Advies auto importeren

Stinger

Actief lid
Helaas is ons zoektocht voor een tweedehands auto echt een frustratie en teleurstelling aan het worden. Auto's in de uitvoering "ons bin zûnig", onrealistische vragen prijzen zowel bij dealer als particulier verkoop (vergeleken met anwb dag koerslijst). Laat staan het onderhandelen van de vraagprijs. Steeds hetzelfde verkoop praat: auto is in nieuwstaat, uniek en etc. Maw thuis zijn we het aardig zat mee nu. We zijn nu aan het oriënteren om een auto te halen uit Duitsland en of België. Auto's uit Duitsland staat immers bekend om rijke uitgerusting met opties en of accessoires. De ham vraag is, heeft iemand zelfstandig een auto geïmporteerd uit een andere land. En kan men zijn/haar ervaring delen waar men moet opletten. Ik weet dat ik bpm moet betalen en laten keuren bij de RDW in Lelystad. Hoe zit het de BTW, papier werk en etc.
 

Noord26

Forumguru
Er is enorm veel te vinden hierover op internet. Het stelt weinig voor om eerlijk te zeggen. Begin dit jaar een motorfiets vanuit de UK geïmporteerd. Als ik wist van tevoren dat het zo'n koud kunstje was had ik dat veel eerder moeten doen. De volgende auto of motor wordt zeker weer een 2e hands uit 1 van de buurlanden. ;)
 
Laatst bewerkt:

Stinger

Actief lid
Uiteraard een gebruikte voertuig. Immers het moet wel lonend zijn om een voertuig uit het buitenland te halen. Anders heeft het geen zin qua kosten.
 

Michelv.

Forumguru
Mocht je het zelf eventueel toch teveel moeite vinden, er zijn ook bedrijven die de import kunnen regelen voor je.
 

Bakkertje

Forumguru
Pagina's die ik ken om in Duitsland naar auto's te zoeken: www.autoscout24.de en www.mobile.de

Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen, mijn schoon ouwelui lopen ook met de gedachte om en auto te importeren. Dat gezegd hebbende ze rijden nu in een A4 uit 2001 met net over de 100 dkm op de klok (2.0, 130 pk) wellicht iets voor je?
 

Michelv.

Forumguru
Dit is best een groot bedrijf langs de autobahn A1 van Bremen naar Hamburg, pal naast de autobahn.

http://www.autohus.de/en/car-search/advanced-search/?sender=private&make=Skoda&type=0&price_to=all&model=Skoda Octavia&fuel=Diesel&location[]=Bockel&location[]=Bremen


Heb even diesel aangevinkt omdat ik dat zelf rij, maar best keuze(veel RS'en:D) en natuurlijk de "gewone" 2.0 TDI's en voor een leuke Prijs:jaja:



Edit; nog ff de benzine erbij gezocht, hebben ze er maar een paar van.

http://www.autohus.de/en/car-search/advanced-search/?sender=private&make=Skoda&type=0&price_to=all&model=Skoda Octavia&fuel=Benzin&location[]=Bockel&location[]=Bremen




Edit; was ervan uitgegaan dat het om een Octavia ging, waarom weet ik eigenlijk niet:bloos:
 

H@RM

Senior Member
@Stinger

Kun je iets concreter zijn met de aan te schaffen auto?

BTW betaal je in het land zelf
De link van @sitechris is een mooi begin.
Verder zijn er nog wat tips en trucs het overwegen waard in de zin van BPM tegentaxatie en dergelijke.
Er zijn ook bedrijven die alle rompslomp voor je uit handen nemen.
 

Stinger

Actief lid
@Stinger
Kun je iets concreter zijn met de aan te schaffen auto?

Ons voorkeur gaat uit naar een skoda fabia combi of een octavia hatchback/combi. Het zal wel in een benzine uitvoering zijn. Ik vermoed dat ik maximaal 25dkm per jaar. De werkgever gaat volgend jaar verhuizen naar een andere locatie :cry:. De volgende opties zijn een must: climate controle (digitaal), elektrische ramen voor en achter, navigatie (amundsen+/columbus), oem blue tooth, maxi dot scherm, cruise controle, parkeer sensoren en centrale vergelding via AB. Voorkeur een schakelde handbak. Motorisch gezien geeft de 1.2TSI de voorkeur. Ik laat de auto ook tunen bij JD engineering. Op advies van Race eend. Geen 1.4TSI motor nemen omdat deze niet erg betrouwbaar zijn. Kleur maakt niet zoveel uit mits het geen zwart of rood is en interieur geen lichte kleuren zoals beige.
 
