Adaptive uitschakelen bij adaptive cruise control

dmfow

Lid
Hi allemaal,

Sinds vorige week in bezit van een nieuwe bolide waarop ook ACC zit. Een hele fijne optie maar niet altijd. Soms zou ik het adaptive stukje willen kunnen uitschakelen van de ACC, dus eigenlijk dat ie weer als een "normale" cruise control fungeert.
Weer iemand of dat dit mogelijk?

Groeten Jan
 

dmfow

Lid
Ja dat klopt en remmen werkt natuurlijk ook, maar dat bedoel ik niet. Soms wil je dat ie niet reageert op het overige verkeer. Vooral als het erg druk is wil ik hem gewoon vast kunnen zetten.
 

Seigersbjorn

Senior Member
Lijkt mij dat je dat via de menu kan uitschakelen net zoals je de front-assist kan uitschakelen.
(ik rij wel met een F3C met enkel front-assist)
 

Jenkins1

Nieuw lid
Die mogelijkheid zit er niet op. Bij de verkoop van de mijne werd al gelijk aangegeven dat je alleen nog maar adaptive kunt rijden en niet meer met de gewone CC. Even wennen maar je moet anticiperen op bv uitvoegend verkeer. Duurt even om mee om te gaan, maar dan is het echt een fijn systeem
 

dmfow

Lid
Die mogelijkheid zit er niet op. Bij de verkoop van de mijne werd al gelijk aangegeven dat je alleen nog maar adaptive kunt rijden en niet meer met de gewone CC. Even wennen maar je moet anticiperen op bv uitvoegend verkeer. Duurt even om mee om te gaan, maar dan is het echt een fijn systeem

Dank je Jenkins1, dan maar wennen :-)
 

Bakkertje

Forumguru
Het is inderdaad niet mogelijk om het uit te zetten, je kunt nog wel proberen om te kijken of de limiter in dergelijke gevallen de gewenste functionaliteit biedt?
 

Rickm

Senior Member
Ik ben daar ook al eens naar op zoek geweest, maar kon niets vinden. Met name op de snelweg vind ik het niet altijd fijn. Als je op de rechterrijstrook rijdt moet je bijvoorbeeld érg vroeg naar links om te voorkomen dat de auto afremt.

Op enkelbaans wegen waar je toch achter elkaar aan sukkelt vind ik ACC ideaal.

@Antera Dit is ook niet mogelijk met VCDS of VCP?
 

dmfow

Lid
Ja precies, dat viel mij ook op dat je zover van te voren al naar links moet. Dat is niet echt handig. Ik heb de afstandsinstelling al op de meest kleine setting staan maar dan nog heb je een redelijke grote afstand.
 

Canon-Eye

Forumguru
Is ergens ook wel te billijken. Als je tijdens (a)cc-gebruik netjes blijft opletten is er niets aan de hand, kun je dus tijdig je voet op het gaspedaal zetten om de vaart erin te houden. Maar mocht je toch iets teveel op de automatiek vertrouwen en daardoor eens ietsje minder strak opletten, dan zorgt het ding ervoor dat je toch voldoende afstand houdt.
Trouwens, wat is "erg vroeg naar links"? Als ik met 124 (echte) km/u op een vrachtwagen inloop die redelijk netjes 85 rijdt, dan wil ik uiterlijk op zo'n 100m toch wel achter hem vandaan. Het snelheidsverschil is dan immers ruim 11 meter per seconde en al lijkt die afstand tusen 2 hm-paaltjes best een eind, 9 seconden is niet zo veel...
 
Ik heb sinds deze week skoda fabia combi.
zou verkocht zijn met cruisecontrol, maar kan enkel de speedlimiter instellen voorlopig.
twijfel nu of de cc er wel op zit?

kan iemand mij helpen?
 

Canon-Eye

Forumguru
Zit er niet een toggle-schakelaartje waarmee je wisselt tussen limiter en cc?
Zal vast wel in het manual beschreven staan trouwens. Maar ja, wie leest er nou z'n boekjes... :D
 

Rallye

Forumguru
Hmmmm. RTFM? Ik zie duidelijk de set, resume etc.? Of zitten die ook op een limiter (die heb ik namelijk niet - zou ook niet weten wat ik ermee moet).
 

Canon-Eye

Forumguru
Dan toch maar boekje lezen hè - handzaam afgekort tot RTFM... :pardon:

Terzijde: klik bij gelegenheid nog even naar het Meet en Greet gedeelte van het forum. Jezelf even (desnoods heel beknopt) voorstellen in een nieuw topic wordt erg op prijs gesteld; daarnaast geeft het je de mogelijkheid om gebruik te maken van de TeKoop- en TeKoopGevraagd-gedeeltes ("Forum bazaar") mocht je daar ooit behoefte aan hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: WHas
Bovenaan Onderaan