Adaptive cruise control stapgrootte

RoelF

Forumguru
Ik overweeg ACC in mijn volgende Octavia. Heb vandaag proef gereden met ACC. Ik vind het een fijne optie, maar ik vind het wel jammer dat de ACC alleen per 10km/u is in te stellen. Dat is mij te grof. Ik rijd zelf graag op +5 (dus 85, 105, 125, 135) enz. Is het misschien mogelijk om de stapgrootte van de ACC aan te passen?
 

Bakkertje

Forumguru
het kan ook in stappen van 1, bij m'n Passat met de res en set knoppen (ik neem aan bij een Skoda ook)
Overigens een bijzonder fijne optie als je het mij vraagt!

En volgens mij is de bediening met en zonder acc (de stappen dan) identiek, dat is niet afhankelijk van de acc..
 

RoelF

Forumguru
Dat is goed nieuws. Ik heb gisteren alleen de +10 gebruikt door 'richting aan te geven' met het ACC pookje. Daar zit overigens alleen een SET knop op zijn kop, dus wellicht toch een verschil. (zie afbeeldingen)
Zal het eens navragen bij de dealer. Bedankt!
CC.png ACC.png
 

roeldewinter

Actief lid
Als je dat set knopje indrukt als de ACC is ingeschakeld ga je 1km/h sneller of langzamer, dat weet ik niet meer. De andere kant op is de hendel naar je toe bewegen. Als je de hendel naar je toe beweegt als de ACC niet is ingeschakeld, schakel je de ACC in en gaat ie naar de vorige ingestelde snelheid. Ideaal bij het wegrijden in combinatie met de DSG.

Ik zou zeggen, speel wat met de knopjes en de hendels tijdens het rijden, een zelfvernietigingsfunctie zit er niet op ;)
 

RoelF

Forumguru
Je hebt gelijk. Met het SET knopje doet hij -1. Ik had eerder gewoon in de handleiding moeten kijken. Thnx!
ACC manual.png
 

roeldewinter

Actief lid
Of gewoon proberen :-) Dat is hoe ik het doe. En week lang knopjes ontdekken, heerlijk! (Uiteraard alleen in de file en op de parkeerplaats, altijd op de weg letten)
 

Rallye

Forumguru
@roeldewinter Heel stichtelijk je laatste opmerking, maar de ACC-knopjes proberen op een parkeerplaast lijk me ook niet echt veilig. :D

@RoelF Heb je de 160-versie of de 210-versie van de ACC? De 210-versie schijnt soepeler te reageren.
 

RoelF

Forumguru
Ik durf het je niet te zeggen. Reed in een demo van de dealer. Op 80 wegen vond ik het erg fijn, maar op de snelweg kon ik er nog niet aan wennen.
Je bent toch gewend om de snelheid vast te houden en alvast te anticiperen op een baantje naar links, maar met de ACC ging de snelheid er al vroeg uit (ook op de korte afstand) en dat maakt een baantje naar links weer lastiger. Ik ben er nog niet uit of het 'voor mij' is.
 

Bakkertje

Forumguru
op het moment dat ik mijn richtingaanwijzer aantik om naar links te gaan versnelt de ACC direct.
Hoe deze reageert kun je instellen (sport, normaal of eco).
Voor het goede zou je eigenlijk een wat uitgebreidere rijtest moeten doen..
 

Canon-Eye

Donateur
maar met de ACC ging de snelheid er al vroeg uit (ook op de korte afstand) en dat maakt een baantje naar links weer lastiger. Ik ben er nog niet uit of het 'voor mij' is.
Als je wilt anticiperen op het gat om naar links te gaan, kun je toch ook gewoon wat gas bijgeven als de acc eigenlijk al wil vertragen? Of vindt-ie dat niet goed?
 

RoelF

Forumguru
Ik dacht gisteren: gaaf, vanmorgen dacht ik: toch niet... en nu twijfel ik weer, bedankt jongens! hahaha
Maar ik ben het eens dat ik met deze extra informatie nog eens moet gaan rijden met de ACC.
 

RoelF

Forumguru
Ik dnk dat je dit met de voet iets beter kunt doseren, RAW zal waarschijnlijk Vol Aan zijn en da's niet altijd wat je wilt als je in een gaatje wilt mikken...
Wellicht ja, maar de medeweggebruikers zullen toch wel van mij verwachten dat ik de RAW gebruik. Is ook wel zo netjes.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik dnk dat je dit met de voet iets beter kunt doseren, RAW zal waarschijnlijk Vol Aan zijn en da's niet altijd wat je wilt als je in een gaatje wilt mikken...

In de praktijk geef ik nog maar heel weinig zelf gas en laat ik het de ACC voor me oplossen met de kortste afstand en op standje sport..
Het RAW gedrag is juist heel gedoseerd en ook afhankelijk van het tempo van je voorligger.
 

Rallye

Forumguru
Ik zou zelf nooit voor ACC gekozen hebben, maar nu het al op mijn auto zat ben ik er erg blij mee (net als -ander punt- de elektrische achterklep trouwens). De nadelen wegen zeker op tegen de voordelen.

Belangrijkste nadelen zijn:
- de ACC reageert voorzichtiger dan ik zou doen, zo houdt hij met name bij inhalen meer afstand (ook in sport);
- de ACC wacht wat lang met gasgeven als een voorligger naar rechts gaat;
- de ACC reageert af en toe wat onbehouwen;
- mijn ACC werkt slechts tot 160.

Nadeel van de ACC is ook het effect op de bestuurder; ik heb het idee dat ik minder anticipeer op voorligger; dat doet de auto wel, en (meestal) goed. Op snelwegen blijf af en toe ik langer meezwemmen op de linkerbaan, als ik naar rechts zou gaan gaat de ACC namelijk versnellen en dan moet je weer zelf dingen doen. De ACC speelt dus in op je luiheid en vergroot deze.

Grootste voordeel vind ik het automatisch remmen en accellereren als je meezwemt op 80km-wegen. Ook op snelwegen is dit erg prettig. Deze voordelen wegen op tegen de hierboven geschetste nadelen. Ik was echterr ook een redelijk fanatiek gebruiker van de gewone CC in mijn vorige Octavia.
 

Bakkertje

Forumguru
@Rallye ik denk dat ik me wat meer heb overgegeven aan het ontspannen rijden dan jij, zouden de jaren dan toch beginnen te tellen :pieker:
Ik maak me ook niet (meer) zo druk en dat scheelt me aardig in de buikpijn.. En ik ervaar het juist als zeer ontspannen.

Waar ik mezelf wel af en toe op betrap is dat mijn voorganger langzaam afzakt in snelheid en ik het niet echt in de gaten heb, totdat je op je snelheidsmeter kijkt en zit dat 20 km/uur onder de ingestelde snelheid rijd.. Een kwestie van even inhalen en klaar..

Boven de 160 kun je wel je begrenzer gebruiken, maar goed als ik boven de 160 rijd is er ook maar 1 stand en dat is volgas. Cruisen boven de 160 doe ik nooit. In NL sowieso niet, dat kan ik niet betalen. In DE vind ik die 160 eigenlijk prima..

Een ander nadeel (en jij noemt hem eigenlijk ook) is dat het snel went en als je een keer een leenauto meekrijgt waar het niet opzit je er toch even van schrikt als de auto niet vanzelf remt..
 
Bovenaan Onderaan