Afneembare trekhaak en losbreek beveiliging.

Ik heb een Skoda Octavia van 2006 geimporteerd uit Duitsland en rij hier inmiddels met volle tevredenheid mee. Er zit een fabrieks af afneembare trekhaak onder gemonteerd. Alleen zit er geen apart oogje aan om de losbreek beveiliging van een aanhangwagen aan vast te maken. Ik weet niet of dit verplicht is in Duitsland om dit te hebben. Maar zover ik heb vernomen is het in NL wel verplicht. Ik heb de laatste keer het kabeltje maar om de kop gedaan. Maar kan iemand mij mischien vertellen hoe dit bij de NL uitvoering van de afneembare trekhaak is gemaakt. Evt. met een foto zou helemaal geweldig zijn.

Alvast bedankt.
Alex
 

octofreak

Actief lid
Bij de NL uitvoering is ook geen oogje verwerkt. Je zult een aparte voorziening MOETEN treffen. Dit betreft over het algemeen een hulpkoppeling die je aan de trekhaak bevestigt en waardoor je de losbreekkabel legt. De kabel over de trekhaak heen leggen is niet afdoende en verboden (in die zin dat je er een bekeuring voor kan krijgen! En misschien dat de verzekering moeilijk gaat doen!)

Ik heb het zelf ook zo. De beugel ziet er iets minder mooi uit, maar ja de trekhaak is afneembaar:yeah:

Voor een voorbeeld: http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ProductDetail.htm?productId=211005
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb ook de originele afneembare terkhaak. Raar dat een wettelijk verplichte voorziening daar niet op aanwezig is... iemand enig idee wat de achterliggende reden is? Ik ga mijn dealer er de eerstvolgende keer over aanspreken, ben benieuwd wat hun reactie is en zal ze ook eens vragen hoe ze dat dan op gaan lossen voor mij...
 

octofreak

Actief lid
Ik heb ook de originele afneembare terkhaak. Raar dat een wettelijk verplichte voorziening daar niet op aanwezig is... iemand enig idee wat de achterliggende reden is? Ik ga mijn dealer er de eerstvolgende keer over aanspreken, ben benieuwd wat hun reactie is en zal ze ook eens vragen hoe ze dat dan op gaan lossen voor mij...

En voor wie mocht twijfelen, de ANWB en RDW geven uitsluitsel!
 

MarcoO2

Forumguru
Nuttig om weten[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif] (bron Politie NL)

De losbreekreminrichting bestaat uit een dunne staalkabel die de verbinding legt tussen de handrem van de aanhangwagen en een oogje naast de trekhaag van het trekkende voertuig. Op het moment dat de aanhangwagen los komt van het trekkende voertuig wordt via het dunne staalkabeltje de handrem van de aanhangwagen aangetrokken en de rem van de aanhangwagen in werking gesteld. De druk op het staalkabeltje wordt dan te groot en deze zal breken, de aanhangwagen is nu dus los van het trekkende voertuig en remt zelfstandig.

De hulpkoppeling werkt niet als rem. Het is een dikkere staalkabel in de vorm van een lus. Zoals de naam al aangeeft is het een "hulp" koppeling. De kabel neemt de koppeling van het trekkend voertuig over als de trekhaak afbreekt. De kabel moet worden bevestigd om twee "haken" die vlak boven elkaar zitten naast de trekhaak. De kabel moet tussen deze twee haken worden gemanoeuvreerd. Als de aanhangwagen los komt van de van de trekhaak zal de aanhangwagen door middel van deze kabel achter de auto blijven hangen. De kabel moet een dusdanige lengte hebben dat de dissel van de aanhangwagen de grond niet kan raken. Het beste is om de kabel zo kort mogelijk te hebben zodat de neus van de dissel niet de grond in kan "steken" met het gevolg dat de aanhangwagen over de kop slaat.

