Afremmen op de motor bij afdalingen niet mogelijk.

Nooij

Nieuw lid
Hallo.

Ik ben in de Alpen en na een heerlijk rit omhoog waar bij alles >10% was, gestart met afdalen. Mijn vorige auto (bmw528) remde goed af op de motor. De kodiaq 1.5 sportline van mij helaas niet. Met als gevolg kokende remmen na 20 min.
Van alles geprobeerd handmatig flipperen zo laag mogelijke versnelling. De auto rolt weerstandloos naar beneden. Is dit gebruikelijk bij soort motorjes of DSG's?

Hebben meer mensen hier ervaring mee?

Captain Hook

Forumguru
Ik heb al heel wat alpenpassen gereden, met talloze auto's met en zonder automaat (DSG incluis).
Maar kokende remmen? Hoe krijg je dat voor elkaar?

Bedoel je dat echt je remvloeistof kookte? Of dat de blokken/schijven bloedheet waren?

En ja, ook met een DSG kun je prima naar beneden rijden (ik heb afdalingen van meer dan 20% gedaan), zonder dat er ook maar iets oververhit raakt...
Zelfs een licht blok, met weinig compressie, zoals b.v. een 1.2 of 1.5 TSI, kun je wel degelijk afremmen op de motor. En ja, je zult ook moeten bijremmen met je voet op het rempedaal. Maar dat doe je dan zeer zeker NIET continu.

Ik durf het haast niet te zeggen... maar tijd voor wat (bergpas)rijlessen? :D

Nooij

Nieuw lid
Nou... schijven blauw en klauwen wit uitgeslagen. Bergafwaarts rijden is geen kunst. Ik moest echt bijremmen continu. Vanuit stilstand de daling in en zonder enige weerstand in z'n 1 of 2 naar 5 a 6K rpm. Het leek er sterk op of hij in z'n vrij stond.. zo voelde het ook..
Schiet mij maar lek.

Captain Hook

Forumguru
Het enige wat ik me kan voorstellen is dat mogelijk de hellingshoeksensor defect is, en/of niet goed detecteert dat je naar beneden gaat.

Wat ik altijd deed, rijdende met DSG (1.2 TSI).
Bak in 'S', dan rustig wegrijden, de bak blijft van zichzelf in [1 of 2] staan. (hellingshoekdetector 'ziet' dat je naar beneden gaat).
Vervolgens begint idd het toerental op te lopen, zeker als het flink steil naar beneden gaat.
Dan wachten totdat je richting de 5k toeren gaat, flink afremmen, snelheid eruit halen, EN rem weer LOSLATEN, niet laten aanslepen. En ja, dat riedeltje zul je dan regelmatig moeten herhalen.
Maar zo heb ik diverse malen de Stelvio gereden, de Umbrail, de Grossglockner en diverse onbekende weggetjes met een hellingspercentage tot aan 25% (!) toe.
No problemo.

Stelvio08 by Erik Haak, on Flickr[/S]

Maar als je schijven eenmaal blauw zijn en de klauwen wit (van de blokjes) uitgeslagen, dan zijn ze verglaasd en verkloot. Dan remmen ze niet zo best meer ... :cautious:

Tees

Donateur
Huidige turbomotoren hebben idd weinig compressie en 5-6k toeren krijgt de motor niet meteen problemen mee (vooral als ie warm is). Met mijn Octavia 1.2 TSI heb ik nog zeker wel remming op de motor in z'n 2 bij 5-6k toeren. De 1.5 zal vergelijkbare of meer compressie hebben (al is de Kodiaq ook wat zwaarder)

Maar oververhitte remmen betekent m.i. dat je verkeerd remt. Juist bij bergaf moet je af en toe kort en hard remmen (bijv voor elke bocht) en niet continu doorremmen. Dan hebben de remmen tussen de remacties door tijd om af te koelen en voorkom je oververhitte remmen. Je ziet in de bergen geregeld mensen die continu doorremmen, en dan vinden de remmen t na een lange periode idd niet al te leuk meer.

Edit: Erik hierboven was net eerder, maar met dezelfde strekking :jaja:

Arjan1985

Forumguru
Ik heb oprecht nog nooit blauwe schijven gezien. Betekend dat ze daarvoor roodgloeiend waren of is dat het stadium erna? Ooit rood gloeiende schijven gehad met ijzer op ijzer.

Nooij

Nieuw lid
.....
Maar als je schijven eenmaal blauw zijn en de klauwen wit (van de blokjes) uitgeslagen, dan zijn ze verglaasd en verkloot. Dan remmen ze niet zo best meer ...
Hier was het dus op de Grossglockner.
Ik snap jullie reactie deels. Maar de strekking hier is een auto die niet afremt op de motor, ook niet in de S. Vergelijk het met een auto die in z'n vrij een helling afgaat... hoe ik een berg af moet weet ik wel.. zoals de titel al beschrijft, zoek ik in dit onderwerp naar mogelijk le mechanische defecten en geen leerschool hoe je auto rijdt.

Laatst bewerkt door een moderator:

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Heeft je auto/DSG wellicht een 'zeilfunctie'? En had je die uit gezet?
Met de DSG in 'M' en een zelf gekozen lage versnelling zou dit dan niet mogen voorkomen......als je inderdaad op een juiste manier omlaag kwam.

