Adaptieve cruisecontrol én normale cruisecontrol programmeerbaar?

Canon-Eye

Forumguru
De limiter gebruik ik soms wel. Daar waar ik controles verwacht.
De cruisecontrol - adaptief of niet - is een prima hulpmiddel om je te beschermen tegen fout uitpakkende snelheidscontroles: gewoon instellen op de Vmax volgens gps*) plus 3 km/u, dan zit je behoorlijk safe. Met behoud van de mogelijkheid om toch even extra gas te geven als dat nuttig is, bv. om een inhaalmanoeuvre te bekorten of zo. Verder gewoon van het gas afblijven, dan heb je geen limiter nodig.

*) Heb je geen snelheidsaanduiding op de navigatie - zoals bij de meeste inbouwnavi's - dan moet je de tellerafwijking helaas zelf schatten. Of gewoon uitrekenen, zoals ik deed in het pre-tomtomtijdperk: met de stopwatch de tijd over 1 kilometer opnemen. Bij echte 120 km/u duurt dat 30 seconden, bij 100 is daar 36 seconden voor nodig; en dan lekker een potje hoofdrekenen...
 

Henrik

Forumguru
Wow, dat is echt gaaf @hemi24
Sowieso dat het je gelukt is, maar vooral ook echt een functionele toevoeging vind ik.
Ik zou normaal gesproken denk ik geen ACC kiezen, maar als dit kan, dan is het toch de overweging waard.

Even een hele stomme vraag: ik heb nu alleen normale cruise control. Daar kan je niet zomaar ACC bij activeren denk ik he?
Daar is echt andere hardware (radar, schakelaar) voor nodig?
 

hemi24

Forumguru
Ik ben nu heel benieuwd of ik ‘s winters nu wel gewoon op de normale CC kan rijden als de ACC uitvalt omdat er ijs of sneeuw voor de radarsensor zit...

Wat ik ook graag wil uitproberen of ik nu (in Duitsland) wel harder dan 160 km/h kan op de gewone cruise; Bij mijn uitvoering laat de ACC zich maar tot max. 160, instellen.
Voor wat ik zo snel zag kan de gewone CC ingesteld worden tot 210 km/h.

De voorgenoemde 2 ‘beperkingen’ is eigenlijk het enige waar ik mij echt aan erger bij de ACC.
 

jesse_s93

Donateur
Wow, dat is echt gaaf @hemi24
Sowieso dat het je gelukt is, maar vooral ook echt een functionele toevoeging vind ik.
Ik zou normaal gesproken denk ik geen ACC kiezen, maar als dit kan, dan is het toch de overweging waard.

Even een hele stomme vraag: ik heb nu alleen normale cruise control. Daar kan je niet zomaar ACC bij activeren denk ik he?
Daar is echt andere hardware (radar, schakelaar) voor nodig?

Het zou ook enkel de schakelaar bij het dashboard kunnen zijn. Dat ligt aan de radar (module 13) die er nu in zit. Ik heb in mijn Scala (december 2019) enkel de reguliere cruise control en zie dat mijn onderdeelnummer, hardwareversie en softwareversie van de radar exact gelijk is aan de versies die bovenstaand door @hemi24 worden genoemd. Dat zou betekenen dat ik al wel over de juiste radar beschik, maar er geen gebruik van kan maken aangezien ik de schakelaar niet heb.

Er worden online diverse retrofits aangeboden ten aanzien van ACC.
 

fanSkoda-VW

Donateur
@jesse_s93 Mijn Scala is eind november 2019 geleverd, een Business uitvoering. Ik heb ACC.
En dus ook een ingebouwde navigatiejuf, daar ging het eigenlijk om.

Wat is dan jouw Scala uitvoering? Ik ga wel eens opnieuw snuffelen in het instructieboekje en de virtuele cockpit zelf.

grtss
 

jesse_s93

Donateur
@fanSkoda, ik heb een Sport Business en geen ACC. Dat was een optie die ik niet heb besteld. Ik beschik dus (deels) niet over de juiste hardware. Een daarvan is de extra stengel bij de stuurkolom en het andere stuk hardware is de radar in de voorbumper. Die radar zou in mijn geval niet vervangen hoeven te worden en wellicht voor @Henrik ook niet.

Voor jouw Scala geldt hetzelfde als voor de Kodiaq van @hemi24. Je hebt al wel ACC, maar niet de reguliere cruise control. Initieel werd gedacht dat het een óf óf was en niet én én. Nu is het @hemi24 blijkbaar gelukt (met coderen) om naast de ACC ook de reguliere cruise control te activeren. Dan krijg je dus feitelijk drie opties ipv twee, te weten ACC, snelheidsregelaar en snelheidsbegrenzer.
 
heb net de codering op mijn superb iv geprobeerd, werkt inderdaad. heb nu ook gewone cruisecontrol en acc ! :D
ook eindelijk de rs skin voor mijn virtual dashboard gevonden....:rockon:
 

Smeeuwis

Donateur
@hemi24 @Rainesh Hoe kan ik achterhalen of ik het nieuwere type radar in mijn O3 heb? Ik heb geen coderingsapparatuur. Mocht het kunnen bij mijn auto dan ben ik hierin zeer geïnteresseerd!
 
Bovenaan Onderaan