Afneembare trekhaak en losbreek beveiliging.

rweersch

Actief lid
Nou, als ik al hoor hoe diep en slecht bereikbaar dat dan zou moeten zitten, dan hoeft het van mij niet meer ;)
Ik haal wel zo'n ding om op de haak te schroeven. Daar kun je aan komen zonder op je knieeen te moeten.
 

hemi24

Forumguru
Het haakje is óók op de afbeeldingen van de documentatie te zien: http://www.westfalia-automotive.de/fileadmin/templates/pdf/317-skoda/a317102691101.pdf

Net als ik al aangaf: karabijnhaakje eraan en je klikt elke willekeurige losbreekkabel er zo aan vast...
Blijft alleen het probleem van die ellendige staalkabels voor aanhangwagens zonder oplooprem. Ben erachter dat er twee mogelijkheden zijn:

Optie 1: Standaard
b2a9635b-fb7b-42c7-9657-fbb1c574114e

http://www.trekhaken.info/nl/producten/accessoires/hulpkoppelingen/935211627001

Optie 2: Duur!!!

http://www.trekhaken.info/nl/produc...ppelingen/hulpkoppelinglang-rvs-a40v-systemen
 

rweersch

Actief lid
Hey, da's een handige PDF!
Maar welk haakje bedoel jij dan? Het "oog" bij nr. 1 is namelijk in gebruik om de elektra-doos aan te monteren (die kun je dan geheel onzichtbaar wegklappen achter de bumper).
 

hemi24

Forumguru
haakje/oog zit aan het vierkante blok net boven het draaipunt van de bevestigingsplaat voor de contactdoos...
 

rweersch

Actief lid
Aha, ja, ik zie wat je bedoelt. Dat punt is bij mijn auto totaal "ingebouwd", daar krijg je nog geen vinger tussen.
 

hemi24

Forumguru
inderdaad, kom je heel slecht bij, eenmalig een karabijnhaakje aanbrengen en klaar is kees..!
 

rweersch

Actief lid
Dat moet dan wel een erg klein haakje zijn, want anders krijg ik dat niet tussen die ruimte gevrut... Ik vind dit toch een behoorlijke vreemde en onhandige constructie.
 

skodaboy

Forumguru
bij mijn 02 is het als volgt gemaakt,maja de vraag is in hoe verre die klem op zijn plaats blijft,als die alle gewicht te verwerken krijgt...:smiley29:
 

Bijlagen

  • noodkoppeling.jpg
    noodkoppeling.jpg
    13,7 KB · Weergaven: 67

hemi24

Forumguru
@skodaboy: dat is een originele af-fabriek haak, of heb ik het mis?

Uiteindelijk zal de hulpkoppeling hoe dan ook nooit over de kogel kunnen gaan, dus gaat het altijd goedkomen..!
Elegant kan ik de oplossing niet echt noemen, helaas.
 

skodaboy

Forumguru
ja,het is idd een trekhaak vanaf fabriek...
nadien deze klem gemonteerd of het mooi staat maakt mij niet uit,het voornaamste is dat ik de kabel van de losbreek beveiliging kan vasthaken en btw ik haal de haak toch nooit van de auto af dus...:smiley29:
 

flip

Lid
@skodaboy: krijg je die afneembare haak dan nog wel in z'n uitsparing in het reservewiel (al haal jij er hem nooit af...)? Trouwens, komt die stalen kabel wel over de bol, zelfs zonder die haak? Ik had al eenmaal voor dat ik 'vergat' mijn aanhangwagentje goed te bevestigen (haastenspoediszeldengoed), en die kabel deed mooi z'n werk, niks over de bol, niks tegen de bumper. Alleen twee héél rode kaken en weer bevestigen, die handel.
 

skodaboy

Forumguru
met die klem rond de haak,past deze idd niet in de uitsparing bij het reservewiel...als je een dubbele bodem hebt kan je hem eentueel daar wel kwijt,maar zo als ik al zei ik haal de haak toch nooit van de auto...

vroeger op een m'n 01 had ik zo géén klem op de trekhaak,had toen ook een ongeremde aanhangwagen,daaraan zit zo'n stalen lus die dan over de bol hangt bij het aankoppelen...inprincipe blijft dit idd hangen aan de bol moest de aanhangwagen loskomen...
tegenwoordig rij ik altijd met geremde aanhangwagens,dus persoonlijk vind ik dit niet zo'n goed systeem,vandaar dat ik nu op de 02 deze klem heb,bij de montage van de klem heb ik aan de linkse kant (waar de inkeping zit) een sleephaak gemonteerd,om de stalenkabel in vast te haken...:smiley29:
 

rweersch

Actief lid
Ik heb gisteren zo'n ding bij Halfords gehaald (10 euro of zo) en op de haak gemonteerd. De haak past nog steeds in de ruimte onder de kofferbak (waar in mijn geval geen reservewiel ligt). Ziet er niet bijster mooi uit, maar aangezien de haak er alleen aan gaat als er daadwerkelijk iets getrokken moet worden, kan ik daar mee leven.
 

hemi24

Forumguru
Ben vandaag bij Westfalia Benelux langsgeweest om een passende hulpkoppeling te halen, zie voor het resultaat de foto's.
 

Bijlagen

  • Afb0124.jpg
    Afb0124.jpg
    8,2 KB · Weergaven: 184
  • Afb0126.jpg
    Afb0126.jpg
    8,6 KB · Weergaven: 165

Cornelis

Nieuw lid
Volgens mij zit er al een oog. Dit zit bij mijn auto tussen stekker aansluiting en opening voor trekhaak. Goed kijken maar er zit een oog. En inderdaad, karabijnhaakje(desnoods twee) doet wonderen.
Bekijk bijlage 8063
 

hemi24

Forumguru
Kijk, dat haakje bedoelde ik ook!

Hangt bij mij standaard een karabijnhaakje aan, maar dan is nog altijd de afstand te lang om hier een staalkabel aan te bevestigen voor de AHW's <750kg...

Voor de kabel voor de oplooprem gebruik ik deze wel altijd.

TIP: Het moertje wat je daar ziet zitten voor het scharnieren van de stekkerdoos moet niet te vast zitten, want dan krijg je deze niet meer naar beneden gezwenkt. Na verloop gaat deze steeds vaster zitten kwam ik de laatste keer achter toen ik bij "verhuurd bijna alles" stond. ;)
 

flip

Lid
@hemi: dat is mijn ervaring ook: het uitklappen van de stekker gaat steeds stugger... wat kruipolie misschien, maar toch...
 

hemi24

Forumguru
het is een zelfborgend moertje, dus ik heb 'm gewoon een tikkeltje losser gedraaid, zodat je de stekker zonder al teveel kracht weer tevoorschijn kunt toveren.
 
Bovenaan Onderaan