Afs o2

Darkside

Forumguru
Ik weet dat de O2 met AFS geleverd kan worden. In de brochure staat dat dit systeem zich aanpast aan de rijomstandigheden. Ik ging er vanuit dat dit gewoon betekende dat de lampen meedraaien in bochten. En static cornerlight zorgt er voor dat er ook om de hoek geschenen kan worden.

Opel heeft een vergelijkbaar systeem maar daar word de lichtbundel ook aangepast aan de rijsnelheid. Binnen de bebouwde kom. Buiten de bebouwde kom. Snelweg etc. In totaal 9 verschillen de bundels.

Nu kwam ik een Superb site tegen (
http://new.skoda-auto.com/NLD/model/newsuperb/multimediahome/Pages/homepage.aspx?ff=1&print=1&po=)

Hier staat ook het AFS systeem vermeld op de superb. Deze past de bundel ook aan met de rijsnelheid. Dit lijkt sterk op het AFL systeem van Opel. Zou het AFS systeem van de Octavia hetzelfde zijn als die van de Superb? Ik kon het zo snel niet vinden.


Mmmm de aanhouder wint. Had al gezocht op het forum maar kwam niets tegen.

RCS schreef het volgende
De Skoda's met Xenon zijn tegenwoordig uitgerust met AFS (wat meer behelst dan alleen meedraaien in de bochten):
"Een nieuwkomer voor Skoda is de komst van AFS (Adaptive Front Light System). Dit systeem zorgt ervoor dat de bestuurder in het donker in verschillende situaties meer ziet. Het systeem past zich automatisch aan om de bestuurder het beste licht te geven. Zo schijnt naar mate de snelheid toeneemt de lichtbundel verder en kan het licht in bochten ook meedraaien. Ook is er een speciale functie tijdens regenbuien die de reflecties verminderd. AFS wordt gecombineerd met de Bi-Xenon koplampen. Skoda is de eerste fabrikant in de Volkswagen-groep die een dergelijk geavanceerd systeem op de markt brengt. Het valt te vergelijken met het Intelligent Light System van Mercedes."

Dit is dus erg mooi. Een keer mee gereden in een insignia. En straks dus ook mijn Skoda. Geweldig.
 

Ralph

Lid
Oud nieuws! En stond wel al op de site!!:winkie:
Maar toch leuk dat je nog even de :uitlachen:"highlights" van onze skoda eruit haalt:laugh:
 

yal

Lid
Zijn nu in Spanje op vakantie met de octavia, en moet zeggen dat AFS Xenon verlichting het subliem doet op bochtige onverlichte wegen.

Met de vorige auto moest , zodra er geen tegenliggers waren continue het grootlicht erop. Met de octavia gebruik ik grootlicht niet of nauwelijks.

Dat meedraaien zie je ook echt, bij lagere snelheden gaan de "corner lights" aan.

grtn yal
 
Zo schijnt naar mate de snelheid toeneemt de lichtbundel verder...

Ik merk hier eerlijk gezegd niets van. Als ik op een onverlichte (N-)weg rijdt, ben ik toch snel geneigd m'n groot-licht aan te zetten.
Dan heb ik het in dit geval over snelheden tussen de 80 en 120Km/u.

Zijn er meerdere die er zo over denken, of ben ik gewoon kippig? :smiley29:
 
D

Deleted member 3195

Je bent niet kippig.
Op donkere polderwegen tussen de 70 en de 100 km is het zicht niet optimaal.
Ik gebruik dan ook vaker grootlicht of de mistlampen op de polderwegen.

Ga in de software nog wel op zoek of je daar wat in kan veranderen.

Wel gemerkt als je in de maxidot travelmode aanzet de xenon "vast" wordt gezet en het zichtbeeld in het donker beter is.
 

Darkside

Forumguru
Ja ik had niet goed gezocht. En kon zo snel niet vinden wat het precies deed.
Maar inmiddels dus gevonden. En mooi om te horen dat het fijn werkt.

@foutjuh: Ik rij bijna nooit met groot licht. Maar bij de insignia kon je wel zien dat de bundel lichtjes werd aangepast.

Ik ben benieuwd. Tegen de tijd dat de auto geleverd word zijn het nog donkere avonden dus mooi om mee te spelen dan.
 

Ralph

Lid
Wat ik wel erg jammer vind van de AFS is dat de xenon lampen maar 4300K zijn.
Hierdoor heb je geel/wit licht. Persoonlijk vind ik xenon lampen die naar de 5500-6000K gaan een stuk exclusievere uitstraling hebben. Daar komt nog bij dat de optimale kleurtemperatuur van xenon ongeveer 6000K is, hierdoor creeër je een hoger contrast door de blauwige gloed ( denk maar aan black-light )

De lamp die in de octavia gebruikt wordt in de AFS is de philips D1S 35 watt.
De lamp is eenvoudig zelf de vervangen!!!!
 
D

Deleted member 3195

bedankt voor de tip.
Is het wisselen van een lamp een eenvoudige mogelijkheid bij een xenon lamp.
Dacht dat dit met module unit en al moest.

Mara heb je dit zelf al gedaan en is het zicht beter nu?
 

Ralph

Lid
Ik heb onderstaande instructie toevallig vorige week uitgevoerd. Ervaring met 6000K lampen had ik met mijn vorige Octavia. Het lichtbeeld is beduidend beter!! Vooral de reflectie op oa verkeersborden, paaltjes zijn veel beter!

1) Motorklep open doen
2) Onder de koplampunit zit een hendel, hiermee kan je de unit los maken
3) De unit zit met een witte plastic moer vast, deze kan je met de hand los draaien
4) Je kan nu de unit eruit schuiven en via de achterkant de lamp vervangen.

Het is voor een 2x linkshandige ongeveer een halfuurtje werk voor twee lampen:ahum:
 
D

Deleted member 3195

ha ha dat gaat lukken.
Heb je de philips er in gedaan en waar heb je ze gekocht?

Alvast bedankt voor de info.
 

Ralph

Lid
Dit is niet het type lamp welke ik bedoel.
Je moet echt kijken naar de D1S van Philips met 6000K type ULTRA BLUE
s_packco_d1s_xenonub.jpg
 

Ralph

Lid
Ik zie niets staan over Ultra Blue. Maar de waardes zijn idd hetzelfde. Leuke site trouwens! Ik heb overigens bij Deboled alle interieurlampen in ,LED versie, besteld! Ben benieuwd!
 

Jochie

Lid
Ik ben even gaan kijken op de site wat Ralph zei, Deboled.
Ik zie daar ook interieur leds staan. Kan iemand zeggen welke ik zou moeten hebben voor de interieur verlichting van een octavia II?
Zijn het dan deze: Auto LED Festoon C5W?
En welke lengte?
 

Ralph

Lid
Yep, die moet je hebben en dan de 42mm (10059) voor de middelste lamp
en de steekfitting T5 W2W voor de buitenste twee.

Voor de kenteken verlichting heb je overigens de 10146 nodig. Eigenlijk is de fitting 41mm dus je moet het wel iets verbuigen, of je moet de 36mm nemen
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb even in het schema gekeken; De Xenons worden middels 2 sensoren (niveauregeling en bochtensensor)middels een processor(- Steuergerät für Kurvenlicht und Leuchtweitenregelung)en de processor voor het boordnet aangestuurd; Ook dit gaat natuurlijk via Can-Bus....
Met andere woorden: Ik zou er niet mee gaan knoeien.......
 
Bovenaan Onderaan