Advies gevraagd compo set

intruder1400

Actief lid
Beste forumleden,

Na de inbouw van een versterker (Match pp 62DSP) en een sub (Match PP 7S-D) geloof ik dat mijn standaardtweeters het begeven hebben. Zodra het volume omhoog gaat, heb ik al snel een kraak. Vooral bij stemmen en bijvoorbeeld piano is het sterk aanwezig (ook telefoongesprekken). De hele hoge tonen gaan op zich prima, iets daaronder gaat het mis. Ik heb het idee dat het direct na inbouw niet aanwezig was en dat het later gekomen. Ik heb een Octavia III, bouwjaar 2014, 1.6TDI Combi.

Ik wil graag de speakers ook aanpassen en zie daarvoor verschillende compo sets. Probleem: ik heb er weinig verstand van, vandaar dat ik graag jullie hulp krijg.

Sets die ik na wat zoekwerk op het oog heb:

Set 1

Set 2

Set 3

Vragen die ik erover heb:
1. Zijn dit geschikte/bijpassende sets voor de versterker en sub die ik heb aangeschaft?
2. Is het prijsverschil tussen 1 en 2/3 de moeite waard?
3. Is het nodig om de deuren te binnenin te voorzien van bekleding? Bijvoorbeeld met deze.
4. Hoe kom ik achter de juiste maat bevestigingsring voor set 3?

Wie o wie kan en wil hierover advies geven?

Op voorhand bedankt!
 

Bakkertje

Forumguru
Het vermogen van de match is niet overdreven voor (4x35watt) dus ik zou vooral kijken naar hoog rendement luidsprekers.
lees anders onderstaande even door :
http://www.caraudioforbeginners.nl/composets-tot-e150/
De herz dsk165 lijkt me wel wat (op papier)

Demping altijd doen. de binnenbekleding moet er helemaal vanaf, dus dan is het een kleine moeite om de deuren te ontdreunen.
Je kunt de deur met llodbitumen beplakken oid..
 

NardineenSuperb

Nieuw lid
Ook ik ben van mening dat dempen echt de moeite waard is. Scheelt stukken!

Wat is je maximum budget? Ik heb De ervaring dat eerst gaan luisteren echt de moeite waard is!
Ooit aan Focal gedacht? Vind ik zelf dynamischer dan Gladen…
 

intruder1400

Actief lid
Thanks! Mooi overzicht en uitleg over copmpo sets. En dempen: doen dus. Ik haal toch alles los, dus dan is dat niet de grootste moeite. Daarover is vast meer te vinden op forums, ik ga op zoek.

Het vermogen van de match is niet overdreven voor (4x35watt) dus ik zou vooral kijken naar hoog rendement luidsprekers.
Nu ben nieuw aardig nieuw in de audiowereld: wat bedoel je met 'niet overdreven voor 4x35 watt' en met 'hoog rendement luidsprekers'?

De herz dsk165 lijkt me wel wat (op papier)
Kan je me ook vertellen waarom? Dat is nu net het goedkoopste setje (dus ik denk dan: van dan die andere mag je meer verwachten :-) )

Wat is je maximum budget? Ik heb De ervaring dat eerst gaan luisteren echt de moeite waard is!
Ik had 250 als max in het hoofd (incl. dempen voordeuren), ik wil alles zelf inbouwen.
 

NardineenSuperb

Nieuw lid
Nu ben nieuw aardig nieuw in de audiowereld: wat bedoel je met 'niet overdreven voor 4x35 watt' en met 'hoog rendement luidsprekers'?

Mensen verkijken zich op het belang van vermogen. Meer is zeker niet altijd beter. Als voorbeeld: ik heb thuis een goede audio-installatie met een versterker van 2x40W. Klinkt fenomenaal en gaat luider dan leuk is. Met hoog-rendement-luidsprekers wordt bedoeld dat een luidspreker al met een laag vermogen een boel geluid afgeeft. Over het algemeen is het dan ook zo dat een speaker ook op laag volume al veel detail geeft. Dus lekker genieten zonder je oren stuk te slaan ;)

Kan je me ook vertellen waarom? Dat is nu net het goedkoopste setje (dus ik denk dan: van dan die andere mag je meer verwachten :-) )

Ik had 250 als max in het hoofd (incl. dempen voordeuren), ik wil alles zelf inbouwen.

