Afgebroken slangetje

Cordoba

Forumguru
De koe bij de horens genomen :thumbsup:

(Nu maar hopen dat deze uitspraak hetzelfde wil zeggen in NL als in BE... :laugh:)
In elk geval beter dan 'dóór de koe op de horens genomen worden'. :D
th
 

newwolf84

Forumguru
zolang je de put niet dempt.. ;)

Klepje is inmiddels al gemonteerd, had het ff druk met allerlei stormmeldingen ( vrijwillige brandweer ).
Monteren was appeltje eitje, klepje er aftrekken, nieuwe erop drukken, in het motorblok drukken en klaar is klara
 

SkodaFabiarijder

Actief lid
Ik weet dat dit topic al 3 jaar oud is, maar mijn 1.2 tsi lekt een beetje olie (bij het stoplicht komen rookwalmen voorbij). Het oliepeil zakt echter niet erg, er ligt ook geen plas onder de auto.
Is het slangetje op de foto de “carterontluchting/ventilatie?” Ik kwam dit slangetje gisteren ook tegen op mijn Skoda en dat “ufotje” zat los in een rubber in de motor gestoken.
Hoort deze “los in de motor gestoken”? En kan dit slangetje/ufotje olielekkage veroorzaken?

Alvast bedankt!
 

newwolf84

Forumguru
@SkodaFabiarijder dat klopt, dat "ufotje" zit idd los er in gestoken. Als je de foto's in het begin van het topic bekijkt dan zie je dat er een lange nippel aan zit, op mijn foto's is die duidelijk afgebroken. Zoals ook al benoemd in dit topic kan hier wat olie uitkomen. Maar of dat helemaal het probleem veroorzaakt wat jij hebt dat weet ik dus niet.
In mijn geval kwam ik er tegen aan met het schoonmaken en toen was hij direct al los. Na het vervangen voor een nieuwe zit deze wel goed vast en komt ook niet direct los, lees je moet er wel ietwat kracht voor zetten om hem los te trekken.
 

SkodaFabiarijder

Actief lid
Hartelijk bedankt voor de informatie en tips in dit topic!
Na nog even privé met newwolf84 te hebben gecommuniceerd ben ik mijn terugslagklepje ook gaan controleren en heb ik deze vervangen. Onder mom van “nu we er toch zijn”, ook direct het rubberen ringetje en de slang vervangen. HET PROBLEEM IS OPGELOST!

Dankzij jullie wist ik waar ik moest zoeken en heeft de oplossing niet veel geld gekost, bedankt!
 

Bijlagen

  • 6D4BBD23-5D31-49C0-9015-FCCC895AEBA0.jpeg
    6D4BBD23-5D31-49C0-9015-FCCC895AEBA0.jpeg
    978,8 KB · Weergaven: 58

newwolf84

Forumguru
Nou in elk geval graag gedaan ! Fijn dat het is opgelost.

En de complimenten aan jou voor de terugkoppeling. Vaak wordt er gravraagd om een oplossing, die wordt aangeboden maar hoor je er niets over terug. Juist daarom is het zo fijn om te lezen dat de oplossing heeft gewerkt !

Fijne km's nog !
 

SkodaFabiarijder

Actief lid
Helaas te vroeg gejuicht :(.

Het euvel is nogsteeds aanwezig, na een rit heb ik thuis de motorkap open gezet en er hangen duidelijk druppels olie aan de onderzijde van de turbo, die op de uitlaat (lambadasonde) verdampen, hetgeen rook veroorzaakt.
Bij het stoplicht/file komen hierdoor walmen rook onder de motorkap uit. Echter merk ik geen verschil in rijgedrag en zakt het oliepeil niet.

Zijn er nog ideeën? €1800,- betalen voor een nieuwe turbo is de makkelijkste manier, maar omdat er geen verschil in rijgedrag/rook uit uitlaat komt heb ik het vermoeden dat ergens een pakking/leiding lekt.

Alvast bedankt weer!
 

Zwapp

Forumguru
Ik zou hier goed mee oppassen als ik jou was, als het echt olie is heb je kans op brand! Over de oplossing kan ik je niks zinnigs melden maar wilde dit wel gezegd hebben...
 

newwolf84

Forumguru
Das idd minder maar zoals hier al benoemd door Zwapp zou ik hier toch even naar laten kijken, wie weet is het iets onschuldigs en niet de turbo. In elk geval succes met de afloop !
 
Beste forumgenoten, in dit hoofdstuk las ik over het vervangen van de carterventilatieslang en ik kreeg de inruk dat dat niet zo duur zou hoeven te zijn. Nu heeft mijn garage bij de jaarlijkse servicebeurt ook de carterventilatieslang vervangen en daar € 230 ex btw voor op de rekening gezet. De carterontluchtingsslang (nr.06A103217G) staat er voor € 62 ex btw op, de rest is arbeidsloon. Ben ik nou getild door mijn garage of kan dat echt zoveel arbeidsuren kosten? Heeft iemand dat al eens laten doen? Mijn auto is een Octavia II van 2005 met een 1.6mpi motor.
 

AGTon

Forumguru
Wauw. Mijn eerste indruk is dat jij getilt bent en goed ook. Tenzij ze natuurlijk andere werkzaamheden onder deze noemer hebben weggeschreven.

Bij mijn 1.2 tsi Roomster is dit “UFO’tje” tot 2 maal toe afgebroken. Mijn garage heeft er iedere keer een andere op gezet met de mededeling “het is wel goed zo, fijne dag verder”.

Ik kwam er overigens achter doordat bij stilstand met draaiende motor de cabine zich vulde met de geur van uitlaatgas.
 

Hakar

Donateur
@Doe_mij_maar_Skoda en @AGTon

Gezien het tijdstip van de posten begrijp ik dat het al wat later op de dag was.

Het hele topic gaat over het ufootje, maar de vraag van @Doe_mij_maar_Skoda gaat over een heeeeel ander onderdeel.
@Doe_mij_maar_Skoda had beter een eigen topic hierover geopend.
Als dat inmiddels is gebeurd, mijn excuses, die heb ik nog niet gezien, maar voor mij is het vroeg.
Zoekend op artikelnummer en plaatjes is er geen UFO te bekennen.

Om toch even op @Doe_mij_maar_Skoda zijn vraag terug te komen.
De eerste treffer ex BTW op artikelnummer geeft wel een heel verschil met de prijs bij jouw garage.
De hoeveelheid werk kan ik niet inschatten, dus geen idee van die kosten.
 

SkodaFabiarijder

Actief lid
Beste forumgenoten, in dit hoofdstuk las ik over het vervangen van de carterventilatieslang en ik kreeg de inruk dat dat niet zo duur zou hoeven te zijn. Nu heeft mijn garage bij de jaarlijkse servicebeurt ook de carterventilatieslang vervangen en daar € 230 ex btw voor op de rekening gezet. De carterontluchtingsslang (nr.06A103217G) staat er voor € 62 ex btw op, de rest is arbeidsloon. Ben ik nou getild door mijn garage of kan dat echt zoveel arbeidsuren kosten? Heeft iemand dat al eens laten doen? Mijn auto is een Octavia II van 2005 met een 1.6mpi motor.

Als ze jouw carterventilatieslang vervangen hebben dan zal het niet voor niets zijn, daar gaan ze normaalgesproken bij een beurt niet naar op zoek. (denk aan sludge, andere verstoppingen).
Het slangetje + ufootje waar wij het hier over hebben, is van een Fabia 2.
Dit is de beluchting van de ventilatielucht, en dit slangetje en ufootje zit bovenaan de motor. Motorkap open, ufootje eruit, nieuwe erin, klaar. Jij hebt het over de ontluchting van een Octavia.

Vergelijk het een beetje met een pleister op een knie, en het zetten van een nieuwe knie. Andere onderdelen, ander/meer werk.

Ik weet verder niet hoeveel werk jouw reparatie is geweest, maar per uur wordt al gauw 75+euro gerekend dus als ze er 2 uur mee bezig zijn geweest zit je er al op.
 
Sorry, ik dacht dat het hier over de carterontluchting van een Octavia ging, maar nu ik het hele topic nog eens opnieuw gelezen heb, begrijp ik dat het over een ander onderdeel gaat. Dan is het begrijpelijk dat er meer werk aan zit dan een slangetje vervangen dat bovenaan de motor zit. In ieder geval dank voor de reacties!
 
Bovenaan Onderaan