De kabels van de losbreekreminrichting en de hulpkoppeling mogen niet los om de trekhaak worden gelegd. Mocht de trekhaak afbreken is dat ter hoogte van de knop van de trekhaak. Op dat moment zal ook de verbinding van de losbreekreminrichting of de hulpkoppeling met het trekkend voertuig verbreken zonder dat een van beide hun werking kunnen uitvoeren. Het is dus van zeer groot belang dat de losbreekreminrichting en de hulpkoppeling op de juiste wijze worden geborgd.
[/FONT]
 

Maarten

Forumguru
De boete is al gauw €50,- voor het niet op de juiste wijze bevestigd hebben van de hulpkoppeling.
Kun je voor €7,99 toch beter even langs de Halfords gaan!
 

skodaboy

Forumguru
De boete is al gauw €50,- voor het niet op de juiste wijze bevestigd hebben van de hulpkoppeling.
Kun je voor €7,99 toch beter even langs de Halfords gaan!

omdat er op de afneembare trekhaak geen oog is voorzien om de hulpkoppeling vast te maken heb ik zo'n beugel gemonteerd op de trekhaak...;)
hopelijk heb ik die noodkoppeling nooit nodig maar ja..voorkomen is altijd beter dan genezen.:xyxthumbs:

ff een sprintje naar de auto om een foto te maken...:D
 

Bijlagen

  • noodkoppeling.jpg
    noodkoppeling.jpg
    13,7 KB · Weergaven: 152

Maarten

Forumguru
Zo ziet het er prima uit en zal Oom Agent er prima over te spreken zijn. (als je de hulpkoppeling tenminste wel even vast maakt)
 

MarcoO2

Forumguru
omdat er op de afneembare trekhaak geen oog is voorzien om de hulpkoppeling vast te maken heb ik zo'n beugel gemonteerd op de trekhaak...;)
hopelijk heb ik die noodkoppeling nooit nodig maar ja..voorkomen is altijd beter dan genezen.:xyxthumbs:

ff een sprintje naar de auto om een foto te maken...:D

Dit is inderdaad de enige oplossing denk ik. Alleen past de afgenomen trekhaak dan niet meer in de daarvoor bestemde ruimte in het reservewiel... eens kijken of ik daar wat op kan verzinnen!
 
Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe. Skoda NL heeft hier dus ook geen mooie oplossing voor. Ik had gehoopt dat er iets was zodat ik de trekhaak nog altijd in de daarvoorbestemde plaats kan leggen in het reservenwiel. Met de 2 klemmen zal dat niet gaan. Ik zal eens kijken of ik hierop wat kan verzinnen.
 

Scheppie

Actief lid
Ik HAD ook een afneembare trekhaak zonder oog.......
IIk heb de dealer daarop aangesproken en heb inmiddels een nieuwe afneembare trekhaak MET oog eronder gemonteerd gekregen.
 
Ik ben nog even aan het zoeken geweest en kwam net dit tegen.
http://www.trekhaken.info/webshop.php?mode=product&wssid=8&wpid=3930
Ik zal eens de maten opvragen om te kijken of dit past om de trekhaak van de skoda. Volgens mij kan ik met deze beugel er om heen nog steeds de koppeling opbergen in het reservenwiel.
1pde90000101.jpg
 
Volgens de letter van de wet, moet een losbreek inrichting aan het "vaste" deel van de trekhaak zijn bevestigd, vandaar dat je bij een trekhaak met afneembare koppeling op de koppeling zelf geen losbreekinrichting tegenkomt, maar wel een oogje aan het vaste deel van de trekhaak. (vaak ver onder de bumper te vinden)
Hier kan dus wel het kabeltje van de aanhanger met oplooprem worden bevestigd, maar een kabel als zijnde hulpkoppeling bij aanhangers zonder oplooprem kan dat dus niet.
Een 'hulpkoppeling" op het afneembare deel van je trekhaak monteren kan wel, maar kom je een bijdehandte agent tegen dan ga je nog voor gaas.

Met andere woorden heb je afneembare haak, dan mag je officieël geen aanhanger voorttrekken zonder oplooprem, maar ja.... hoe vaak komt dat nog voor.
 

MarcoO2

Forumguru
@ TopSport: als ik het nu goed begrijp, moet ik eens ernstig onder de bumper van mijn auto gaan zoeken en zal ik daar een oogje vinden. Ik heb dan dus niet zo'n extra hulpkoppeling nodig, tenzij ik een aanhanger zonder oplooprem ga trekken.

Jij geeft aan dat dat oogje onder de bumper zit. Wat ik me dan wel afvraag is wat er gebeurt met je bumper als een aanhanger los zou breken en dat kabeltje dus strakgetrokken wordt (en vervolgens breekt). Overleeft je bumper dat, of wordt dit ook uit fatsoen getrokken?
 
@ TopSport: als ik het nu goed begrijp, moet ik eens ernstig onder de bumper van mijn auto gaan zoeken en zal ik daar een oogje vinden. Ik heb dan dus niet zo'n extra hulpkoppeling nodig, tenzij ik een aanhanger zonder oplooprem ga trekken.

Jij geeft aan dat dat oogje onder de bumper zit. Wat ik me dan wel afvraag is wat er gebeurt met je bumper als een aanhanger los zou breken en dat kabeltje dus strakgetrokken wordt (en vervolgens breekt). Overleeft je bumper dat, of wordt dit ook uit fatsoen getrokken?

Ja, het is een beetje verschillend per merk van de haak, maar dikke kans dat er een oogje aan het vaste deel van je haak zit.

En punt 2 Stel je verliest je caravan op de snelweg, zou die schade aan je bumper dan nog uitmaken :grin:


ps je hebt toch niet m'n skoda logo geleend??
 

octofreak

Actief lid
Volgens de letter van de wet, moet een losbreek inrichting aan het "vaste" deel van de trekhaak zijn bevestigd, vandaar dat je bij een trekhaak met afneembare koppeling op de koppeling zelf geen losbreekinrichting tegenkomt, maar wel een oogje aan het vaste deel van de trekhaak. (vaak ver onder de bumper te vinden)
Hier kan dus wel het kabeltje van de aanhanger met oplooprem worden bevestigd, maar een kabel als zijnde hulpkoppeling bij aanhangers zonder oplooprem kan dat dus niet.
Een 'hulpkoppeling" op het afneembare deel van je trekhaak monteren kan wel, maar kom je een bijdehandte agent tegen dan ga je nog voor gaas.

Met andere woorden heb je afneembare haak, dan mag je officieël geen aanhanger voorttrekken zonder oplooprem, maar ja.... hoe vaak komt dat nog voor.

:koffie:
De wet schrijft dat idd voor, maar de afneembare trekhaak wordt - mits kundig en juist bevestigd - als vast deel van het trekkendvoertuig beschouwd. Je ben dus niet verplicht een oogje oid te hebben op het niet afneembare deel van de auto!!
 

MarcoO2

Forumguru
Ja, het is een beetje verschillend per merk van de haak, maar dikke kans dat er een oogje aan het vaste deel van je haak zit.

En punt 2 Stel je verliest je caravan op de snelweg, zou die schade aan je bumper dan nog uitmaken :grin:

ps je hebt toch niet m'n skoda logo geleend??

OK, dan ga ik eens kijken! En vwb punt 2... daar heb je ook weer gelijk in! :D

Eh... jouw skoda-logo...? Nee... je bedoelt die in mijn handtekening, neem ik aan? Die komt van een logowebsite. Waar kan ik "jouw logo" :D vinden dan?
 
:koffie:
De wet schrijft dat idd voor, maar de afneembare trekhaak wordt - mits kundig en juist bevestigd - als vast deel van het trekkendvoertuig beschouwd. Je ben dus niet verplicht een oogje oid te hebben op het niet afneembare deel van de auto!!

Ja... vandaar dat er niet één fabrikant een losbreekvoorziening aan het afneembare deel van de haak monteert.... maar alleen aan het vaste deel. :bye:
 

octofreak

Actief lid
Ja... vandaar dat er niet één fabrikant een losbreekvoorziening aan het afneembare deel van de haak monteert.... maar alleen aan het vaste deel. :bye:

Volgens de letter van de wet, moet een losbreek inrichting aan het "vaste" deel van de trekhaak zijn bevestigd...

Wat de fabrikanten kiezen wil niet zeggen dat dat alleen juist is :bye: (ik zwaai even terug.:winkie:)
Het gaat erom dat de kabel ook aan het afneembare deel vast mag zitten, maar niet los om de kogel. Als ik mocht kiezen zou ik het ook op het vaste deel doen, maar ook dat doen niet alle fabrikanten en een andere trekhaak erop zetten wordt zo lastig!
 
Wat de fabrikanten kiezen wil niet zeggen dat dat alleen juist is :bye: (ik zwaai even terug.:winkie:)
Het gaat erom dat de kabel ook aan het afneembare deel vast mag zitten, maar niet los om de kogel. Als ik mocht kiezen zou ik het ook op het vaste deel doen, maar ook dat doen niet alle fabrikanten en een andere trekhaak erop zetten wordt zo lastig!


Het gaat niet over een keuze van een fabrikant, het gaat wat er juridisch onderbouwd kan worden om schadeclaims te voorkomen
 
Bovenaan Onderaan