Mijn ervaring is: duurder is niet altijd mooier, dus vooral luisteren! Ter illustratie: bij het uitzoeken van mijn thuisset heb ik speakers geluisterd tot €1500,- per stuk. Uiteindelijk gekozen voor een speaker die de helft kostte: voor mij het mooiste en fijnste geluid, terwijl ik die duurdere flets vond. Een ander vind dit waarschijnlijk het einde, maar geluid is erg persoonlijk.
In de auto had ik tot voor kort een compo set van Focal. Was juist het omgekeerde: wat duurder, maar -naar mijn mening!- veel rijker dan bijvoorbeeld Gladen of JBL.

Concluderend:
1. vermogen zegt niet zo veel
2. Vooral luisteren!
 

Rofffel

Forumguru
Met een budget van 250 voor zowel een composet en dempen zou ik persoonlijk alleen voor ontdreuning kiezen.
Meest hoorbare verschil haar je hier uit.
Mijn advies: pak silent coat 2mm.
 

Bakkertje

Forumguru
Om bij de hertz te beginnen. Die springt eruit omdat ze een hoog rendement hebben en een groot frequentiebereik. Op papier is dat een goede set, maar hoe het dan klinkt is altijd maar de vraag en een kwestie van smaak.

Over het vermogen (niet bijster veel), uit mijn hoofd zijn de MIB (standaard Skoda) toestellen van Harman en hebben een vermogen van 25 watt per kanaal. Met de juiste luidsprekers eigenlijk al voldoende voor een hoop herrie in de auto.
Een losse versterker heeft normaliter een betere opbouw dan de standaard radio, dus die zal ook beter klinken. Met name de opbouw van de voeding is belangrijk om voldoende kracht te kunnen leveren aan een luidspreker. Voor subwoofer versterkers is daarnaast ook de dempingsfactor nog van belang. Dat is een waarde die aangeeft hoe goed een versterker in staat is om de stroom die een luidspreker terugstuurt op te vangen. Een luidspreker heeft een spoel en een magneet en nadat deze uitgestuurd wordt door een versterker zal deze door de ophanging ook weer terug bewegen en daarbij een stroom opwekken. Voor een composet is dit minder van belang.

Het rendement van een luidspreker geeft aan hoeveel geluidsdruk de luidspreker genereert bij 1 watt ingangsvermogen. De Herz levert dan 93 dB en dat is best veel.
Overigens heeft het verhogen van het vermogen niet zo gek veel zin, ons gehoor is namelijk logaritmisch, dus om meer druk (= harder geluid) te krijgen moet je onevenredig veel vermogen hebben.

Voor de composet had ik een set van DLS, die heb ik later in een behuizing bebouwd en die spelen nu nog steeds erg mooi. https://in2sound.nl/shop/car-audio/speakers-car-audio/16cm-speakers/16cm-speakers-compo/
Het rendement van DLS ligt alleen lager (en dat klopt ook) je hebt dan ook wat meer vermogen nodig om die aan te sturen om een gelijk geluidsniveau te krijgen.

Maar goed, het beste advies is hiervoor al gegeven ga luisteren ..

Je zou overigens ook kunnen kijken naar alleen andere tweeters ..?
 

intruder1400

Actief lid
Je zou overigens ook kunnen kijken naar alleen andere tweeters ..?

Hmm, dat is een optie die ik nog niet bedacht had. Zou me een hoop gedoe (inbouw) en geld schelen. Een betere kwaliteit tweeters zou misschien al een hoop schelen.

Aan de andere kant: het spul loshalen, ontdreunen, mooi setje er in.... Lijkt me ook leuk als me dat een betere kwaliteit geluid oplevert (ook bij een wat hoger volume). Overal lees ik dat na het toevoegen van een versterker een compo setje de volgende upgrade is die het meeste oplevert. Ik wil nog zeker 4 jaar met mijn auto doen, dus dat lijkt me nu nog wel de investering waard.

@allen: wat ik nog niet goed snap is waarom de Herz er uitspringt (hoog rendement), terwijl ik eenzelfde waarde db zie bij de audison. Ik meende dat aan de db-waarde een hoogrendement speaker te herkennen is. Klopt dat?
 
Laatst bewerkt:

intruder1400

Actief lid
Schiet me nog een andere vraag te binnen: wat doe ik met de speakers in de achterdeuren.

In mijn vorige auto had ik alleen voor aangesloten, en dat beviel mij prima. Nu stuurt de versterker 4 deuren met speakers aan. Ik geloof niet dat ik daaraan iets heb, omdat ik doorgaans alleen in de auto zit. Zou ik de capaciteit van de versterker (ten goede van de kwaliteit) ook alleen kunnen besteden aan de twee voordeuren en sub?
 

NardineenSuperb

Nieuw lid
Ik had in mijn vorige auto ook alleen de voordeur en gedempt en een nieuwe compo set daar geplaatst. Klonk zeer goed.

Ik zou mijn geld aan 1 set.besteden, niet 2 goedkopere sets...
Enkel tweeters lijkt mij geen goede optie; bij een goede compo set zit ook een hoge(re) kwaliteit scheidingsfilter en bekabeling tussen filter en speakers. Belang daarvan lijkt me aanzienlijk.
Ik heb met mijn hifi set veel geexperimenteerd met bekabeling. Dat maakt veel uit...
 

NardineenSuperb

Nieuw lid
Ik heb mijn oude set laten uitbouwen, die lag te wachten op mijn nieuwe auto, maar wellicht is verkoop ook een optie… ik heb de Canton upgrade besteld, maar weet niet of dat het is.
Mocht je interesse hebben, dan kan ik eens kijken wat het bedrag moet zijn…
 

intruder1400

Actief lid
Met name de opbouw van de voeding is belangrijk om voldoende kracht te kunnen leveren aan een luidspreker.
Hmmm, er is in mijn geval geen aparte dikke stroomkabel getrokken zoals ik in mijn andere auto had. Mogelijk dat dat ergens een bottleneck zal zijn.

Ik heb met mijn hifi set veel geexperimenteerd met bekabeling. Dat maakt veel uit...
Nu hoop ik van harte dat ik gewoon de kabels van de huidige speakers kan gebruiken. Tenminste, van de kabelboom naar de speakers. Is die hoop reëel?

Mocht je interesse hebben, dan kan ik eens kijken wat het bedrag moet zijn…
stuur me vooral een pb. Ben benieuwd welke set het precies is een uiteraard wat je er voor wilt hebben.

BTW: leuk dat er zo meegedacht wordt. Thanks allen!
 

NardineenSuperb

Nieuw lid
Graag gedaan @intruder1400

Met de voeding bedoel ik vooral de opbouw van de elektronica in de versterker. Die dikke kabels zijn vaak niet eens echt nodig.

Hier ben ik het helemaal mee eens! Ik bedoelde ook niet specifiek de (dikte van) de kabels naar de compo set. Zo'n set bestaat echter uit woofer, tweeter en scheidingsfilter. Tussen filter en woofer/tweeter is wel van belang. Deze kabels zitten vaak bij de set inclusief.
 

intruder1400

Actief lid
Ben er aardig in haan het duiken: wat een info...!

Een vraag waar ik niet uitkom: is de hoeveelheid Ohm. Ik zie composers van 2.4, 3 en 4 Ohm. De output van mijn versterker is:
  • 4 x 35 watts RMS 4 ohms
  • 4 x 50 watts RMS 2 ohms
Wat is wijs: kiezen voor 2.4, 3 of 4 Ohm? En vooral: welk verschil zal ik tussen de keuzes merken?