Laatst bewerkt:

kansberg

Forumguru
Heb zelf geen ervaring met een auto importeren vanuit het buitenland, maar mijn 3 maanden geleden aangeschafte Superb komt oorspronkelijk uit België. Deze heb ik bij een universeel garagebedrijf gekocht en de prijs was behoorlijk laag. Ben na die tijd geen vergelijkbaar exemplaar tegen gekomen voor hetzelfde geld, gemiddeld allemaal € 2000,00 duurder.

Er worden op dit moment veel jonge gebruikte auto's uit Duitsland en België gehaald, enerzijds omdat dit lucratief is, anderzijds omdat er een tekort is aan jong gebruikt in Nederland vanwege de crisis.

Dus ik denk dat het, zeker als particulier, zeer interessant is om zelf een auto uit België of Duitsland te halen. Je moet er de tijd voor nemen (en hebben) uiteraard, maar daarna schijnt het het spreekwoordelijk 'fluitje van een cent' te zijn, aldus een kennis van mij die dit trucje vorig jaar ook uitgehaald heeft.

Wel heel belangrijk: Zorg dat de documentatie bij de auto is en dat de volledige historie er bij is. Belangrijk voor je zelf maar ook heel belangrijk bij eventuele inruil later. 'De markt' is al niet happig op geïmporteerde auto's bij inruil, dus als er ook nog administratie ontbreekt is het helemaal een kruistocht om nog een fatsoenlijke prijs te beuren over een paar jaar.

Succes met de zoektocht en eventuele import, houd ons op de hoogte!
 
Hoi,
Ik heb onlangs een octavia uit 2011 gekocht en ook daarvoor heb ik over de grens gezocht.
Uiteindelijk heb hem in Nederland gekocht omdat dit aan het eind van de streep voordeliger was.
De 1.2tsi is vol op te krijgen aangezien dit een hele gunstige leaseauto was. (14%)

Als je een auto uit het buitenland haalt, dan betaal je hier BPM over. Dit doe je dus ook over de 'rijke uitrusting' wat het niet erg aantrekkelijk maakt. Je kan er voor kiezen om deze rijke uitvoering er uit te halen en deze los over de grens mee te nemen zodat dit niet meegenomen wordt in de taxatie.
Buiten de BPM moet je ook kijken naar wat je terug krijgt voor een auto, een import levert minder op dan een origineel Nederlandse auto

Volgens mij loont het niet op een (redelijk standaard) skoda uit het buitenland te halen. Ik zou in ieder geval wel helder proberen te krijgen of je fabia of octavia wilt hebben, daar zit wel wat verschil tussen.
Wat voor jaar/prijs heb je in gedachte?
 

kansberg

Forumguru
Het valt mij wel op dat de meeste auto's die uit het buitenland hier naar toe worden gehaald in het zogenaamde 'D' segment zitten. De wat grotere modellen. Denk hierbij aan een V70, MB E-klasse, BMW 5 serie, en ook een aantal Superbs.

Wellicht is het in deze klasse wat gunstiger om te importeren dan het hele gewilde segment van Fabia's en Octavia's.
 

Stinger

Actief lid
Gisteren nog een verkoper op zijn plaats gezet :mad:. Een leuke skoda octavia combi met alle opties die wij wenste. De vraagprijs is bijna even hoog als bij een dealer. Maw ik ga stevig onderhandelen. De verkoper komt met de bekende smoesje van uniek, geen spijt kunnen krijgen, absoluut in nieuw staat en etc. Ik zei letterlijk: waarom moet ik deze auto perse van u afnemen. Het is import auto en als ik deze eventueel bij u ga inruilen. Dan krijg ik ook een veel lager prijs. Op dat moment had de verkoper geen kant klare antwoord :maakmegek:. Ik geef u nu bedrag x voor deze auto. Dan hebben we een koop. Toen kwam de verkoper met anders smoesjes. Wij hadden geen zin om dat aan te horen en liepen uit de showroom. DAG!!!

De 1.2tsi is vol op te krijgen aangezien dit een hele gunstige leaseauto was. (14%)
Jammer dat het grootste gedeelte van de lease rijders niks geven om een auto. Hun doel is zo laag mogelijke bijtelling. En dat ziet men ook aan de uitvoering. En meeste lease rijders mishandelen de motor. Niet even rustig warm rijden. Meteen met een koude motor naar maximale vermogen trappen. Daarom sta ik ook niet zo snel open om een ex lease auto te kopen. In Duitsland wordt een auto gezien als een soort status. En de Duitsers geven veel meer om hun auto dan de Nederlanders. In Nederland wordt een auto gezien als een vervoersmiddel.
 

sitechris

Donateur
Wat een onzin. Ik ken geen leaserijders die hun auto met koude motor aftrappen. De meeste leaserijders rijden normaal. En ze rijden vaker lange stukken op de snelweg, wat juist goed is voor de motor. De auto slijt nauwelijks. Plus dat de auto altijd onderhoud heeft gekregen. Wil je een goede auto, is een ex-leaseauto juist een prima keus.
 

kansberg

Forumguru
Mijn collega's die over een leaseauto beschikken gaan wel degelijk 'zuinig' om met hun leaseauto. Dit moet ook wel, want onze werkgever let daar nauwgezet op, en terecht. Uiteindelijk kost het hem geld als de auto's worden 'afgeragd', en daarmee het bedrijf en dus....jezelf uiteindelijk. Zelf veroorzaakte schade, zowel motorisch of mechanisch alsook de carrosserie kent een eigen risico van een aantal honderden euro's, dat is een goede stok achter de deur om netjes met de spullen van een ander om te gaan. Daar kan onze overheid nog wat van leren.

Ik snap leaserijders die hun auto misbruiken dan ook niet, al ken ik er niet veel, je beschadigt jezelf er uiteindelijk mee.
 

Stinger

Actief lid
De meeste leaserijders rijden normaal.
Ik zal u uit de dromen helpen. De meeste lease rijders geven de auto flink de sporen en zijn minder zuinig met de auto. En geven absoluut niks om de auto. Immers het is niet hun eigen auto en de brandstof wordt toch betaald met de tank pas. Als men zelf een privé auto in bezit heeft. Dan denkt men wel wat verder na. Dan moet men zelf onderhoud, belasting, verzekering en brandstof bekostigen.

Betreffend over het onderhoud. Lease maatschappij kijkt ook naar de kosten. De lease maatschappij zal de nood zakelijke onderhoud uiteraard uitvoeren. Als men de interieur filter wilt vervangen. Dan zegt de lease maatschappij doodleuk. Geen akkoord. Alleen als deze echt vervuild is anders niet. En ze willen daar ook foto's van zien. Om zo kosten te besparen. En dit is geen grap. Op mijn werk waar mij collega's nog een lease auto hebben. Mag men van de lease maatschappij de eerste 2 jaar het noodzakelijke onderhoud bij de dealer laten uitvoeren. Immers er zit nog fabriek garantie. Na het tweede mogen lease auto's alleen worden onderhouden bij een bosch service center. Omdat deze gunstiger is geprijsd vergeleken met de dealer. Mijn werkgever is daar ook niet zo blij mee. Immers zij betalen per maand voor de volle pond. Gelukkig is mijn werkgever niet op zijn achter hoofd gevallen en gaat het contract niet meer verlenen bij deze lease maatschappij.

Verder ontopic :D.
 
Laatst bewerkt:
En meeste lease rijders mishandelen de motor. Niet even rustig warm rijden...
Dat is iets van vroegah. Tegenwoordig staan er flink wat boetes op als je je auto mishandeld. Zelfde geld voor onnodig hoog verbruik. Het nieuwe leasen is bijna gelijk aan het nieuwe rijden :rockon:
Het voordeel van exlease is dat het altijd(!) goed onderhouden is.

Maar wat wil je uit geven voor een octavia en welke leeftijd mag het hebben?
 
Bovenaan Onderaan