Achterwielophanging O3 anders dan O2? (Combi)

Beste mensen,

Na 4 jaar heerlijk in een af fabriek verlaagde O2 GL combi gereden te hebben, rijd ik nou in een nieuwe O3 combi. Deze is niet verlaagd.

Ik rijd op de lange fly overs wel eens wat harder dan gemiddeld, cq toegestaan. Daar waar k in een bepaalde lange doordraaier een topsnelheid van ruim 140 behaalde, kom ik nu niet verder dan 120. Ik heb het gevoel dat de auto da uitbreekt. Er treed een schommeling op (zaagtanden) die ik eerst niet had.

Weet iemand of de ophanging onder een O3 anders is dan die van de O2? Afgezien van de verlaagde veren dan?
 

s-line

Forumguru
Waarschijnlijk heb je de uitvoering met de"vaste" achteras, en de octavia 2 heeft een onafhankelijke achteras.
Alleen de zwaardere motor varianten hebben nu een onafhankelijke achteras.
 

Cordoba

Forumguru
Behalve verschil in de hoogte (verlaging) zit er mogelijk ook verschil in de afstelling van het onderstel (afgesteld op comfort, of juist meer op sportief rijden), en ook de banden(maat, merk/type) en bandenspanning kan verschil maken, en ook de gewichtsverdeling over voor- en achteras kan nog behoorlijk wat invloed hebben.
 
Waarschijnlijk heb je de uitvoering met de"vaste" achteras, en de octavia 2 heeft een onafhankelijke achteras.
Alleen de zwaardere motor varianten hebben nu een onafhankelijke achteras.

Was er al bang voor ja. Wat ze bij de Golf en Jetta in de USA ook gedaan hebben.

Jammer.
 

s-line

Forumguru
Yep, maar dat is bij alle nieuwe VAG auto's met lichtere motorisering, nu het geval.
En inderdaad eerder kans op cuppen en toch ook wel een andere wegligging.
 
Kostenoverweging, lijkt me? Wel zonde. Dat maakte VAG wagens voor mij nou de reden dat ik VAG wagens reed.

Wordt nog wat straks in Dld. Ben benieuwd hoe het rijdt. O2 GL ging op vmax keurig door het glooiende landschap.

Even rustig aan dus.
 

ertromp

Forumguru
Inderdaad zoals aangehaald door de voorgangers: verschil in uitvoering achteras. Je o3 heeft starre achteras en je O2 had een multi link achteras.
Wellicht dat verlagen verbetering geeft
 

Stewie

Senior Member
Yep, maar dat is bij alle nieuwe VAG auto's met lichtere motorisering, nu het geval.
En inderdaad eerder kans op cuppen en toch ook wel een andere wegligging.

Snap niet waarom de lichtere motoren uitgesloten wordt, alsof je met bv een 1.4TSI niet hard door een bocht komt :). Mijn golf was multilink, mijn passat (huidig model) weet ik eigenlijk niet.
Heb tijdens het testrijden met de O3 ook niet echt iets vreemds gewaargeworden en heb daar toch iets harder gereden dan dat ik over het algemeen gewend ben.
 

Antera

Donateur
Het as verschil zit hem idd in het kostenplaatje en hij de o3 alleen te vinden op de rs en 1.8 tsi en de 2.0 tdi.

Waarom dit precies wel op de zwaardere cq snellere modellen is mij niet duidelijk

Een starre as gedraagt zich in een bocht altijd anders. Uitbreken zal wel meevallen maar het gevoel wat je hebt is de torsie van de achteras die je voelt.

Verlagen zal het gevoel daarvan wel wat verminderen. Dit omdat de auto minder gaat overhellen in de bocht waardoor ie minder torsie creëert op de achteras wat je dan een ook een strakker en stabieler gevoel gaat geven.
 

Stewie

Senior Member
De RS TDI is de enige 2.0TDI die de multilink krijgt. Mijn bestelde 2.0TDI 150pk heeft volgens mij ook een starre achteras.

Wel een standaard verlaging van whoop 1cm :)
 

Captain Hook

Forumguru
Nou, starre achteras is wel heel simplistisch gesteld hoor.
Een torsie as zul je bedoelen:
amspictureamsmdb44043.jpg


Dit is al eens vaker besproken: http://www.skodaforum.nl/forum/i/oc...fhankelijke-achterwiel-ophanging.19938/page-2
 

Darkside

Forumguru
Tijdens de proefrit vond ik het wel meevallen.
De 03 greenline nam ik met de zelfde snelheid als in mijn 02. Beide piepen de banden.
Maar met beide niet het gevoel grip te missen.
Volgens mij is het voornamelijk bij links,rechts uitwijk manoeuvres dat multilink een groter voordeel heeft.
 

s-line

Forumguru
Wat is er torsie aan dan? Dit is gewoon een starre achteras!Een torsie as is anders kijk maar naar de oude peugeot's! Die torsie verlaag je ook door de as dan uit elkaar te halen en een paar tanden te verdraaien en dan weer in elkaar te zetten.
En als ik het goed heb heeft een torsie as ook geen veren.
 

Octaviaapeldoorn

Actief lid
Herkenbaar de O2 was fantastisch ten opzichte van de O3 inmiddels verlaagd en Michelins er onder al een behoorlijke verbetering maar inmiddels wel een andere auto gekocht i.v.m. de aanhoudende problemen helaas.
Moet wel zeggen dat ik met O2 250.000 kilometer heb gereden met plezier en maar een probleem het vliegwiel.
 
Tijdens de proefrit vond ik het wel meevallen.
De 03 greenline nam ik met de zelfde snelheid als in mijn 02. Beide piepen de banden.
Maar met beide niet het gevoel grip te missen.
Volgens mij is het voornamelijk bij links,rechts uitwijk manoeuvres dat multilink een groter voordeel heeft.

Wanneer je met hoge snelheid een lange bocht neemt (fly over), dan begint de auto te pendelen (zaagtanden) en daarna neigt de auto tot uitbreken. In dezelfde bocht reed ik met de O2 ruim 20 km harder, zonder problemen.

En kon je met de O2 totaan het "zingen" van de banden blijven accellereren.

Auto gleed bij overschrijden van de limiet beheerst over de wielen weg, zonder het gevoel te krijgen dat je de macht over het stuur aan het verliezen was.
 

Noord26

Forumguru
Wat de TS omschrijft klinkt mij in de ogen dat de vering/demping niet optimaal is voor kleinere oneffenheden. Daar doet de soort achteras niet veel aan. De combinatie van stevigere uitgaande demping op de dempers en vooral: wel verlagingsveren zal behoorlijk verschil maken in het gevoel hoe stabiel een auto aan voelt tijdens hobbeltjes in een bocht.
 

Pollewop

Forumguru
Een torsie-as is een in principe een starre-as die door zie "U" vorm enigzins kan vervormen, al naar gelang de belasting op de wielen. Dit vervormen wordt ook wel "torderen" genoemd.
Door het torderen kunnen de achterwielen, beperkt, onafhankelijk van elkaar bewegen.
Vaak is de torsie-as voorzien van een hulp-as, en daarnaast, uiteraard schroefveren (coil springs) en schokdempers.

Bij een onafhankelijke achterwielophanging bewegen de achterwielen, uiteraard, echt onafhankelijk van elkaar.

Bij "normaal" gebruik zal men weinig verschil merken tussen de twee ophangingen.
Pas als je echt hard gaat rijden, en de grenzen opzoekt zal het verschil merkbaar zijn.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan