Adaptieve en gewone cruise control

1983jeroen

Forumguru
Bij mij had iemand het geactiveerd, maar het heeft nooit gewerkt. Het is dus sowieso geen garantie dat het kan.
Hoe lang rijd je nu met ACC?
Het heeft wat gewenning nodig, maar uiteindelijk vinden de meeste het toch fijner.
ik heb bij mijn laatste zoektocht naar een andere auto als harde eis gesteld dat er ACC op moest zitten.

bobbesmegen

Nieuw lid
Een week of 7, het toppunt van ergernis is dat ACC gewoon veel te snel vindt dat je te kort op je voorganger zit, zelfs op de kortste stand zeg maar. Wil niet zeggen dat ik een bumperklever ben, maar nu al meerdere malen gehad dat wanneer ik met ACC rijd, iemand hem er nog tussen gooit met als gevolg dat mijn auto gaat remmen. Merk dat ik nu ook veel eerder dan nodig naar de linkerbaan moet om in te halen wanneer je rustig op je voorganger inloopt, omdat hij anders dus af gaat remmen. Wanneer je met 20km/h verschil rijdt heb je hier geen last van, maar ik rijd overdag standaard 110 en merk dat ik nu dus langer dan nodig links zit om de 100 rijders in te halen.

hemi24

Donateur
Precies wat @1983jeroen al aangaf; je moet overduidelijk nog even wennen aan het rijden met ACC!

Waar je met de reguliere CC dus vaker het rempedaal gebruikt, moet je met rijden op ACC soms even gas bijgeven om net iets vloeiender te rijden.

gjhu

Forumguru
Zijn bij de acc ook aanpassingen mogelijk waardoor deze veel beter werkt. Kan ook via OBD als ik het goed heb.

bobbesmegen

Nieuw lid
Precies wat @1983jeroen al aangaf; je moet overduidelijk nog even wennen aan het rijden met ACC!

Waar je met de reguliere CC dus vaker het rempedaal gebruikt, moet je met rijden op ACC soms even gas bijgeven om net iets vloeiender te rijden.
Maar dat is het dus juist, met normaal CC rem ik zelden, haal alleen CC eraf en rol op voorganger af tot links vrij komt en ga er voorbij. ACC remt gelijk af. Haal ik ACC eraf om hetzelfde te doen als met CC en ik zet hem er te vroeg weer op om in te halen, remt ie alsnog af. Maar we wijken nogal af van topic, ik vraag morgen gewoon of ze bij VAGtechniek kunnen helpen en anders zoek ik iemand in de buurt met VCDS.

hemi24

Donateur
Je moet de ACC er ook niet afhalen… Remmen doet ‘ie wel, af en toe gewoon wat gas bijgeven om te voorkomen dat ‘ie (te vroeg) gaat remmen of om het gat te dichten…

bobbesmegen

Nieuw lid
Ik ben slecht ter been, vandaar dat ik liever handmatig de CC eraf moet halen en meer met dat hendeltje rijdt, dan dat ik voor de zoveelste keer m’n voet richting het gaspedaal moet brengen om gas bij te geven…

Laatst bewerkt door een moderator:

Bakkertje

Forumguru
Sja, de ACC zal nooit onder de 2 seconde afstand ten opzichte van je voorganger komen.
Bij mij kan ik de ACC in sport, normaal of eco zetten. In de sportstand gaat ie snel genoeg op het gas als je het mij vraagt. Daarnaast als iemand hem er tussen gooit kun je ook anticiperen door juist even de afstand te vergroten en de persoon ertussen te laten.

Maar nog steeds begrijp ik niet wat nu echt het probleem is?? De ACC doet exact hetzelfde als een normale CC behalve dat ie afstand houdt. Dus het gasgeven met het hendeltje werkt exact hetzelfde. Je zult alleen een klein beetje om moeten anti-anticiperen om je oude rijgedrag mogelijk te maken. Maar zoals gezegd is dat vermoedelijk met de sportstand van de ACC en de kortste afstand best op te lossen. Sterker nog in die stand zit me altijd af te vragen of het ding wel op tijd gaat remmen op de snelweg..

Bovenaan Onderaan