Adaptive uitschakelen bij adaptive cruise control

Rallye

Forumguru
Nee, dat ben ik niet met je eens. Op 80km-wegen rol je mooi mee met het verkeer. Op de snelweg doet de ACC inderdaad dingen anders dan ik zou doen. Ook reageert de ACC soms wat fors, mogelijk overigens mede omdat ik hem op de kortste afstand heb staan. Ik begrijp dat de 210-versie uit de Superb (over te bouwen in de Octavia, zie http://octavia-rs.com/index.php/thread/20571-acc-nachruesten/) en de versie in de FL Octavia (waar de hardware van beide versies hetzelfde is, zo blijkt uit de laatste pagina's van dezelfde link) veel rustiger reageert.
 

Bakkertje

Forumguru
De acc houdt afstand afhankelijk van je snelheid. De minimale afstand is zeg maar de afstand die je in 2 seconden aflegt. In de bebouwde kom vind ik bijvoorbeeld de korste afstand te kort, terwijl op de snelweg deze afstand nog steeds ruim lijkt.

Ik vind het systeem echt heel fijn en bij een volgende staat het weer bovenaan mijn wensenlijst.
 

Canon-Eye

Forumguru
terwijl op de snelweg deze afstand nog steeds ruim lijkt
Inderdaad, lijkt.
Als je het narekent dan valt het nogal mee. Zo hou ik bij 80-85 km/u (provinciale wegen) toch altijd wel de afstand tussen 2 bermpaaltjes oftewel 50 meter aan. Want 85:3,6 = toch echt 23,61 meter - en natuurlijk reageer ik wel veel sneller dan de rest van de mensheid (;)), maar ik ga er niet van uit dat die dropl*l op slechts 15 meter achter me ook zulke goeie reflexen heeft. Als ik meer tijd en afstand neem om rustiger te kunnen stoppen, dan wordt de kans op een achteroprijder navenant kleiner.

Eén meter per seconde is 3,6 km/u, dus je kunt zo de sommetjes maken voor alle praktijksnelheden...
 

Rallye

Forumguru
Ik zou ook niet meer terug willen naar een gewone CC, al werkt de ACC niet perfect. Ik heb ergens anders nog een nadeel van de ACC vermeld. Op de snelweg zet ik de ACC iets boven de gemiddelde snelheid van het overige verkeer. Dan hou ik niemand op en rij met het verkeer mee. Als je dan naar rechts gaat, verhoogt de ACC de snelheid en haal je dus rechts in. Ik merk aan mijzelf dat ik daarom langer tussen het verkeer op de linkerbaan blijf hangen, waar ik mij vroeger netter naar rechts had begeven.
 

Bakkertje

Forumguru
@Canon-Eye daarom schrijf ik ook lijkt ;)

Overigens is die afstand naar inzicht van menig bestelbusje / BMW / Audi meer dan voldoende om tussen te duiken.

@Rallye die van mij haalt in principe niet rechts in. Ik krijg dan een symbool met een auto op de linkerbaan te zien in mijn VW "maxidot" en hij houdt dan keurig in.
Overigens is dat bij uitvoegen dan weer wel lastig, maar dat kun je door 1x op res drukken oplossen.
 

Rallye

Forumguru
@Bakkertje Dan heb jij waarschijnlijk meer sensoren die de auto tussen de lijnen houden etc. Dat heb ik namelijk niet. Was inderdaad handig geweest: dan reed ik weer netter...
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb (helaas) geen lane assist @Rallye alleen Adaptieve Cruise control (tot 160 km/uur).
Zou er dan verschil zitten tussen de Radar in mijn Passat en die in bijvoorbeeld een Superb of Octavia?

Google helpt me niet om een plaatje te vinden van een MFA met daarop 2 auto's in het scherm, ik zal kijken of ik er een foto van kan maken..
 

Bakkertje

Forumguru
Zoals beloofd hierbij een foto van mijn MFA (Maxidot) als ik een auto rechts in zou willen halen. De ACC houdt dan in en in dit geval was het bij het uitvoegen, waar het dan wel even wennen is dat je auto spontaan inhoudt terwijl dat niet hoeft.

upload_2017-8-23_21-37-52.png
 

EdK

Forumguru
wel even wennen is dat je auto spontaan inhoudt terwijl dat niet hoeft.
Hoogst irritant lijkt me dit.
Dus s'nachts op de A2 netjes rijdend op de rechterbaan kun je zo'n slaper op de tweede baan niet gewoon rechts voorbij met dit systeem ??
Moet je dus van 1e naar 3e en weer terug naar de 1e baan !!??
 

Bakkertje

Forumguru
@EdK jawel dat gaat wel, door of zelf gas bij te geven of door op de res knop te drukken.
En je weet dat je niet rechts in mag halen, dus zo gek vind ik het niet ..

Dergelijke figuren haal ik gewoon links in ga er dan voor rijden, alarm lichten aan en dan knipper naar rechts en het goede voorbeeld geven. Soms werkt dat (mmestal niet helaas..)
 

EdK

Forumguru
Dat zou ook niet gebeuren als iedereen wat vlugger naar rechts zou gaan ipv maar op die linker banen blijven hangen met een slakke gangetje !
En dat gebeurt het meest op de stukken waar 130 gereden mag worden....

ACC gaat dit echt niet oplossen
 

Canon-Eye

Forumguru
In het gewone burgerspraakgebruik loopt de derde baan links van de tweede - en dit is geen politieforum. Toch? ;)
 

Okki

Donateur
police.jpg.b54f54181d09aa378e3052f5c1fb9506.jpg


Ik zeg niks.....
 

EdK

Forumguru
Ik gebruik "links", "midden" en "rechts".
En hoe doe je het bij 5 banen zoals A1 en A2 ??
Want daar ga ik er hoofdzakelijk rechts voorbij namelijk en dan bedoel ik ook de meest rechtse baan waar ik dan al kilometers lang al rechtsrijd met een gangetje van 115 Km p/u in de periode dat je er 130 mag !
 

Bakkertje

Forumguru
Geweldig weer dit van een vraag of acc weer cc kan worden komen we op een discussie over rijbanen en oom agent doet zelfs mee :maakmegek:

Wat ik nu wel wil weten is of een Skoda met acc dit ook doet? M'n VW passeert een auto niet automatisch aan de rechterkant (los van het rijbaannummer). Doet een Skoda met acc dat wel?
 

CDK

Forumguru
@Bakkertje, nee mijn Kodiaq haalt ook niet rechts in, ook niet bij een blokmarkering waar dat wél is toegestaan. Ik vind het een systeem van niets en verlang zwaar terug naar de ouderwetse CC :cry:
 
Bovenaan Onderaan