Adaptieve Cruise Control

Max-

Lid
Dit vroeg ik mij ook af, lijkt mij alleen dat er een hendel bij moet komen voor ACC en aanpassen in de software. ABS pomp vind ik raar en lijkt mij niet nodig? De auto heeft tenslotte al lane assist en front assist en kan dus ook "zelf remmen" er staat ook bij "Is needed for vehicles with automatic transmission with ACC retrofit"

En mijn Kamiq is handgeschakeld.

Rallye

Forumguru
Volgens mij is de tekst duidelijk:
”Stop & Go function (only with automatic and abs contol unit must change)”

Afgezien van de tikfout heb je dus alleen bij een automaat een nieuwe ABS control unit ( is dat een ABS pomp??) nodig. Er staan ook nog twee andere waarschuwingen bij:
- ”Only suitable for vehicles with version Standard plus (PR-No.: AW4), vehicles with version Standard (PR-No.: AW5) on requests; en
- iets over SFD2, de onmogelijkheid om auto’s van na juni 2024 te coderen.

1983jeroen

Forumguru
Buiten of het wel of niet mogelijk is zou ik het op een handgeschakelde auto niet nemen.
Heb zelf een automaat waarbij de acc gewoon remt tot stilstand.
Bij een handgeschakelde begint hij wel zelf te remmen, maar wanneer het toerental te laag wordt krijg je heel kort de melding dat je zelf moet remmen waarna hij meteen de rem loslaat en de auto weer vooruit schiet. Best gevaarlijk!!!

Heb dit in een T-roc en Golf meegemaakt dit jaar.

hemi24

Forumguru
Sorry @1983jeroen , maar dat vind ik echt ongelofelijke nonsens wat je daar uitkraamt!
Dus omdat een handgeschakelde wagen met ACC niet afremt onder de 30 km/h, hoef je voor elke snelheid daarboven ook niet te genieten van ACC?

Ik heb ruim 100d km met een handgeschakelde Kodiaq met ACC gereden en had daar ook de optie vrijgeschakeld om de gewone CC te kunnen gebruiken.
Uiteindelijk nooit de noodzaak ingezien om over te schakelen naar de CC; ik reed vrijwel altijd op de ACC.

Arjan1985

Forumguru
En je kan gewoon blijven schakelen (althans bij mijn normale CC blijft dat werken) ook al staat ie op acc. Dus van 6 naar 5 werkt gewoon en acc blijft actief. Of vanaf 30 tot 100 achter een vrachtwagen op acc. Gewoon op schakelen. Gas geven doet de acc dan

1983jeroen

Forumguru
Het heeft ook wel voordelen, maar bij mij ook meerdere keren voor gevaarlijke situaties gezorgd doordat de melding te laat komt en de auto meteen daarop de rem lost. Ook bij plotseling remmen op de snelweg bij hogere snelheden doet een handgeschakelde dat.

Maar moet ook wel eerlijk toegeven dat de combinatie DSG en ACC mij best lui heeft gemaakt en ik misschien wel teveel op het systeem ben gaan vertrouwen. Als ik nu in een handgeschakelde auto rijd zonder cruise control is er niets aan de hand, maar bij 1 met gewone CC vergeet ik bij afremmen ook nog weleens terug te schakelen

Rallye

Forumguru
Buiten of het wel of niet mogelijk is zou ik het op een handgeschakelde auto niet nemen.
Heb zelf een automaat waarbij de acc gewoon remt tot stilstand.
Bij een handgeschakelde begint hij wel zelf te remmen, maar wanneer het toerental te laag wordt krijg je heel kort de melding dat je zelf moet remmen waarna hij meteen de rem loslaat en de auto weer vooruit schiet. Best gevaarlijk!!!

Heb dit in een T-roc en Golf meegemaakt dit jaar.
Ik heb nu sinds 2016 ACC, gebruik het vrijwel altijd, en heb dit nog nooit meegemaakt. Hoezo "wordt" het toerental te laag? Dan heb je toch al teruggeschakeld? En als het toerental echt zo laag is zit je nog in een hoge versnelling en dus "schiet" hij niet niet vooruit? Of begrijp ik niet wat je is overkomen?

hemi24

Forumguru
@Rallye : hij bedoelt de melding bij 30 km/h, dat je dan zelf moet remmen…

wat ik niet snap is wat hij bedoelt met “Ook bij plotseling remmen op de snelweg bij hogere snelheden doet een handgeschakelde dat.”
In mijn Kodiaq zat (helaas) de max. 160 km/h ACC versie, in Dld op de Autobahn zette ik die meestal op 160 en gaf gewoon gas bij tot 180-200 km/h. Ging er dan een auto of vrachtwagen naar links, liet ik het gas los en nam de ACC het remmen netjes over!
Trouwens geen idee hoe dat ooit mogelijk is geweest zonder upgrade van de remmen, maar dat is voor een ander topic… ;)

Rallye

Forumguru
Ik focus op dat ”vooruit schieten“. Dat herken ik echt niet. Gaat dat over de “crashmelding”? Volgens mij remt de ACC op snelheid ook fors af, REM loslaten heb ik nog nooit gemerkt - maar wellicht heb ik het nooit zover laten komen. Ik he. De 210-versie nu op de Golf en die wil wel accelereren op de ACC, juist ook boven de 160. Niet gevaarlijk, maar soms doe ik dat liever zelf.

1983jeroen

Forumguru
Vooruit schieten is gewoon het effect van stevig remmen en dan ineens de rem loslaten
Als je daar niet op bedacht bent is dat wel gevaarlijk.

De auto doet dat omdat hij anders te weinig toeren zal maken in de versnelling en dan zou gaan stotteren.

Maar fijn als jullie andere ervaringen hebben ;)

Rallye

Forumguru
Eenvoudig te voorkomen dus door terug te schakelen en niet op zo’n laag toerental uit te komen. Zoals je zelf ook zou doen met een handgeschakelde auto. Geen reden om geen ACC te willen.
Wat ik vervelend vond aan de ACC die ik in de Octavia had, was dat hij rechts inhaalde. Dat hield mij soms langer op de linkerbaan als achterste in een “treintje”. De huidige versie haalt niet rechts in, wat maakt dat ik nu wel naar rechts ga in die situatie. We hebben een “Rechtsfahrgebot”, al lijken velen dat te vergeten, en je kunt dan ook beter zien wat er voor je gebeurt.

Laatst bewerkt:

1983jeroen

Forumguru
Heb het net nog even geprobeerd. De rem loslaten, ook bij steviger remmen geeft niet hetzelfde effect.
Denk dat het toch iets met het lage toerental te maken heeft.

Kan het niet meer proberen nu. Heb alweer een vervangende auto, maar met DSG

1983jeroen

Forumguru
Maakt ook niet uit. Ik vind het systeem alleen fijn in combinatie met automaat, maar dat is dus blijkbaar heel persoonlijk :)

Hiermee is alleen de vraag van @Moustache nog niet beantwoord...

hemi24

Forumguru
@1983jeroen : de link zou de vraag toch wel beantwoord moeten hebben: Ja, het is mogelijk, vraag is alleen hoeveel geld je eraan wilt spenderen. Om een echt antwoord te krijgen toegespitst op de specifieke wagen zul je het VIN nummer met Kufatec moeten uitwisselen, dan krijg je een antwoord met welke onderdelen je nog mist...

Bovenaan Onderaan