@Tees en @Captain Hook Je zult nog veel vaker auto's met voortdurend brandende remlichten gaan zien onder die omstandigheden.
Een EV kan dan middels regeneratie zo sterk afremmen dan de remlichten aan blijven, terwijl de bestuurder niet hoeft af te remmen.
#wen er maar aan

Captain Hook

Forumguru
Ik bedoel niet de oplichtende remlichten @Peter-036 , maar de zichtbare verhitte remschijven, de hitte die daar af komt en de geur...
Want je rijdt vaak dit soort toeristische routes met af en toe een raampje open en dan ruik je het het.
Dat van die oplichtende remlichten, dat wist ik ja.

BTW: mijn huidige auto, Kuga PHEV, doet het automagisch heel goed. Je schakelt de bergassistentie in, en voila, hij rijdt zonder remingrepen van de bestuurder, met een constante snelheid naar beneden. Heel fraai technisch geregeld.
Het is bij de Kuga PHEV een combinatie van afremmen op het 2.5l Atkinson blok met daarbij de regeneratie en mogelijk nog wat fysiek remmen op de schijfremmen.
Eigenlijk te makkelijk gaat dat.

Wat betreft @Nooij , op dit moment, gezien je beschrijving, lijkt het er op dat je remmen al aardig aan vervanging toe zijn. Ik zou dit, vanwege de veiligheid, wel ff laten controleren bij een lokale garage!

Captain Hook

Forumguru
Ik heb oprecht nog nooit blauwe schijven gezien. Betekend dat ze daarvoor roodgloeiend waren of is dat het stadium erna? Ooit rood gloeiende schijven gehad met ijzer op ijzer.
Blauw betekent dat het staal, na het afkoelen, verkleurd is. Permanent.
Maar aangezien @Nooij ook aangeeft dat er allemaal witte aanslag op de remklauwen zit, betekent dat er heel wat verhit slijpsel is afgekomen tijdens het remmen.
En/of last had van aangelopen remmen. Dat zou ook nog kunnen. Dat de remcilinder niet helemaal teruggaat en daardoor de blokjes kleven tegen de schijven aan?

Nooij

Nieuw lid
Ik wacht even af.. hopelijk is er iemand met een zelfde ervaring. De remmen zullen idd vervangen moeten worden..

hemi24

Forumguru
Lees even mee;
Ik ben in verschillende wagens meerdere keren de Grossglockner Alpenstrasse over geweest, maar als je daar je remmen verkloot, moet je het toch echter jezelf en je rijkunsten zoeken…!!!

En JA, een 1.5 TSI geeft minder afremmend vermogen als je het vergelijkt met een 528-er BMW.

@Captain Hook : wat zou die hellingshoeksensor precies moeten doen?

@Peter-036 : zeilfunctie werkt alleen bij zuivere vrijloop; zodra er afgeremd moet worden op de motor, koppelt de bak weer.

Tees

Donateur
Ik zat ook al te denken aan de vrijloop, maar dan zou het motortoerental naar stationair terugvallen (want dan is de aandrijving ontkoppeld). Als het toerental 5-6k is, dan is de motor gewoon gekoppeld aan de wielen. Ik kan geen enkel mechanisch defect bedenken dat dan ervoor zorgt dat de motor niet zoveel remt als dat ie van nature doet obv compressie (behalve slechte compressie door bijv een slechte koppakking oid, maar dat merk je eerder aan iets anders). Ik denk dan ook dat er niets mis is met de auto van TS (behalve nu dan de remmen).

jb1988

Nieuw lid
2 weken geleden bij sterke afdalingen veelal de cruise control gebruikt. Mijn belevenis is dat die dan op de motor afremt en zo nu en dan even stevig remt met de remmen en niet continue.

Ik hoor graag anderen hun ervaring en kennis.

Canon-Eye

Forumguru
De oeroude vuistregel "afdalen doe je in dezelfde versnelling die je op dezelfde helling klimmend nodig hebt" gaat al lang niet meer op, dat merkte ik 12 jaar geleden al met onze Fabia 1.2 TDI Greenline in Noorwegen. Daar zijn tal van tunnels onder fjorden door waar je kilometers lang zonder noemenswaardige bochten een procent of 7 à 8 daalt om daarna weer net zo lang en net zo steil te moeten klimmen om weer boven zeenivo uit te komen.

Helling-op was nooit een probleem, dat deed hij moeiteloos en tevreden knorrend in de 4e versnelling. Afdalend in de tweede versnelling (1e wil je écht niet, want dan hou je alles en iedereen achter je teveel op) moest er echter zeer regelmatig vanaf 80-90+ km/u even stevig (maar kortdurend) afgeremd worden, waarna de snelheid toch telkens behoorlijk snel weer opliep.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Tja, als TS meldt: "De auto rolt weerstandloos naar beneden." dan mogen we ervanuitgaan dat dat exact de situatie is.........toch?

Canon-Eye

Forumguru
Een tijdens de afdaling "spontaan" oplopend toerental kan ten onrechte ervaren worden als weerstandsloos, ook als er feitelijk toch sprake is van enige weerstand die echter onvoldoende is om de snelheid constant te houden.

Tees

Donateur
Als de TS twee dingen noemt die in mijn optiek alleen in zeer uitzonderlijke gevallen met elkaar te verenigen zijn (hoog toerental + weerstandloos), dan is er of iets heel uitzonderlijks aan de hand zijn, of TS heeft het niet volledig bij het rechte eind. Of ik zie een volstrekt logische oorzaak over het hoofd en dan is er vast iemand hier dat me daarmee helpt (leve wisdom of the crowd!).

Bovenaan Onderaan