Advies bij aankoop andere Octavia

1983jeroen

Forumguru
Omdat de wens steeds groter wordt om automaat te gaan rijden ben ik voorzichtig aan het rondkijken. Omdat de Octavia goed bevalt kan het zomaar weer een Octavia worden.
Nu zag ik een mooie 1.5TSI uit 2019

Hoe is deze motor ten opzichte van de 1.0 qua verbruik en betrouwbaarheid?
Voor de caravan is de 1.5 sowieso wel lekkerder natuurlijk.

De auto die ik zag heeft adaptive cruise control.
Kan deze in de O3 ook zelf helemaal stoppen bij file?
 

fanSkoda-VW

Donateur
@1983jeroen In mijn gele rakker zit ook de 1.5 DSG.
Dus ongetwijfeld redelijk vergelijkbaar, alhoewel de T-Roc Sport een groter front heeft.
Ik rijd als een oud wijf (haasten heeft toch geen zin meer met al die files en snelheidsbeperkingen) dus op de grote weg op de ACC: met wat moeite over 180 km 1:19.
En wel met 4-seizoensbanden, die blijken toch ook iets uit te maken in het verbruik.
Gemeten gemiddeld reëel op 50 liter: 1:16 waarvan deel stadswerk (zeg gerust maar als taxi), 80km wegen en snelweg.
De Skoda Scala1.0 DSG (3 cilinder) was een weinig zuiniger, 1:20 op de buitenweg was sneller haalbaar.

O ja, de 1.5 4 cilinder wil nog wel eens 2 cilinders uitschakelen als die overbodig zijn. Dat kan op de klokkenwinkel gemeld worden. En idd 40 paardjes méér, tja dat merk je wel met dóórtrekken.

sterkte bij de keuze.

grtssss
 

Smeeuwis

Donateur
Ik heb nu een 1.0 met chip van VAG techniek en die bevalt me uitstekend. Trek er geen aanhangers mee maar de O4 van mijn zwager (zelfde motor, geen chip) heeft er geen enkele moeite mee.

Op een O3 met ACC zit standaard GEEN fileassistent. Dit komt schijnbaar door de handmatige handrem. Standaard werkt de ACC pas vanaf 60 km/h. Je kan dat wel laten activeren, heb ik door @Rainesh laten doen. De auto komt dan tot stilstand maar blijft NIET staan. Je moet dan de rem intrappen. Gaat het weer rijden dan laat je de rem los, de auto gaat kruipen en dan kan je de ACC direct weer activeren met het hendeltje. Werkt voor mij goed genoeg maar het is dus geen echte TJA (Traffic Jam Assist). Rainesh wist me te vertellen dat de auto dan een electrische handrem moet hebben. Kan kloppen want de Tiguan2 van mn schoonvader (zelfde MQB platform) heeft wel zo’n handrem en daar functioneert de TJA standaard wel en dan blijft de auto ook zelf staan. Ik geloof wel max 30 seconden, daarna moet je alsnog de rem intrappen.
 

Smeeuwis

Donateur
Succes met de keuze! O3 is een zeer fijne en ruime auto. Heb er twee gereden nu en absoluut geen spijt van.
 
Je weet wel dat de DSG gevoeliger is voor storingen dan de handbak toch? DSG rijd heerlijk, de 1.5 ook maar ik weet niet hoe je 1.0 handbak rijd. Tot nu toe heb ik met 100.000 km geen problemen
 

JeSko

Forumguru
@HWerkman

Klopt wel, ik denk dat gemiddeld genomen handbakken zowiezo iets betrouwbaarder zijn dan automaten, Volkswagen product of niet. Anderzijds is een automaat wel heel lekker om te rijden in het dagdagelijkse verkeer, dat er niet minder druk op word, je rijd en bent gewoon relaxter in een automaat. Het is een luxe die je snel gewend bent.
 

Smeeuwis

Donateur
Ik heb een DSG. Softwarematig zou die wat beter mogen qua schakelmomenten bijvoorbeeld. Maar nu na bijna 5 jaar en 120.000 km geen enkel probleem mee gehad. Juist de combi DSG met ACC is een zaligheid. Ik rij nog zelden harder dan 100, 110, veel in druk verkeer en in file en dan rijdt de auto praktisch zelf. Alleen nog sturen en remmen bij stilstand. Los van de 1.0 of 1.5 kan ik dat iedereen aanbevelen.
 

Smeeuwis

Donateur
Klopt. Wel over gedacht destijds maar uiteindelijk vond ik het niet echt nodig. Mocht ik ooit privé zo’n auto kopen dan laat ik het wel doen.
 

1983jeroen

Forumguru
Je weet wel dat de DSG gevoeliger is voor storingen dan de handbak toch? DSG rijd heerlijk, de 1.5 ook maar ik weet niet hoe je 1.0 handbak rijd. Tot nu toe heb ik met 100.000 km geen problemen
Uiteraard is een automaat weer extra techniek dat stuk kan, maar de dsg bestaat al zo lang dat ze kinderziektes er onderhand wel uit zullen zijn toch?
 

EdK

Forumguru
Tsja DSG , van mij hoeft het niet !
Ben opgegroeid met schakelen en dat zit er zo ingebakken dat ik dit blindelings doe !
Heb ook niet zo'n schakel indicator nodig, want aan het motorgeluid hoor ik al of ik moet op schakelen of moet terug schakelen.
En met de schakelbakken die ik heb gereden 4 / 5 en zelfs 6 versnellingen ) heb ik met 2 wielen en 4 wielen eigenlijk nooit mechanische problemen gehad en maw dus kosten.....

Dus je mijn eerste wagen zonder schakelbak zal een EV worden, waar ik nu al tegenop zie !
Want door dat schakelen wat een automatisme is geworden ben ik tenminste nog bezig ......
 

Canon-Eye

Forumguru
In 2007, bij het proefrijden met een Octavia als opvolger van de dienst-F1c, was de demo toevallig een 1.9TDI met DSG.
Een hele verandering na ruim 42 jaar alleen schakelauto's te hebben gehad en ik alleen zeer incidenteel wel eens een automatische Mercedes 300 TD of BWM 735 van een van de bazen had meegekregen.

Die O2c met DSG was een absolute openbaring - binnen 500 meter en 2 verkeerslichten was ik óm. Vervolgens 4 jaar mee gereden tot aan mijn pensionering. Toen privé de Fabia Greenline gekocht - helaas niet leverbaar met DSG. Bij het zoeken naar een opvolger hiervoor was een automaat een voorwaarde geworden (mits géén CVT!) en nu ben ik nog steeds zeer content met de Leon, zeker mede dankzij de elektronische handrem/Autohold. Ik kan overigens nog steeds prima overweg met een handgeschakelde bak, maar ik mis die werkelijk totaal niet.

Overigens heb ik vanaf 2013 ook een jaar of 8 wekelijks een rit van ca. 75 km gemaakt al vrijwilliger op de buurtbus, een Sprinter 313CDI met 129 pk. De automaat daarvan doet qua souplesse absoluut niet onder voor de DSG, ik ben zelfs geneigd om 'm nóg beter te vinden.
 

CharlesTucker

Forumguru
Hoe is deze motor ten opzichte van de 1.0 qua verbruik en betrouwbaarheid?
Ten opzichte van de 1.0 zou ik niet weten, die heb ik nooit gehad. Maar in absolute zin, de betrouwbaarheid van mijn 1.5tsi is prima, tot nu toe 160.000 kilometer volkomen probleemloos mee gereden. Het verbruik is gemiddeld 1:18 (of 5.6 l/100km) over die 160.000 kilometer.

Ik heb 'm overigens wel gekoppeld met een handbak (6 versnellingen), zowiezo vanwege de aanschafkosten (ik heb 'm nieuw gekocht, 5.5 jaar geleden), en ook wel een beetje vanwege de al dan niet terechte angst voor kostbare problemen. Maar goed, daar vroeg je niet om, je vroeg naar de motor, en daar ben ik erg blij mee :giggle: .
 

JeSko

Forumguru
Zelf geniet ik van de handbak in onze Mazda, maar die is dan ook erg goed en draagt bij aan de rij ervaring, maar toen ik daarstraks in Mol centrum weer eens een kwartier langs telkens 2 meter op moest schuiven was ik dat alweer snel zat, het feit dat ik soms last heb van mijn knie ( oude voetbal blessure ) doet er ook geen goed aan. Alleen al daarvoor en daardoor word mijn eigen auto (Mazda is van mijn vrouw) een automaat.
 
Laatst bewerkt:

1983jeroen

Forumguru
Goed om te lezen dat het werkelijke verbruik van de 1.5 ook heel gunstig is.

Ga proberen maandag de bewuste auto te bekijken. Is qua uitrusting wel afwijkend van mijn huidige Ambition Business (dit gaat om een gewone ambition, maar wel met voorruit verwarming enzo) dus even goed kijken wat er wel en niet op zit.
 

Herzog Jan

Forumguru
Als je tijd genoeg hebt is het toch leuk om net zo lang rond te struinen totdat je de -voor jou- perfecte Octavia gevonden hebt ?
Die komt met een beetje geduld vanzelf voorbij.
 

CharlesTucker

Forumguru
Wat betreft het verbruik, ik moet er wel bij zeggen dat ik een redelijk rustige rijder ben. Ik rij relatief veel snelweg, en ben zo iemand die zich dan ook aan de snelheidslimieten houdt. Dat is dus best vaak 100 km/u, en dan loopt ie lekker zuinig, vrij vaak op 2 cyclinders. Maar er zitten ook wel wat korte ritjes tussen, en dan zie je het verbruik wel fors oplopen. En er zitten ook wel wat vakantieritjes tussen, met langdurig snelheden van 130/140, en de auto is ook de nodige keren in de Alpen geweest. Die 1:18 die ik noemde is het gemiddelde over alle ritten. Succes met de keuze!
 
Bovenaan Onderaan