Advies gevraagd aankoop SuperB

Zoals de titel van het topic al aangeeft ben ik een beetje rond aan het kijken wat de mogelijkheden zijn met betrekking tot aankoop van een SuperB. Dit na afgelopen week 1 dag in een SuperB te hebben gereden en deze gewoon meer ruimte heeft dan mijn huidige O1. De O1 zal dan worden verkocht of worden ingeruild dat moet ik tegen die tijd nog maar even bekijken.

Nu reed ik van de week een SuperB van de 3e generatie met een 1.4 tsi motor in het vooronder, welke naar mijn idee veelste hard moest werken om een beetje met het verkeer mee te kunnen komen. Hij wilde best wel vooruit maar dat ging een heel stuk minder explosief dan wat ik gewend ben in de O1.

De keuze is gevallen op een SuperB van de 2e generatie, wat gewoon weer een hatchbak moet zijn net zoals mijn huidige O1. Las net een stuk over de 1.8 tsi variant, dat deze blokken zeer veel olie verbruiken.
Mijn voorkeur gaat uit naar een 1.8 tsi of een 2.0 tsi. Wat kunnen jullie mij aanraden als SuperB rijders?
Wat zijn nog meer 'zwakke' punten van deze auto waar je bij aankoop echt op moet letten?

Beschikken alle hatchback automatisch over een twindoor of is dat een optie geweest op de S2? De auto die ik van de week reed had dit volgens mij niet waardoor je maar een relatieve kleine opening heb van je kofferruimte welke wel heel diep is waardoor je half in de auto moet kruipen om dingen die richting de achterbank zijn geschoven eruit te vissen. Niet geheel handig dus.

Ben benieuwd wat voor tips jullie me kunnen geven en waar ik vooral op letten moet bij de eventuele aanschaf.
 

Octavia32

Forumguru
Beste Mike prima keuze zo'n 1.8 of 2.0. De 2.0 tsi zijn de wat jongere modellen heerlijke motor maar nog best aan de prijs €20000 en hoger echter heb ik daar geen olie problemen vernomen. De 1.8 tsi is een prima blok alleen behoeft wat onderzoek voor aankoop. De 1.8(CDAA) kunnen last hebben van olie verbruik omdat daar iets met de zuigerveren niet helemaal fris is. Verder zou ik zeker checken of de kettingspanner vervangen is voor het nieuwe type deze konden namelijk stuk gaan met alle gevolgen van dien. Alle hatchbacks beschikken trouwens over twindoor.

Ik heb zelf ook een 1.8 en vind het een heerlijke auto en helemaal nadat deze getuned is.

Maar ik zou zeggen lees even mijn topic daar staat alles in over wat ik gedaan heb en meegemaakt.

Berend zijn supo
http://www.skodaforum.nl/forum/i/berend-zijn-supo.23609/

Groetjes en veel plezier met je zoektocht naar een geweldig ruime auto.
 
Laatst bewerkt:

s-line

Forumguru
En de 2.0tsi zijn als het goed is ook alleen maar met dsg verkocht, en ik weet niet of je dit wilt. Maar de 1.8tsi is een prima motor hoor, maar ook die zal in vergelijking met jouw rs geen scheurijzer zijn. Hij is immers ook niet gemaakt om mee te gaan scheuren daar is hij toch echt te log, gewoon een heerlijke reisauto. Succes met je zoektocht er zijn al exemplaren te vinden tussen de 12k en 15k :nailbiting:
Want een sedan is in waarde een stukkie lager als de combi en is ook mider vraag naar.
 
Klopt idd. Ben gisteren ook al de V6 variant zoals die van @Corné de Kluijver standaard was tegen gekomen onder de 15K, zal alleen wel geen L&K geweest zijn gok ik zo. Weet niet of ik perse een handbak zoek. Heb nog nooit in een DSG gereden.

Kan me voorstellen dat het nog relaxter rijdt dan een handbak. Tuurlijk kan ik me heel goed voorstellen dat een 1.8 tsi in een S2 tammer aanvoelt dan de 1.8 t in de O1. Als je maar het gevoel hebt dat als je gas geeft de auto ook daadwerkelijk ook gaat versnellen dan is het al goed. De 1.4 in de S3 is naar mijn mening en ervaring van afgelopen week gewoon te licht.

Ook al beetje gekeken of de 160 pk standaard van de 1.8 tsi aan te pakken is. Kwam al resultaten tegen van 220 pk en 340 NM enkel alleen door chiptuning. Dat is betreft koppel vergelijkbaar met wat mijn O1 nu ook op de weg zet
 
Laatst bewerkt:

Octavia32

Forumguru
De mijne heeft 246 pk en 385 nm.

Ik wou ook perse tuning omdat ik in de 6e versnelling het gevoel had dat ik terug moest schakelen naar de vijf om vlot een auto in te halen.
 

kansberg

Forumguru
Ik zeg: Doen! Een heerlijke betrouwbare en degelijke auto zo'n Superb. En natuurlijk mega veel ruimte. Heb nog geen dag spijt van mijn aankoop destijds.
 

s-line

Forumguru
@Mike (Skoda 1.8T) ook als die gechipt is zal het nog steeds geen racemonster worden hoor, hij rijd er wel veel lekkerder door en vooral in Bijv. Oostenrijk vond ik het lekker, want voor de chip moest je soms echt wel terug schakelen de berg op of inderdaad bij een inhaal actie,en na de chip niet meer. Maar de superb is en blijft vooral een lekkere auto om mee te cruisen en zeker op de lange afstand maar een racemonster zal het niet worden (misschien wel als je zover gaat als @Corné de Kluijver) maar dat kan ik niet beoordelen zo.
Als je de ruimte echt nodig hebt is het een prima keuze en als je het niet nodig hebt zo ik eerder voor een octavia fl RS gaan, veel leuker speelgoed om mee te scheuren.;)
 
De ruimte heb ik zeker nodig. De kinderen worden groter en de ruimte achterin bij hun is in de huidige O1 gewoon beperkt. Nu gaat het allemaal nog maar denk over een jaartje dat het constant gezeur wordt achterin. Betreft de been ruimte achterin zit dat met een S2 wel goed.
 

Frenk21

Forumguru
Octavia RS is niet de vergelijken met de SB2. De RS is inderdaad wat sportiever in het sturen, maar de SB doet er niet zo veel voor onder mits deze inderdaad gekietelt is. Nu rij ik zowel in de RS (tdi 184 PK) en de SB2(252PK) beide combi.
De RS stuurt iets strakker door het dynamic steering, maar de SB is een echte reisauto. Ruim, comfi, stiller dan de RS en betrouwbaar. Ik heb de hatchback ook gehad en heb er 180000km zonder problemen mee gereden. (Was een 2.0tdi 170pk)
 

s-line

Forumguru
@Frenk21,, dat is toch wat ik zeg!;)
Maar ik moet zeggen ik heb 3 kinderen (7,11,14) op de achterbank en laatst 1100 km gereden naar Oostenrijk met de Peugeot 208 van mijn vrouw, maar ik heb er geen 1 horen zeuren over de ruimte, en in mijn Superb was het altijd oorlog achterin, dus het lijkt erop dat hoe meer ruimte ze hebben hoe meer ze elkaar irriteren!:D
 

Noord26

Forumguru
Ik denk niet dat de 1.4TSI te licht is voor een S2. Maar de ervaring die je hebt in een O1 of een S2 is heel anders. Een S2 is veel beter geïsoleerd waardoor je perceptie beïnvloed is en ook aardig comfortabeler wat ook minder beleving geeft tijdens het rijden. Ongemerkt rijdt je zeer rap te snel met een S2.
 
Vondt dat in de S3 die ik mee had echt tam was. De 1.4 moest er hard voor werken. Zeg niet dat hij niet wilde, maar het duurde gewoon even voordat hij op de gewenste snelheid zat. Dat het anders is en eigenlijk niet vergelijkbaar met de O1 daarvan ben ik me wel bewust. Enkel denk ik wel dat de 1.8 tsi variant het versnellen op de snelweg beter doet dan zijn soort genoot met de 1.4 tsi in het vooronder. De S3 was zeker stuk stiller en comfortabeler dat is gewoon een feit. Wel hoorde je de motor goed omdat je als je vlot mee wilde komen met de rest van het verkeer deze wat hoger in de toeren moest laten draaien om het gewenste resultaat te leveren.
 

Taffy

Forumguru
@Mike (Skoda 1.8T) Ben sinds 5 mndn een zeeeeer tevreden rijder van een Superb 1.8 TSi dsg en kan alleen maar zeggen dat iedere keer dat ik (mag ;)) ga rijden het een feestje is.
Met de recht de Tsjechische S-klasse :D
Ook ik heb mij mndn ingelezen:lezen:o,oa via dit forum en ben tot deze uiteindelijke keuze gekomen.
Let wel, het forum is geweldig maar zoals elk ander forum moet je wel een beetje 'door de topics heen lezen'. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Neem de info mee in je achterhoofd maar blijf ten allen tijde je 'common sense' gebruiken.
Dus afsluitend zeg ik, ga er voor,blijf nadenken en kom hem showen op 9 mei in Breda :thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan