Advies auto importeren

Stinger

Actief lid
Dat is iets van vroegah. Tegenwoordig staan er flink wat boetes op als je je auto mishandeld. Zelfde geld voor onnodig hoog verbruik. Het nieuwe leasen is bijna gelijk aan het nieuwe rijden :rockon:
Toen ik nog een lease auto had, een skoda fabia combi greenline businessline 1.2TDI. Zei men dat deze bijna 1 op 30 kan rijden. Ik haalde maximale 1 op 19 met deze auto. Ik heb ook geen gezeur gehad met de werkgever of lease maatschappij over mijn brandstof gebruik. Terwijl ik netjes en normaal rij.

Het voordeel van exlease is dat het altijd(!) goed onderhouden is.
Een ex lease auto heeft altijd zijn onderhoud beurten gehad. Of het wel of niet op tijd was en of goed uitgevoerd, is nog een tweede verhaal ;).
 
Je kan de geschiedenis in de boekjes zien toch?
De fabrieksopgave wordt niet meer gehanteerd.. Ze kijken tegenwoordig naar gebruikers ervaring. Daar zijn hele sites op ingericht.

Maar als dat jouw idee is, dan is ex lease niets voor jouw.
Ik weet nog steeds niet wat hoeveel je wilt uitgeven en wel bouwjaar je zoektzoekt.... Of weet jij dat zelf ook nog niet?
 

Stinger

Actief lid
Je kan de geschiedenis in de boekjes zien toch?
De fabrieksopgave wordt niet meer gehanteerd.. Ze kijken tegenwoordig naar gebruikers ervaring. Daar zijn hele sites op ingericht.

Maar als dat jouw idee is, dan is ex lease niets voor jouw.
Ik weet nog steeds niet wat hoeveel je wilt uitgeven en wel bouwjaar je zoektzoekt.... Of weet jij dat zelf ook nog niet?
Het onderhoudsboekje geeft alleen een indicatie aan dat een auto "het noodzakelijke" onderhoud heeft gehad. Soms zie ik ook vreemde km standen wanneer het onderhoud is uitgevoerd. Zoals bij de eerste grote long life beurt bij -/+ 40dkm terwijl het eigenlijk maximaal om 30dkm is. Dat geeft mij al een indicatie van de vorige berijder. Wist u dat bij een TSI motor raadzaam is om de inlaatkleppen te laten reinigen. Zie deze topic: http://www.skodaforum.nl/forum/i/inwendig-reinigen-kop-tsi-motor.23349/ Maw geen additief genaamd Forté. Ik kan uit ervaring vertellen dat geen enkel lease maatschappij daar voor akkoord krijgt. Immers de auto heeft "het noodzakelijke" onderhoud gehad.

Een andere voorbeeld. TSI motoren hebben een turbo. Tijdens het starten laat ik de motor ongeveer 30 a 60 seconden stationair. Zodat de motorolie door de turbo loopt. En voordat de ik motor uitzet. Dan laat ik de motor ongeveer 60 a 90 seconden stationair zodat de turbo zijn warmte kwijt kan raken. En een flinke belaste motor, dan laat de motor ongeveer 3 a 5 minuten stationair draaien. Dit komt te goede voor de turbo. Ik vraag me af of berijders en of lease rijders dat nog doen bij een auto met turbo.

@dietje , zie mij vorige reactie. Ik zei niet dat ik nee zeg tegen een ex lease auto.
Daarom sta ik ook niet zo snel open om een ex lease auto te kopen.

We gaan nu veel te veel :ot:. Maw back ontopic.
 
Laatst bewerkt:

Dennis78

Forumguru
Ola,

Ik ben voor moeders de vrouw op zoek naar een jonge occassion. Ter vervanging van haar huidige Suzuki Alto. Omdat de kids weer wat groter zijn kijk ik daarom naar een 2e hands fabia. Nu zag ik via internet een jonge (eind 2015) Fabia HB Monte Carlo 1.2TSI met 15K km. Op de site stond niet dat het een import auto was. Dit is wel het geval en is ook door de verkoper bevestigd. Auto heeft een nederlands kenteken maar via RDW komt er buiten type en model auto niks naar boven. (mss geschorst?)

Nu was ik op zoek naar wie hier ervaring mee heeft en wat tips heeft om op te letten. Ik wil zeker niet teveel betalen maar hoe kom ik erachter of alle info klopt?

heb wel het nummer in de deurpost genoteerd. Is er iemand die weet wat dit precies inhoud? (bouwjaar?/type?)

e11*2001/116*0291
TMBEM6NJ5GZ075846

Helaas zit er wat schade op de achterbumper (ondanks parkeersensoren) en hebben de velgen schade.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij de RDW zie je bij dat NL-kenteken toch ook de datum eerste toelating van de auto en ook de eerste uitgifte van het kenteken in Nederland? Als daar verschil in zit, dan is het dus een importauto. In dat geval staat er bij de tellerstanden ook niet dat die "logisch" is, plus een toelichting dat de auto mogelijk in het buitenland geregistreerd is geweest.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dan zou ik erbij wegblijven, denk ik.
Er vast wel een andere te vinden met traceerbare gegevens, documenten en onderhoudshistorie. Misschien iets duurder dan deze, maar goedkoop kan makkelijk in ergduurkoop verkeren...

