'Afwerking'

Status
Niet open voor verdere reacties.
\'Afwerking\'

Op het gevaar af een mierenneuker genoemd te worden, begin ik toch dit onderwerp.
Alhoewel ik over het algemeen erg tevreden ben over mijn Skoda valt me op dat er toch een aantal kleine afwerkingdingetjes zijn die beter kunnen. Ik zal een opsomming geven:
1. Op mijn vorige Fabia stond de antenne scheef. Het valt me op dat dit bij meer Fabia’s is. Ik zie het trouwens ook wel bij andere merken;
2. De kentekenplaat achter zit niet 100% recht. Ik zie dat bij meerdere Fabia’s. Zou dat komen door slordige montage van de dealer of zitten de gaatjes gewoon scheef?;
3. De dakconsole waar de interieurverlichting en de bediening van het schuifdak in zit, zit rechts iets lager dan links. Dat was bij m’n vorige Fabia ook. Heb al eens geprobeerd dat te verhelpen, maar dat gaat niet;
4. Het chroomkleurige ontgrendelknopje van het bijrijderportier zit wat hoog en dat valt op als het portier afgesloten is. In elk geval hoger dan van het bestuurdersportier;
5. Het lijkt wel of het display in de snelheidsmeter (rechts) lager zit dan het display in de toerenteller (links). Het is wel te zien op de foto van het dashboard in mijn fotogalerij;
6. Onder de achterruit zit een rubber stripje. Dat rubber stripje zit vast op de achterruit en klemt tegen het plaatwerk van de achterklep. In tegenstelling tot mijn vorige Fabia zit er bij m’n huidige Fabia op sommige plaatsen wat ruimte tussen dit rubber stripje en de achterklep. Net alsof de pasvorm van de achterruit niet helemaal correct is. Of misschien te veel ruitenkit aan de onderzijde gebruikt. Tegenover m’n werk zit een autoverhuurbedrijf en daar stonden veel Fabia Combi’s van dezelfde bouwtijd met exact hetzelfde;
7. De binnenbekleding van de achterklep bij zowel mijn vorige Fabia Combi als mijn huidige Fabia Combi vind ik aan de zijkanten niet mooi aansluiten op de achterklep. Halverwege kun je tussen de bekleding en de achterklep naar binnen kijken. Het lijkt ook wel of de ruimte/kier steeds groter wordt;
8. De middenconsole bestaat bij mij uit een Skoda radio, een lade en de verwarming/airco eenheid. Het sluit allemaal niet perfect (maar ook niet heel slecht) op elkaar aan;
9. Het schuifdak zit in gesloten toestand rechts achter iets hoger dan links achter. Dat is alleen te zien als je er op let en achter de auto gaat staan of gaat vergelijken door steeds van de ene naar de andere kant te lopen. Zal 2 a 3 millimeter zijn. Is dat eenvoudig af te stellen?
Al met al dus absoluut geen vreselijke dingen. Geen technische gebreken in elk geval. Meer kleine afwerkingmissertjes die misschien wel juist zo opvallen omdat de wagen zo probleemloos rijdt. En we moeten natuurlijk ook de aanschafprijs niet vergeten.
Ik vraag me af of andere Skoda rijders zich hierin herkennen.
 
Re: \'Afwerking\'

SkodaRJ, je had schrijver moeten worden !

Forumleden : heeft iemand nog een vergrootglas te leen voor SkodaRJ, want volgens mij is-ie nog wat vergeten ...
winkie.gif
 

japiejo5

Actief lid
Re: \'Afwerking\'

Punt 1 t.m 5 zijn simpel op te lossen,...iets gaan verzitten en het hoofd iets kantelen
wink.gif
 
Re: \'Afwerking\'

Ik had deze reacties kunnen bedenken natuurlijk en twijfelde of ik wel zo'n berichtje zou plaatsen.
Het zijn dingetjes die ik in de loop van afgelopen jaren (vanaf januari 2002 eerste Skoda) heb 'opgespaard'.
Stelt eigenlijk niks voor natuurlijk maar valt me wel op dat meeste zaken onder categorie 'scheef gemonteerd' vallen. Zou dat misschien komen omdat bij Skoda relatief nog veel handmatig wordt gemonteerd?
 

EdK

Forumguru
Re: \'Afwerking\'

Ik denk dat bij de skoda fabriek de werkvloer iets scheef is !! een 2 a 3 mm waardoor de monteurs ook scheef staan en daardoor alles iets scheef monteren want ja die productiebaan is natuurlijk waterpas opgesteld voor de paar robots die er staan !!!
 

Mark

Banned
Re: \'Afwerking\'

Er zitten wel een paar punten die ik herken van mijn ex-Fabia en de Roomster die ik nu in bezit heb.
Ga er verder niet op in, als je het niet weet zie je het niet en heb ook geen goesting voor die bagatelletjes te gaan zeveren bij de dealer.
 

Octaviarijder

Actief lid
Re: \'Afwerking\'

Ik denk dat elke auto wel wat heeft, over mijn O1 ben ik ook niet altijd tevreden. Het aantal piepjes en kraakjes is veels teveel en doet mij zeker twijfelen of mijn volgende auto weer een Skoda zal zijn. Daarnaast ben ik tussen de beurten door, in 1 jaar al 2 keer naar de dealer geweest voor kleine onbenulligheden. Ik heb voorheen altijd Japans en Koreaans gereden en daar kwam ik echt alleen voor beurten bij de dealer. Daarintegen zijn de rijeigenschappen buitengewoon goed en is mijn O1 gewoon een heerlijke luxe auto.
 

Daniel

Lid
Re: \'Afwerking\'

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Mark</font><hr />

en heb ook geen goesting voor die bagatelletjes te gaan zeveren bij de dealer.

[/ QUOTE ]

Huh
icon_smile_question.gif
 

Mark

Banned
Re: \'Afwerking\'

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Daniel_Fabia</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Mark</font><hr />

en heb ook geen goesting voor die bagatelletjes te gaan zeveren bij de dealer.

[/ QUOTE ]

Huh
icon_smile_question.gif


[/ QUOTE ]

Vrij vertaald,
bagatelletjes =&gt; onbenulligheden, de moeite niet waard.
 

japiejo5

Actief lid
Re: \'Afwerking\'

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Daniel_Fabia</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Mark</font><hr />

en heb ook geen goesting voor die bagatelletjes te gaan zeveren bij de dealer.

[/ QUOTE ]

Huh
icon_smile_question.gif


[/ QUOTE ]

vrij vertaald; hij heeft geen zin om te zeiken bij de autoboer!
smile.gif
 

Hetzer

Forumguru
Re: \'Afwerking\'

Van de door jouw genoemde puntjes 1 tm 7 heb ik geen last, met 8 en 9 heb ik geen ervaring!!
 

LenK

Forumguru
Re: \'Afwerking\'

Zelf heb ik geen Fabia, maar mijn vrouw wel.
Ik heb 3 klachten hierover:

1 Wat is ie saai van binnen
2 Achterin zit je belabberd (ik, 1.83m in ieder geval)
3 Kofferbakje is voor een boodschappen auto wel klein

Voor alle andere genoemde zaken zit ik te weinig in de Fabi om er een zinnige reactie op te geven.
 

Jpoers

Lid
Re: \'Afwerking\'

</font><blockquote><font class="small">Citaat: LenK</font><hr />

Zelf heb ik geen Fabia, maar mijn vrouw wel.
Ik heb 3 klachten hierover:

1 Wat is ie saai van binnen
2 Achterin zit je belabberd (ik, 1.83m in ieder geval)
3 Kofferbakje is voor een boodschappen auto wel klein

Voor alle andere genoemde zaken zit ik te weinig in de Fabi om er een zinnige reactie op te geven.

[/ QUOTE ]

1. ik heb m juist gekozen voor zijn 'saaiheid'
noem het alleen niet saai maar strak vormgegeven. Ik houd zelf helemaal niet van allerlei rare tierlantijnen. Zoals bij de micra of de nieuwe honda civic het geval is.
2. heb zelf geen problemen als ik achterin zit (1.80) hoor een vriend van me ook nooit klagen (1.93). Nu moet ik wel zeggen dat dit over relatief kleinere stukken gaat (ongeveer 30km )
3. Passen keurig een paar kraten naast mekaar. De polo is zelfs iets smaller, een grande punto exact gelijk, micra = micra klein. geloof niet dat bij een boodschappen auto er een grotere is.
 

Hetzer

Forumguru
Re: \'Afwerking\'

Ben het wel met Jpoers eens, in zijn klasse heeft de Fabia HB bijna de grootste bagage ruimte!! ga inderdaad maar eens op stap met een New Corsa, een Clio of inderdaad een Micra.
 

EdK

Forumguru
Re: \'Afwerking\'

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Fabia</font><hr />

Blijft toch een heel mooi taaltje dat belgisch!!!

[/ QUOTE ]

Ehh pas op tis Vlaams want men spreekt ook nog frans en duits aldaar !!
 

Fabia

† In Memoriam
Re: \'Afwerking\'

Sorry, het moet vlaams zijn. Ik wil niemand op zijn tenen trappen.
 

Ted

Forumguru
Re: \'Afwerking\'

Alles heeft zijn tolerantie, dus dat geldt ook voor de montage van de onderdelen ten opzichte van de het koetswerk e.d.. Deze nodige spelingen kunnen een optische afwijking geven die bij een aantal mensen storend worden ervaren. In de Kwaliteitszorg worden deze bandbreedte genormeerd en vallen de onderdelen buiten zijn tolerantieveld dan volgt afkeur. Ik zelf heb Peugeot, VW en Toyota gehad en rijd momenteel in een nieuw aangeschafte Fabia. Als ik deze vergelijkt met deze voorgaande dan vind ik het afwerkingsniveau van de fabia op een hoog niveau staan en zelfs beter. Mijn vrouw heeft 1,5 jaar geleden een Ford Ka gekocht een deze kan geeneens wedijveren op dit vlak. Ofschoon er momenteel heus wel beter afgewerkte auto's worden gemaakt, vind ik jouw opmerking misschien iets te gechargeerd. Ik ben ook zeer kritisch en vind ook altijd kleine gebreken. Dikwijls verander ik in deze zaken zelf. Anderzijds is mijn Fabia heel strak gemonteerd in vergelijking met mijn voorgaande Kadett waar alle deuren er scheef in gehangen waren. ook de kieren tussen plaatdelen waren bij Opel veel groter en liepen ver uitéén. Al bij al doet hij beslist niet onder voor zeker de modale geproduceerde auto. Wellicht zijn de Japanners op dit punt beter. Die hebben een heel hoog kwaliteitsniveau waar zelfs Mercedes nog een puntje aan kan zuigen.

Groeten Ted.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan