praag naar Nederland bijna 10 aanvallen van microslaapjes, omdat de ventilatie tekort schiet. Raam open bij 150-160 is geen optie, wel om de drie kwartier stoppen en das dan nog te weinig! Ik vind dit een heel gevaarlijke storing.
( garage wou me pas over 14 dagen helpen, maar daar ging ik niet mee akkoord, aangezien ik vaak in het donker rij en bij veel regen slaat zo alles dicht)
O ja, bij starten knippert het display 14 x voor het stabiel staat.
auto is van sept 2008. km 86500.
 

Canon-Eye

Forumguru
Raam open bij 150-160 is geen optie
Tip: zet een (of beide) achterramen op een kiertje; 0,5 tot 1 cm is voloende. Hierdoor krijg je wel wat meer geluid, maar in elk geval veel betere (natuurlijke) doorstroming van de buitenlucht, al dan niet verwarmd. Bij 150/160 km/u zul je dan toch nog een aardige ventilatie beleven.
 
Ik had vorige week hetzelfde euvel. Aangezien ik in Praag was, daar een enorme garage opgezocht. Komt een speciale Fabia 2 monteur en die hoort het probleem aan, zet de blower aan, doet de motorkap open en luistert en zegt binnen 1 minuut, dat de ventilator defect is. Typische fabia II kwaal. vervolgens test hij alle zekeringen en controleert motor systeem( om zeker te weten, dat ik terug zou kunnen naar Nederland) en hangt de auto aan de computer. resultaat: ventilator defect.
Garage hier controleerde alles nog, maar constateerde hetzelfde.
Volgende week wordt mijn auto gerepareerd. Hele dashboard moet er uit en de ventilator kost op zich rond 250 euro, dus tel maar uit.
Kenmerken euvel: vrijwel niet voelbare luchtstroom en aanjager werkt niet meer. Ontwasemen en ontdooien haast niet mogelijk. Maar erger.....Op weg van Praag naar Nederland bijna 10 aanvallen van microslaapjes, omdat de ventilatie tekort schiet. Raam open bij 150-160 is geen optie, wel om de drie kwartier stoppen en das dan nog te weinig! Ik vind dit een heel gevaarlijke storing.
( garage wou me pas over 14 dagen helpen, maar daar ging ik niet mee akkoord, aangezien ik vaak in het donker rij en bij veel regen slaat zo alles dicht)
O ja, bij starten knippert het display 14 x voor het stabiel staat.
auto is van sept 2008. km 86500.

Komt me heel bekend voor! Is idd heel gevaarlijk (microslaapjes) maar wel dure kost :(.
 

Skoody Boo

Actief lid
...omdat de ventilatie tekort schiet. Raam open bij 150-160 is geen optie, wel om de drie kwartier stoppen en das dan nog te weinig! Ik vind dit een heel gevaarlijke storing.
Als je in zo'n geval wat langzamer rijdt zodat een raampje op een kiertje kan is het minder gevaarlijk en ben je - omdat je minder vaak hoeft te stoppen - net zo snel thuis.
Verder begrijp ik niet helemaal hoe het kan dat de ventilatie voor je eigen zuurstofbehoefte te kort zou schieten bij deze snelheden. Bij 120 kan ik al prima met ventilator op 0 rijden omdat er dan door de snelheid al voldoende luchtstroom is.
 

Roco

Lid
hier gaat de discussie niet over, maar ik wil wel even reageren.
1 koude lucht roosters midden op dashboard zijn afgesloten tijdens koude periode.
2 met 3 mensen in de auto verbruik je heel wat zuurstof en mensen geven warmte af. Tel daarbij de hoeveelheid bagage (waar bagage is of lichamen zijn kan geen zuurstof zijn) en de warmte van motor ed na 4 uur rijden en dan krijg je het niet meer fris.
3 bij tempo 100 en raampje wat open, heb je gevaarlijke situaties op autobahn en 88 decibel lawaai (volgens meetmobiel) Das teveel decibel(ben motorrijder en weet het gevaar van decibels)
4 7 uur lang 40 km/u langzamer is heel veel kilometers minder en veel reistijd meer.
5 persoonlijk zou ik de ventilatie nooit op 0 zetten, maar dat is persoonlijk.

maar het gaat hier om de storing in de airco (waarschijnlijk zelfde gevallen) en kapot gaande ventilatoren, die eigenlijk niet kapot mogen gaan. Dit is mijn eerste nieuwe auto waarbij dit gebeurt en helemaal de eerste auto van alle auto's die ik ooit heb gehad.
Had niet mogen gebeuren
 

TheoStek

Forumguru
Alles gaat een keer kapot, moest dat niet zijn hebben garages niets meer te doen:cool:.

De airco kan niet werken, als de kachelventilatormotor geen dienst doet... :722:
Dat de garage heeft vastgesteld dat de kachelventilatormotor defect is, kan aangenomen worden...maar daar zou ik het bewijs van willen hebben.

Het komt namelijk veel voor dat de voorschakelweerstand defect is, de kachelventilatormotor draait dan alleen op stand 1 of 4, in uitzonderlijke gevallen helemaal niet meer en is dan volledig naar de vaantjes.
Zowel de garage in Praag (speciale Fabia 2 monteur) als garage in je woonplaats..hadden voor jou een noodoplossing kunnen voorzien MITS de kachelventilatormotor NIET kapot was.

Eenvoudig door de stekker los te nemen van de kachelventilatormotor, en deze d.m.v. rechtstreekse spanning 12 volt aan te sturen.
Indien de kachelventilatormotor draaide, kon al vast gesteld worden dat de kachelventilatormotor niet kapot is, de garage had dan een voorlopige bypass kunnen toepassen voor een safe drive.
Dan was duidelijk geweest dat de voorschakelweerstand defect is, want de kachelventilatormotor werkt alleen via voorschakelweerstand.
 

Roco

Lid
Interessant.....
Ik had idd al meer/vaker gelezen over een voorschakelweerstand.
Knap dat je dit zo expliciet weet.
Ik neem deze info even mee naar de garage morgen en defecte onderdelen wil ik zeker terug.
De melding van de voorschakelweerstand komt niet naar voren
in het analyseprogramma van Skoda zelf, als ze de auto aan de computer hangen.
Maar goed, stekker los nemen van de ventilator, dan zal ook het dashboard er uit moeten , als ik de
demontage tekening goed heb bekeken.
( nee, als ik jouw bericht goed lees zou je daarbij moeten kunnen ivm die noodoplossing...)
Ik ben benieuwd, ik laat het even weten.
Dank voor je bijdrage.
 

Antera

Donateur
Voorschakelweerstand word niet gezien door het systeem als deze kapot is. De motor zit daaraan vast en geeft daarom dan de fout op de motor omdat deze niet meer bereikt kan worden. Kachelweerstand eerste wat ik zou vervangen



Voorschakelweerstand voor aanjager ventilatie -N24- uit- en inbouwen
Uitbouwen
– Dashboard uitbouwen


– Steker -1- verwijderen.
– Voorschakelweerstand -2- 45° naar links draaien -pijlrichting- en uit het huis nemen.





Bekijk bijlage dashboard uitbouwen fabia 2.pdf


Inbouwen
De voor het uitbouwen beschreven handelingen in omgekeerde volgorde uitvoeren en daarbij op de volgende punten letten:
t Na het inbouwen van het dashboard de werking van de voorschakelweerstand controleren door de ventilator te laten draaien.
 

Bijlagen

  • Ventilator V2 uitbouwen.pdf
    101,2 KB · Weergaven: 72

Roco

Lid
De kachelventilator is vervangen. Ik heb hem gezien en ook zien draaien na een slinger aan het schoepenrad. Of eigenlijk NIET zien draaien.
Ik herken dit van zo'n kamerventilator voor koeling in de zomer. Die loopt/start na een aantal jaren ook niet meer.
Het leek wel of de as en lager compleet drooggelopen waren. In ieder geval was het niets meer.
Roest??
Rekening is ff doorbijten, maar hopelijk houdt deze het langer vol.
En gelijk een software update van het motormanagement gekregen en dat was ook te merken.
Hopelijk slaat de auto ook niet meer af bij eerste start bij warm weer en gebruik airco en na gas los en intrappen koppeling.

Monteur heeft dat vandaag ff tussendoor gefixed, waarvoor hulde !
 

Skoody Boo

Actief lid
Alles gaat een keer kapot, moest dat niet zijn hebben garages niets meer te doen:cool:.
Dat de garage heeft vastgesteld dat de kachelventilatormotor defect is, kan aangenomen worden...maar daar zou ik het bewijs van willen hebben.

Het komt namelijk veel voor dat de voorschakelweerstand defect is, de kachelventilatormotor draait dan alleen op stand 1 of 4, in uitzonderlijke gevallen helemaal niet meer en is dan volledig naar de vaantjes.
Zowel de garage in Praag (speciale Fabia 2 monteur) als garage in je woonplaats..hadden voor jou een noodoplossing kunnen voorzien MITS de kachelventilatormotor NIET kapot was.

Eenvoudig door de stekker los te nemen van de kachelventilatormotor, en deze d.m.v. rechtstreekse spanning 12 volt aan te sturen.
Indien de kachelventilatormotor draaide, kon al vast gesteld worden dat de kachelventilatormotor niet kapot is, de garage had dan een voorlopige bypass kunnen toepassen voor een safe drive.
Dan was duidelijk geweest dat de voorschakelweerstand defect is, want de kachelventilatormotor werkt alleen via voorschakelweerstand.

Bij mij werkt de kachelventilator(motor?) ook niet meer. Ik probeerde speciaal of hij na de beurt wat minder herrie maakte. Stand 1, 2 en 3 maakte hij net zoveel herrie als voor de beurt, in stand 4 werd het doodstil, en daarna was dat ook zo in 1 t/m 3.....

Fijn te weten dat dit aan een voorschakelweerstand KAN liggen, maar stel nou dat toch die kachelventilatormotor vervangen moet worden, kan daar ook een wat duurzamer exemplaar in dan het standaardtype, aangezien de vervanging arbeidsintensief en duur is? De auto is nou 15 maanden oud dus het zal me deze keer niks kosten, maar ik wil dit liever niet nog een keer, en na 30.000 km al zo'n defect vind ik niet hoopgevend.
 
Bovenaan Onderaan