Geen paniek heren, 85 km en slingeren, nee hoor. En 80 kilo op je trekhaak? volgens mij zijn de meeste trekhaken goegekeurd voor ergens tussen 50 en 75 kilo! Veel meer gewicht, dan belast je de trekhaak, het frame van de auto, en alle bouten waar alles mee vast zit ver buiten de normale range. Nee, dat is veilig! Het is een trekhaak, geen laadplatform! Zo'n ding is sterk in de trekrichting, niet de laadrichting! Ik rij zonder problemen 100-110 km/u als het moet (bijna nooit dus, het is vakantie) en slinger niet.
Slingeren doet een caravan makkelijk omdat het zwaartepunt van de caravan zo goed als midden in de caravan ligt en dat is erg kort boven op de as, het draaipunt van de caravan. Daardoor draait de caravan makkelijk zeg maar midden door de caravan. Slingeren doe je vooral omdat je massa in beweging zet en dat gewicht nagenoeg boven de as ligt. En als daar geen tegengewicht voor is, dan heb je de poppen aan het dansen. Dus, als je auto te licht is, dan kun je dit verwachten. Dan kan de combinatie (heel lichtjes, maar met wat snelheid een voor het gevoel groot "effect") gaan scharen en dat kan uit controle raken. Die anti slingerkoppelingen voorkomen dit door het draaien van de kogel iets moeilijker te maken middels frictieplaten. Het scharen wordt belemmerd. Ooit (25-30 geleden, toen alles nog mocht) een kadetje met een dubbelasser van 6 of 7 meter gezien. Dat is onverantwoord. Die kadet is een speelbal als die caravan zijn gewicht in de strijd gooit. Ook met 100 kilo op de trekhaak.
De combinatie is wat telt. Niet voor niets zitten er regels op het verkrijgen van een 100km/u sticker in duitsland die o.a. uitgaan van gewicht van caravan en auto. Ik geloof dat daar een minimum ratio voor is. Door 80 kilo op je trekhaak te leggen leg je het zwaartepunt van de caravan misschien 10-20 centimeter naar voren. Als het al zo veel is. Daarmee ga je het niet redden. Wat je dan moet hebben is zo'n amerikaanse caravan waar 2/3 van de caravan voor de as ligt, dan ligt de massa ver van het draaipunt (de as). Maar dan heb je ook een pickup truck met class IV hitch nodig waar enkele honderden kilo's op mogen rusten. Hoe verder die as van de caravan naar achteren, des te stabieler de combinatie, maar hoe steviger je trekhaak moet zijn.
Doordat ik iets minder gewicht op de trekhaak heb ligt mijn auto stabieler. Voorwielen (de sturende wielen) hebben beter contact en minder "zwabberneiging". En voor de caravan is dat verschil in zwaartepunt vs. draaipunt maar heel gering. Ik heb overigens een combinatie met meer dan zat marge. Auto (beladen) is ik denk 1900 - 2000 kilo, caravan ongeveer 1100 - 1200 kilo --> auto vertelt de caravan wat te doen.
Door de caravan goed te laden (zo veel mogelijk dicht bij de as en zo laag mogelijk) voorkom je een heleboel problemen met deinen. Als je dat niet doet komen in het ergste geval je voorwielen met zo weinig druk te zitten dat ze stuurloos worden. Wil je niet meemaken lijkt mij zo. Deinen is echter in de lijn van de rijrichting, en heeft ook veel te maken met weg condities. En hier speelt kogeldruk inderdaad ook mee omdat je door het toevoegen van gewicht helemaal achter in de auto de karakteristiek van de vering wijzigt. Ik zeg niet slechter maakt, kan, maar hoeft niet. En hulpveren hebben daar ook weer een wijziging tot gevolg. Het aanpassen van rijstijl/snelheid aan de wegcondities is nog steeds de goedkoopste en misschien wel beste manier om deinen te voorkomen. Ik ken een weggetje waar je (met of zonder caravan) bij 75-80 km/u vliegles krijgt, maar bij 70 of lager er niets te merken valt van deze problemen. Soort van eigenfrequentie gedrag.
Ik rij al 35 jaar met vele combinaties van auto's met caravan en andere aanhangers, en ik kan niet zeggen dat ik ooit met een onveilige combinatie heb gereden. Ja, ik krijg dadelijk 100 mailtjes van mensen die mij een gevaar op de weg vinden en dat ik mijn rijbewijs maar moet inleveren. Nou, voor de mensen die denken over dat mailtje, die gedachte is wederzijds. Ik rij redelijk defensief, zeker met wat extra achter de auto. Nul ongelukken door schuld, wel al eens stilstaand aangereden door iemand die zijn remweg verkeerd inschatte (zwaar beladen ongeremde aanhanger. 750 kilo? ik denk iets meer. Hij had wel E achter B, dus zou moeten weten....).