Edit: neem aan dat je nog even op invoerfouten hebt gecontroleerd!
 

Dennis78

Forumguru
Nou ja, het is op zich een betrouwbare dealer in jonge occassions. Maar was benieuwd of er op een of andere manier meer info te vinden is over de auto. Vandaag gekeken en hij zag er heel erg goed uit. ( buiten de kleine schades). Zou het niet kunnen zijn dat de autongeschorst is ivm. Wegenbelasting?!
 

Cordoba

Forumguru
Als een auto geschorst is geweest in het verleden, kun je dat niet zien als je een kentekencheck uitvoert. Wat ik de laatste tijd wel vaker zie, is een geïmporteerde auto die net een NL-kenteken heeft gehad, en waar je dus niet meer vind dan datum 1e toelating (in het buitenland) en zoals bijvoorbeeld in dit geval geen datum van 1e tenaamstelling. Dat komt omdat de auto blijkbaar onderdeel is van handelsvoorraad, en de autohandelaar/garage niet als eigenaar wordt genoteerd, dus heeft de auto nog niet op eigen NL-kenteken legaal op de NL weg gereden.

Auto's op naam van een erkende handelaar/garage en die onderdeel zijn van de handelsvoorraad zijn altijd geschortst. Alleen leen-auto's, huurauto's en dergelijke zijn niet geschorst.
 

Dennis78

Forumguru
@Cordoba : thx is duidelijk. Auto staat volgens mij al een tijdje bij de handelaar want klokke stond nog op zomertijd en bij starten gaf de boordcomputer “low 12v batterij”. Weet iemand of dit nog kwaad kan of dat het gewoon een kwestie van Kmrs maken is?
 

Cordoba

Forumguru
Belangrijkste is dat er geen verouderde olie of benzine in zit. Benzine gaat ergens na een half jaar tot een jaar langzamerhand degraderen, daarom zie je dat bij auto's die jaren stilstaan ook eerst de vloeistoffen (brandstof, olie, koelvloeistof, remolie, enz.) vervangen worden, voor ze worden gestart. Je loopt wel de kans dat de accu niet gewoon langzaam leeggelopen is, maar echt vervangen moet worden doordat ie onvoldoende presteert.
 

Dennis78

Forumguru
Oke,


1 van mijn voorwaarden is zeker dat de olie vervangen moet worden. Daarnaast de schade netjes wegwerken.
Is er nog iemand die iets met onderstaande kan?

e11*2001/116*0291
TMBEM6NJ5GZ075846


Weet niet of hieruit op te maken is wanneer de auto geproduceerd is? Daarnaast probeer ik er achter te komen wat de dagwaarde ongeveer zou moeten zijn.
 

Rallye

Forumguru
Als je het VIN invult in de MySkoda-app (even een account aanmaken) zie je de produktiedatum van de auto. Wel de auto daarna weer verwijderen van de account als je hem niet koopt.

71DC65C3-951E-478C-927F-B4D7658D734B.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Bakboord1

Forumguru
Gewoon je gevoel volgen.
Ik heb zowel een auto gehad die maar een half jaar per jaar reed als nu een import-auto. De eerste heb ik geen problemen mee gehad ondanks de langere perioden van stilstand.

De importauto heb ik in nl gekocht en meteen een grote beurt gegeven. Was even bang wat ze zouden vinden maar de garage spreekt over een nette en eerlijke auto. Dit is trouwens gewoon een B-segmenter; daar is kennelijk ook een tekort aan in nl.

Ik heb in mijn zoektocht trouwens veel auto’s gezien waarbij het onderhoud al meerdere jaren niet was gedaan. Zelfs bij dealers die de auto verkochten. Let dus wel op.
 

Dennis78

Forumguru
@Bakboord1 : Dank je. Ik ben op zoek naar wat de standaard uitrusting is ed. gewoon ff kijken hoe en wat. Eerste indruk was dat de auto nog zo goed als nieuw aan voelde. Op wat kleine schades na (die denk ik netjes verholpen kunnen worden door een vak man die even de tijd neemt) ziet de auto er erg netjes uit. Heb de auto niet uitgebreid kunnen bestuderen maar zo op het eerste gezicht zie ik nergens rare lijnen in het model, kleurafwijkingen of iets dergelijks. Binnenin bijna geen gebruikssporen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik ben op zoek naar wat de standaard uitrusting is ed. gewoon ff kijken hoe en wat.
Maak een foto van de sticker met codes, te vinden in de kofferbak onder de mat en in het serviceboekje. Met die codes kun je achterhalen wat er allemaal aan en in zit; ergens op dit form is wel een verwijzing daarnaar te vinden (zoekfunctie).
 
Bovenaan Onderaan