Advies gevraagd: lm velgen voor de winterbanden

intruder1400

Actief lid
Aanstaande donderdag wordt mijn Octavia GL BL Combi geleverd (1.6TDI) en aangezien de levering in de winter plaatsvindt, zal ik meteen de winterbanden regelen. Qua banden kom ik uit op de Continental 850 http://www.consumentenbond.nl/test/.../continental/wintercontact-ts-850-205-55-r16h of de Michelin Alpin http://www.consumentenbond.nl/test/auto-vrije-tijd/auto/autobanden/michelin/alpin-a4-205-55-r16h. Qua test ontlopen ze elkaar niet veel. Nu hoor ik wel eens iets over combinaties automerk-bandenmerk.

Vraag: 1. Is er wat jullie betreft een voorkeur en zo ja, waarom?

Qua velg had ik een gewone stalen in het hoofd. Echte, ik kwam er achter dat je met een beetje bijbetalen ook een lichtmetalen velg kunt kiezen. Bij euromaster liggen deze bijvoorbeeld: http://bandenkopen.euromaster.nl/se...m/alu-velg-16-inch-zilver-(set-van-4)/1274385
Het zijn niet de mooiste, maar goed, een stalen velg al helemaal niet...

Nu heb ik natuurlijk even verder gekeken maar zie door de bomen het bos niet. Laten we daar gelukkig een forum voor hebben waar vast een paar mensen hier uitgebreid ervaring mee hebben!
:dankje:

Mijn vragen:
2. Is de kwaliteit van zo'n lowbudget lm velg voldoende voor in de winter?
3. Weet iemand een beter alternatief in dezelfde prijsklasse?
4. Algemene tips en ervaringen zijn welkom!

Alvast erg bedankt!
:bloemen:

CDK

Forumguru
een lowbudget velg kan, maar let dan wel op dat het gelakte of gecoate velgen zijn en geen gepolijste, laatste worden zeer snel aangetast door het strooizout ;)
als je twijfelt tussen Conti en Michelin zou ik voor de laatste gaan, dan heb je een top band!

BSdV

Actief lid
Tsja, zelf ben ik voor de conti's gegaan icm stalen velgen met een setje wieldoppen. Staat wellicht niet zo deftig als lm velgen, maar met onze vorige gelakte lm velgen heb ik ook niet zulke goede ervaringen. Deze zijn toch door al het strooizout behoorlijk aangetast en zagen er niet meer uit. Er zijn ook speciale lm velgen voor winterbanden gebruik maar deze kosten doorgaans toch wel wat meer geloof ik.

De continentals 850 heb ik gekozen omdat deze nu eenmaal goed uit de test kwamen (adac) en kwa verbuik en lawaai nog een stukje beter scoorden dan de michelins. De adac heeft volgens mij met een vw de testen uitgevoerd dus je zal denk ik niet in hoeven te zitten over combinatie merk auto-band.

Verder kan ik weinig zeggen over hoe deze winterbanden zich houden in winters weer aangezien we de O3C net een kleine twee weken hebben en ik nog weinig van winters weer heb kunnen bespeuren hier.
In ieder geval hoor ik de banden niet of nauwelijks, maar dat is misschien ook niet zo verwonderlijk omdat de 2.0tdi nu niet bepaald een van de meest stille diesels op de markt is.

Klaasje

Forumguru
kijk eens op reifen.com
Als je zin en tijd hebt in duitsland langs grens garage laten bezorgen en monteren
Nu woon ik bij Aken, dus in de buurt.

Benno

Lid
Een mooie auto verdient, mooie velgen. Ga voor LM. Het kost wat meer, maar gaan jaren mee!!

Connexie

Forumguru
Aangezien weinig TDI's prive gereden worden, ga ik er even vanuit dat het een lease auto betreft. In de lease worden er veelal gewoon winterbanden om de originele velgen geplaatst en rij je het hele jaar met dezelfde velgen. Als je dat meer dan 3 jaar volhoudt, wordt het pas echt interessant om extra LM-velgen aan te schaffen.

Uiteraard kan het ook zo zijn dat je in de zomer op 18" pantoffels toert, dan gaat het verhaal natuurlijk niet op. In dat geval is het zaak de gelakte velgen te kiezen en ze niet te beschadigen op stoepranden o.i.d. De aantasting door zout is vaak te wijten aan beschadigingen van de lak, waarna het zout invreet. Naast voorzichtig zijn is regelmatig schoonhouden een behoud van de velgen. Wat er niet opzit, kan ook niet invreten.
Laat je niet verleiden om de velgen in te smeren met vaseline ofzo. Klinkt als een goed idee, maar je rijdt de hele winter met smerige velgen. Die ook nog eens nauwelijks meer schoon te krijgen zijn.

