Activeren DRL Octavia II

rampie

Senior Member
Dag heren,

Ik heb het boekje even doornomen en de stappen die ik moet ondernemen om de DRL te activeren kan ik niet uitvoeren omdat deze intern niet is ingeschakeld. Na contact met de dealer, kunnen zij dit inschakelen maar zou rond de 20-30€ kosten. Naar ik gelezen heb, is dit een aanpassing die met VAG-COM kan gemaakt worden. Kan iemand mij zeggen hoe dit juist in zijn werk gaat?

Ben misschien van plan een 2dehands VAG-COM aan te schaffen. Ben evenveel geld kwijt (of iets meer) maar zal dan ook andere aanpassingen zelf kunnen doen.

(Zou dit ook kunnen met een chinese VAG-COM of een ander B-merk? zoals bv.
http://www.lightinthebox.com/nl/kkl...bel-voor-volkswagen-vw-audi-cars_p753067.html
of
http://www.lightinthebox.com/nl/OBD2-OBD-II-diagnostische-USB-kabel-kkl409-1-VAG-COM-409_p39973.html
of
http://www.varliksaccessoires.nl/We...Car-Diagnostic-Tool-Commander-Cable-Line.html)

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:

rampie

Senior Member
Update: Via een bevriend garagist kan ik aan zo'n kabel met software geraken in bruikleen. Kan er mij iemand laten weten waar ik dit moet aanpassen?

Alvast bedankt!!

En als er iemand is die een antwoord kan geven op deze alternatieve kabels graag antwoorden aub :)
 

Joske

Forumguru
misschien dat @ertromp wel wil helpen betreft de codering in VCDS. Is wel niet zo maar een knopje aan en uit zetten é ;)
 

rampie

Senior Member
ik weet het maar die garagist zou wel helpen als het nodig was. Zegt dat het normaal mogelijk was dat te doen met die kabel dus aangezien die dat al weet veronderstel ik dat hij het al gedaan heeft :)

Toch had ik het zelf graag geweten als hij twijfelt waar het exact is, dat ik dit topic kan doornemen!

Net wat doorgezocht op het inet en dit forum. Is dit correct voor een Octivia II Combi uit 2010?

http://www.stemei.de/pages/coding/skoda-octavia-ii-1z/tagfahrlicht.php
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Ik vind het wel jammer dat je dealer hier wilt voor aanrekenen.. zeker gezien de recente aankoop van de wagen. Als je voor de rest toch niets gaat doen met de kabel in kwestie (reken maar op een nieuwprijs van +- 250 euro voor een originele) zou ik iemand zoeken die het voor jou wilt doen met een originele kabel. Of toch maar eens aandringen bij die dealer en ja in het slechtste geval dan toch maar 20 euro betalen... (wat belachelijk is, aangezien het welgeteld 10 min werk is voor een monteur om de aanpassing te maken..) dan kom ik op 10 euro arbeidsloon. En toch iets dat ze kunnen doen als ze onderhoud aan de wagen gaan doen? Dan lezen ze toch uit op fouten, hangt het ding er aan en kan ineens de aanpassing gebeuren?

Heb je geen andere officiële dealer in de buurt die misschien wat gewilliger is op dit soort zaken?
 

rampie

Senior Member
Heb intussen al wat telefoontjes gedaan naar vrienden en heb er 1 gevonden die een originele kabel liggen heeft met bijhorende software. Ik krijg deze maandagavond afgeleverd :)

Hierna doe ik de aanpassingen en heeft die hem dinsdag terug. Nu nog de goede instelling zien te vinden.

Vind het inderdaad ook schandalig van dealer. Zal voortaan naar andere dealer gaan. Deze nu ligt op 20km van hier. De andere die ik in gedachten heb ligt hier ook 20km vandaag maar ligt tussen mij en mijn werk. Zal dus minder tijd verliezen!
 

Joske

Forumguru
dan stel ik voor dat je met ertromp even een conversatie start, misschien dat die jou wel wilt helpen met de codering ;)
 

rampie

Senior Member
zonet gedaan en weet al meer.

in plaats van 1 aanpassing zal ik er enkele doen :)
wel eerst een backup nemen voor het geval er iets misloopt :)

Bedankt allemaal en ik hou jullie op de hoogte :)

Mocht er toch nog iemand een alternatieve VAG-COM weten die zijn werk goed doet en niet te prijzig is, laat het me weten!!!
 

CDK

Forumguru
Je hebt ook VAG Can Pro, maar daar betaal je weer 50,- per update, op termijn is dat dus veel duurder....
 

rampie

Senior Member
Vraagje voor ik begin.

Ik heb gelezen dat je soms kunt kiezen tussen 2 soorten DRL. namelijk North American en Scandinavian.

Wat is het verschil exact??

Alvast bedankt
 

Joske

Forumguru
Scandinavische verlichting is het constant aanvoeren van de volledige verlichting (dus je dimlichten (of zijn het de standlichten? :pieker:) en achterlichten)

USA -style zijn volgens mij de richtingaanwijzers die gedimd constant branden


eerder een alternatief voor DRL dus.
 

ertromp

Forumguru
@rampie : niet vergeten een scan te maken van je huidige instellingen en deze opslaan!
Stel het gaat mis dan heb je echt een: ........................RAMPIE
 

rampie

Senior Member
Dat staat dan ook als 1ste op mijn todo lijstje :) Autoscan en save.

Moet wel nog kijken hoe ik die settings terug kan plaatsen :) (als het misloopt)
 

ertromp

Forumguru
Uit de scan kun je de originele coding teruglezen. Hier onder een voorbeeld uit een opgeslagen scanbestand van mijn auto en het gaat dan om de regel in het rood:

Address 09: Cent. Elect. (J519) Labels: 1K0-937-08x-09.clb
Part No SW: 1K0 937 087 D HW: 1K0 937 087 D
Component: BCM PQ35 H 103 0575
Revision: 00103 AG
Coding: 62180AB8F80508C440080080010091E4477900AE626D89205C0540000000
Shop #: WSC 73430 790 12345
VCID: 326BEDC06DD0A58E527-8067

Subsystem 1 - Part No: 1Z1 955 119 C Labels: 1KX-955-119.CLB
Component: Wischer 08041 22 0601
Coding: 00D7B7

Subsystem 2 - Part No: 1K0 955 559 AH Labels: 1K0-955-559-AG.CLB
Component: RLS 050410 05 54 0403
Coding: 0730ED

No fault code found.
 
Bovenaan Onderaan