Afneembare trekhaak

sunnyboy

Senior Member
Ik weet niet wat je voor een "Brink" trekhaak moet betalen, maar kwaliteit moet betaald worden. Bovendien zie je aan de kabelset dat deze automatisch de achteruitrijsensoren uitschakeld, mistachterlicht e.d. Voor zover ik las is het maximum trekgewicht 1800 kg en de kogeldruk 100kg. Dat is wel even wat anders dan 50kg! Voor wat betreft het trekgewicht moet dit op je kentekenbewijs staan, wat de auto mag trekken. Indien de aanhanger zwaarder weegt dan het trekkende voertuig heb je in ieder geval rijbewijs BE nodig.
Als je alleen een trekhaak wil gebruiken voor een fietsendrager zijn er natuurlijk ook andere systemen te bedenken, zoals dakdrager en een drager voor op de achterdeur (bij een Combi) van b.v. "Thule".
 

Karstieman

Forumguru
Specs: Brink trekhaak voor O2 excl. 4x4 BrinkMatic Mirage

Bumper insnede: zichtbaar
Kogel voor kentekenplaat: nee
Max. aanhang. gewicht: 1800
Gewicht trekhaak: 17
Verticale last: 100
Montage tijd : Tot circa 1 uur
Type & nr. goedkeuring : EC
D-waarde : 9,30

Jammer dat ze er geen prijs bij vermelden.
 

sunnyboy

Senior Member
@Karstieman
Dat vond ik nou ook jammer.
Jij had ook al de site geraadpleegd dus.
Ik nam aan dat de verticale last de kogeldruk betreft.
De montagetijd is volgens mij voor het aansluiten van de 7 of 13-polige electrische bedrading. Daar komt dan nog de tijd bij voor het monteren van de trekhaak zelf volgens mijn beleving. Overigens is voor deze trekhaak (dus voor de O2 Combi 2005 - ) nog geen prijs bekend bij mijn leverancier omdat de prijs van de kabelset nog niet bekend is. De leverancier zegt verder dat ik de auto dan een halve dag kwijt ben. Hij kan daar nog geen prijs voor noemen. /forum/images/graemlins/confused.gif
 

Karstieman

Forumguru
Houdt 'bumper insnede:zichtbaar' in dat ze een gat in mijn bumper moeten maken om deze trekhaak te monteren ?
 

sunnyboy

Senior Member
Goeie vraag!
Ik denk dan niet voor de kogel zelf maar mogelijk voor het stopcontact of hoe zoiets moet heten bij auto's.
Misschien Brink zelf maar eens bellen. /forum/images/graemlins/smirk.gif
 

octofreak

Actief lid
@karstieman en Sunnyboy....
Die 100 kg kogeldruk zal wellicht gelden voor de trekhaak van Brink maar vanuit Skoda is de max. kogeldruk vastgesteld op 75. Dit in verband met lange lengte wat overhangt aan de achterzijde en andere technische details zoals vering etc.
Dit geldt eveneens voor de 1800 kg trek. De RDW heeft de maximale trekkracht (is dus toegestaan en veilig) gesteld op 1400 kg voor o.a de 2.0 Tdi en wellicht ook andere modellen (lees motoren). De trekkracht is niet zozeer afhankelijk van trekhaak maar van koppel, vermogen en zeker net zo belangrijk de carosserie.

Dus leuk die getallen van Brink, maar in de praktijk zijn voor de auto lagere grenzen vastgesteld.
 

Karstieman

Forumguru
@Octofreak: Ik ga er inderdaad vanuit dat je gelijk hebt. De Brink trekhaak kan misschien meer aan, maar de auto is hier de beperkende factor.
Trouwens, in Belgie heb ik al een bedrijf gevonden die een afneembare trekhaak voor 475 levert en monteert ! /forum/images/graemlins/smile.gif
 

octofreak

Actief lid
Dat zijn nog eens leuke prijzen... let op met welke aansluiting 13 of 7 en of er ook een constante stroom wordt doorgevoerd.
 

octofreak

Actief lid
7 polig zal er zo goed als uit gaan. Wanneer?? Da's de vraag.
De standaard wordt 13 -polig omdat hiermee meer functies kunnen worden aangestuurd, denk aan achteruitrijverlichting en mistlampen op aanhangers en caravans. Mistlampen worden nu al verplicht gesteld in sommige situaties. De 7p aansluiting kan dit niet meer aan.

Voor de 13-polig zijn er ook weer 2-uitvoeringen waarvan de Jaeger en de West uitvoering. De Jeager uitvoering wordt door velen als nieuwe standaard beschouwd. Skoda levert trouwens trekhaken met zowel 7 als 13 polig.
De keuze hangt voornamelijk af waar je de trekhaak voor wilt gebruiken. Aanhangers zullen voorlopig nog met 7polig worden uitgerust. Maar wil je iets met caravans of paardentrailers doen kom je al vaak de 13p tegen.
Uiteindelijk is er een prijsverschil tussen 7 en 13, vandaar mijn opmerking. /forum/images/graemlins/grin.gif
 
De Afneembare trekhaak van Skoda is 13 polig , maar er is een overgangsstekker bij die je erop kan draaien om naar 7 polig over te gaan.
Mijn fietsendrager MET mistlamp werkt zo perfect.
Op het wegklapbare deksel van de contactdoos staan de emblemen van VW en Audi.
 

octofreak

Actief lid
Ik heb inmiddels de afneembare trekhaak en ik moet zeggen in een woord superstrak en netjes afgewerkt. Je ziet er niet van. Het lijkt een degelijk systeem en het is in een fluit van een cent te monteren. Foto kan ik wel plaatsen indien dat nog gewenst is.
 

Karstieman

Forumguru
Nou, Octofreak, ik zou wel eens een foto willen zien van de achterkant met EN zonder de afneembare trekhaak ! /forum/images/graemlins/smile.gif
 

octofreak

Actief lid
Voor alle geinteresseerden, incl Karstieman,
hierbij foto's van de afneembare trekhaak. Vandaag voor het eerst ook gebruikt. Het is echt een super praktisch ding.


FOTO trekhaak niet aangekoppeld:
http://www.skodaforum.nl/forum/photo/showphoto.php?photo=308&sort=1&cat=503&page=1

FOTO trekhaak niet aangekoppeld:
http://www.skodaforum.nl/forum/photo/showphoto.php?photo=309&sort=1&cat=503&page=1


FOTO trekhaak niet aangekoppeld:
http://www.skodaforum.nl/forum/photo/showphoto.php?photo=307&sort=1&cat=503&page=1
 
Bovenaan Onderaan