Mijn recente ervaring met winterbanden betreft niet de genoemde merken. Laatste winters heb ik op Bridgestones gereden. Vond dat deze wel erg snel sleten, maar dat ze prima voldeden qua grip, etc.
Normaliter is Michelin erg slijtvast, dus kun je er lekker lang mee doen in deze dure tijden.

intruder1400

Actief lid
Aangezien weinig TDI's prive gereden worden, ga ik er even vanuit dat het een lease auto betreft. In de lease worden er veelal gewoon winterbanden om de originele velgen geplaatst en rij je het hele jaar met dezelfde velgen. Als je dat meer dan 3 jaar volhoudt, wordt het pas echt interessant om extra LM-velgen aan te schaffen.

Uiteraard kan het ook zo zijn dat je in de zomer op 18" pantoffels toert, dan gaat het verhaal natuurlijk niet op. In dat geval is het zaak de gelakte velgen te kiezen en ze niet te beschadigen op stoepranden o.i.d. De aantasting door zout is vaak te wijten aan beschadigingen van de lak, waarna het zout invreet. Naast voorzichtig zijn is regelmatig schoonhouden een behoud van de velgen. Wat er niet opzit, kan ook niet invreten.
Laat je niet verleiden om de velgen in te smeren met vaseline ofzo. Klinkt als een goed idee, maar je rijdt de hele winter met smerige velgen. Die ook nog eens nauwelijks meer schoon te krijgen zijn.

Ik heb de auto zelf gekocht, dus geen lease. Ik denk er nu 5 jaar mee te doen.

Je brengt met met de 18" wel op het idee om de 16" velgen die nu geleverd worden, voor de winter te gebruiken en in de zomer een grotere maat er onder te leggen. Voor het oog is dat niet raar.
Enig idee hoe de standaard velgen zich in de winter houden?

Joske

Forumguru
Mits gepast onderhoud, dus regelmatig afspoelen en reinigen van de velgen zie ik geen enkele reden waarom LM-velgen zo een drama zou kunnen zijn in de winter :)

en zoals @Connexie aangaf, je krijgt voornamelijk problemen NA beschadigingen aan de velg dus daar heb je meestal zelf ook wel wat in de hand natuurlijk.

Als ik geen zin heb om mijn hele wagen weer eens te wassen (in de winter dan) zal ik op zijn minst alleen de velgen eens reinigen en de onderkant van de wagen eens afspoelen met de tuinslang of ik stop in een wasbox om eens voorzichtig de hoge druk op los te laten. Het vuil is er dan niet allemaal af, maar het zout alvast wel :jaja:

CDK

Forumguru
Thanks! Waarom deze voorkeur?
Heb je ooit gereden met de TS850? Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat het een prima band is die het mijns inziens niet onder doet voor bijvoorbeeld een ander gerenomeerd merk.
Met Conti's heb ik wisselende ervaringen, van zeer goed tot ronduit slecht, de kwaliteit van Michelin lijkt een meer constante factor te zijn, tot nu toe daar nooit geen problemen mee gehad, vandaar mijn antwoord en bij deze de motivatie van mijn keuze ;)

Connexie

Forumguru
Om alsnog 18" te kopen..... Ik hou je niet tegen. Dan staan er binnenkort wel 4 zomermaanden op Marktplaats in de maat 16". Dat had wat slimmer bedacht kunnen worden.
Volgende wens wordt dan vast en zeker een setje Eibachs o.i.d.
More mods 2 come?

intruder1400

Actief lid
Om alsnog 18" te kopen..... Ik hou je niet tegen. Dan staan er binnenkort wel 4 zomermaanden op Marktplaats in de maat 16". Dat had wat slimmer bedacht kunnen worden.
Volgende wens wordt dan vast en zeker een setje Eibachs o.i.d.
More mods 2 come?
Nou, ik heb dan twee sets liggen. En voor winterbanden en één voor zomerbanden.

Van die eibachs vraag ik me af wat het verschil is met het sportonderstel van een greenline. Zou het veel toevoegen?

Joske

Forumguru
ik vrees dat je eibachs en een sportonderstel OEM helemaal niet met elkaar kunt vergelijken.. er is zelfs een heel topic over gewijd ;) (zoekfunctie forum)

s-line

Forumguru
In de winter lekker staal rijden kan ook wat meer hebben als het toch een keer mis gaat! (Even tegen en stoepje glijden ofzo)
Plus is het ook weer zoveel veel leuker na de winter, als je de mooie er weer op kan zetten!;)

Desperado

Forumguru
Ik heb 16" lichtmetaal voor de winter en 15" voor de zomer :D
Kwam toevallig zo uit, maar als ik moest kiezen en als het financieel haalbaar is zou ik lekker een goedkoop setje lmv nemen voor de winterbanden. Staat veel mooier als die stalen dingen. Of je moet er een leuk setje wieldoppen bijkopen, dan lijkt het nog wel wat.

Bovenaan Onderaan