Edit: aanvullende vraag.
Weet iemand toevallig de maximale inbouwdiepte voor de octavia 3 (bj 2014, combi)? Op het forum kan ik het niet vinden en ik wil graag meteen inbouwen als ik de deuren open haal (dus niet alleen om op te meten).
 
Laatst bewerkt:

intruder1400

Actief lid
Ik kom nu op:
Audison Prima APK 165 2 ohm (deze heb je ook in 4Ohmversie)
Audio System Radion R165 EVO
Focal 165AS

De audison heeft een beperkte inbouwdiepte. De andere weet ik nog niet of deze passen. Verder heeft de audison 2Ohm weerstand en als ik het goed begrepen heb, is dat een voordeel t.o.v. 4Ohm. (klopt?) Tot nu toe dus een voorkeur voor Audison.

Het vooraf luisteren gaat mij niet lukken. Dus het wordt online kopen en laat me verrassen. :-)

Heeft iemand nog specifieke mitsen en maren t.a.v. van deze drie mogelijkheden?
 

Jewepe

Forumguru
Misschien een tip: Focal heeft ook een "dedicated" set voor VAG-auto's. Typenummer IC 165 VW en passen dus meteen. Hebben als bijkomend voordeel dat ze goed aangestuurd kunnen worden door de standaard radio/navigatie. Bij de andere twee sets moet je hierbij opletten. Die komen het beste tot hun recht met een (veel) zwaardere versterker. Sterker nog, met een beetje pech trekken die speakers zo hard aan de radio/navigatie versterker dat hij gaat vervormen, hetgeen in het uiterste geval leidt tot schade aan de speaker ("opblazen" van m.n. de tweeter). Speakers gaan eerder kapot door een slecht signaal dan door een hoog volume.

De speakers verschillen verder behoorlijk qua klankkleuring. Ik heb zowel de Focal (Frans product) als de Audio System (Duits product) gehoord en vond de Audio System erg "hard" klinken (scherp hoog). De Focals klonken veel aangenamer en "ronder"/evenwichtiger. Audison Prima heb ik verder nooit gehoord, maar schijnt Italiaans te zijn. En daar kunnen ze echt hele goede speakers bouwen. Succes met de keuze en ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden en wat je ervaringen zijn.
 

Jurpl

Nieuw lid
Hallo Intruder,

Ik zie dat je een versterker met 5 kanalen en een dsp hebt, heb je wel eens gekeken of deze wel goed is ingeregeld, het klinkt alsof de cross-overs niet helemaal goed staan . Als men nu gewoon de 4 deuren heeft aangesloten maak je helemaal geen gebruik van de DSP en zijn enorme mogelijkheden zoal time alignment en cross-overs wat weer erg zonde is...

Ik zou eerst alleen de tweeters vervangen voor bijv de voce van audison of de ml280 van hertz (Focal maakt ook mooi spul), deze tweeters gaan vrij laag daardoor hoeft er minder vanaf de mids vanuit de deur te komen (welke beroerd gepositioneerd zijn).

Dan alles actief aansturen dus 4 versterker kanalen naar 2 x nieuwe tweeter op het dashboard en 2 x mid in de deur, het vijfde kanaal voor de sub. (de achterdeur speakers zou ik helemaal niet gebruiken en afsluiten)

Ik weet niet hoe alles nu aangesloten zit maar ik gok dat je alleen maar nieuwe kabels vanuit de versterker naar de tweeters hoeft te leggen en de oude tweeters los te koppelen. Daarna de DSP goed inregelen (dat kost wel even tijd....).

Ik denk dat je dan al een stuk op weg bent voor een klein budget. Je kan dan altijd nog de speakers in de deuren vervangen als het nog niet naar wens is.

Zelf heb ik een vergelijkbaar systeem in een superb gebouwd.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan