achtervering met caravan

John caravan

Nieuw lid
Ik denk er al even over om mijn oude Passat variant In te ruilen voor een Skoda Superb Combi met 140 pk dieselmotor.
Bij het bekijken van de optielijst wil ik zeker de afneembare trekhaak vanuit
fabriek gemonteerd deze heb ik ook op de Passat en ben er zeer tevreden over, koeling en abs en asr is dan aangepast om caravan te trekken ,mijn vraag is of het aan te raden is om een versterkte vering te nemen als optie omdat mijn Passat ook alleens durvde door te hangen met caravan heeft er iemand ervaring met de versterkte vering rijdt de wagen zonder zware belasting dan nog even goed of voelt hij veel herder aan?
 

andrehj

Forumguru
Afneembare trekhaak af-fabriek? Kan dat dan? Ik dacht dat ze hier in NL alleen bij de dealers de trekhaken monteerden. Als het kan zou ik er graag meer van weten (welke dealer bijv.), want het lijkt mij ook verreweg de beste optie.
Verder zou ik nog graag voorruitverwarming willen, maar dat schijnt PON voor NL niet nodig te vinden....
Over die hulpveren. Ik rij nu in een Laguna rond waaronder ik zelf hulpveren heb gemonteerd. Hier nog geen seconde spijt van gehad. Veercomfort is onveranderd, en zeker niet harder. De auto staat alleen onbeladen iets (ca. 15 mm) hoger en beladen tot wel 4 cm hoger (wat een enorme verbetering was!)
 

John caravan

Nieuw lid
beste Andrehj ik woon in Belgie en hier kan men bij elke dealer een trekhaak af-fabriek bestellen dit is altijd een afneembare trekhaak zoals op mijn Passat, is wel duurder maar alles is dan aangepast om te trekken zoals koeling remmen enz.van zodra men de stekker in steekt weet de computer van de wagen dat er bv een caravan achterhangt kost € 650 en versterkte achtervering fabriek-af kost € 250 van een verwarmde voorruit kan ik niets terugvinden in de optielijsten.
 
Ik heb de trekhaak achteraf laten monteren (niet afneembaar overigens), ook geen extra hulpveren laten plaatsen. Heb deze zomer de caravan erachter gehad met een kogeldruk van ca. 70-75kg, geen enkel probleem gehad met doorzakken o.i.d. Moet hier in NL voor korte steile drempels wel rustig aan doen... maar ja daar worden tenslotte drempels ook voor neergelegd :)
 

wimZ

Lid
Ik heb vlak voor de zomer bij de dealer hulpveren laten plaatsen, de auto is hier zeker niet stugger door geworden. Maar rijdt veel prettiger met een zware aanhanger.
 

theike

Nieuw lid
Ik heb nul problemen gehad met doorhangen (SC2) met afneembare trekhaak af fabriek (Belgie) maar, ik ben geen fan van veel gewicht op de trekhaak. Bij mijn caravan (leeg) kan ik de dissel nauwelijks optillen. Ik schat zeker 60-70 kilo. Daarmee belast je de veren natuurlijk stevig. En je haalt wat gewicht van de vooras af waardoor je bij voorwielaandrijving dus sneller aan het slippen komt. Alleen in mindere omstandigheden is dat waarschijnlijk een probleem. Maar mijn ervaring is dat de auto ook wat minder goed op de weg ligt als je dit doet. Daarom wil ik maar een kilo of 30 op de trekhaak, zo'n beetje het minimum gewicht wat ze aanraden. Nadeel is dan weer dat de combinatie iets gevoeliger wordt voor slingeren. Maar met de caravan is voor mij vakantie, en dan hoeft het voor mij niet met 120km/u of nog harder.
Ik heb ook overwogen om toch de extra veren te laten installeren, maar de dealer heeft dat afgeraden. Was meer voor continue zwaar beladen auto's, en als het niet beviel, dan waren aftermarket hulpveren voor nagenoeg hetzelfde bedrag achteraf gemonteerd. Die hulpveren, die wil ik niet meer.
 

snel

Actief lid
door dealer hulp veren gemonteerd wagen staat wat hoger maar voelt met rijden niet stugger
maar theike al rij je zelf niet hard de zuiging van een passerende vrachtauto / helling/ zijwind kan je met deze kogel druk wel eens problemen geven
afhankelijk van caravan gewicht totaal hoort hier bij een passende kogeldruk .
anders merk je dat aan meer deinen auto wordt uit veren getild en blijft na veren dus kijk uit hiermee
heb zelf 28 jaar ervaring en wordt zelf ook wel eens verrast caravan 1625 kg 80kg kogeldruk
 

LT83

Forumguru
theike, 30kg op de dissel is simpelweg gewoon levensgevaarlijk!!! Wat mij betreft absoluut geen aanrader, ik rij zelf heel regelmatig met BE combinaties en 30kg kogeldruk is echt vragen om ongelukken!
 

jalex_h

Forumguru
30 kg??? Ik kan je uit ervaring vertellen dat je dan bij 85 km al behoorlijk aan de slinger raakt (dom, dom, dom, maar vergeten de dissel even op te tillen). Daarna snel de kogeldruk opgevoerd en de combinatie lag als een blok op de weg. Ook bij een zijwind windkracht 6. Overigens, toen zaten er nog geen hulpveren onder.
Heus, hoe hoger de druk, hoe stabieler de combinatie is.
 

theike

Nieuw lid
Geen paniek heren, 85 km en slingeren, nee hoor. En 80 kilo op je trekhaak? volgens mij zijn de meeste trekhaken goegekeurd voor ergens tussen 50 en 75 kilo! Veel meer gewicht, dan belast je de trekhaak, het frame van de auto, en alle bouten waar alles mee vast zit ver buiten de normale range. Nee, dat is veilig! Het is een trekhaak, geen laadplatform! Zo'n ding is sterk in de trekrichting, niet de laadrichting! Ik rij zonder problemen 100-110 km/u als het moet (bijna nooit dus, het is vakantie) en slinger niet.
Slingeren doet een caravan makkelijk omdat het zwaartepunt van de caravan zo goed als midden in de caravan ligt en dat is erg kort boven op de as, het draaipunt van de caravan. Daardoor draait de caravan makkelijk zeg maar midden door de caravan. Slingeren doe je vooral omdat je massa in beweging zet en dat gewicht nagenoeg boven de as ligt. En als daar geen tegengewicht voor is, dan heb je de poppen aan het dansen. Dus, als je auto te licht is, dan kun je dit verwachten. Dan kan de combinatie (heel lichtjes, maar met wat snelheid een voor het gevoel groot "effect") gaan scharen en dat kan uit controle raken. Die anti slingerkoppelingen voorkomen dit door het draaien van de kogel iets moeilijker te maken middels frictieplaten. Het scharen wordt belemmerd. Ooit (25-30 geleden, toen alles nog mocht) een kadetje met een dubbelasser van 6 of 7 meter gezien. Dat is onverantwoord. Die kadet is een speelbal als die caravan zijn gewicht in de strijd gooit. Ook met 100 kilo op de trekhaak.

De combinatie is wat telt. Niet voor niets zitten er regels op het verkrijgen van een 100km/u sticker in duitsland die o.a. uitgaan van gewicht van caravan en auto. Ik geloof dat daar een minimum ratio voor is. Door 80 kilo op je trekhaak te leggen leg je het zwaartepunt van de caravan misschien 10-20 centimeter naar voren. Als het al zo veel is. Daarmee ga je het niet redden. Wat je dan moet hebben is zo'n amerikaanse caravan waar 2/3 van de caravan voor de as ligt, dan ligt de massa ver van het draaipunt (de as). Maar dan heb je ook een pickup truck met class IV hitch nodig waar enkele honderden kilo's op mogen rusten. Hoe verder die as van de caravan naar achteren, des te stabieler de combinatie, maar hoe steviger je trekhaak moet zijn.
Doordat ik iets minder gewicht op de trekhaak heb ligt mijn auto stabieler. Voorwielen (de sturende wielen) hebben beter contact en minder "zwabberneiging". En voor de caravan is dat verschil in zwaartepunt vs. draaipunt maar heel gering. Ik heb overigens een combinatie met meer dan zat marge. Auto (beladen) is ik denk 1900 - 2000 kilo, caravan ongeveer 1100 - 1200 kilo --> auto vertelt de caravan wat te doen.
Door de caravan goed te laden (zo veel mogelijk dicht bij de as en zo laag mogelijk) voorkom je een heleboel problemen met deinen. Als je dat niet doet komen in het ergste geval je voorwielen met zo weinig druk te zitten dat ze stuurloos worden. Wil je niet meemaken lijkt mij zo. Deinen is echter in de lijn van de rijrichting, en heeft ook veel te maken met weg condities. En hier speelt kogeldruk inderdaad ook mee omdat je door het toevoegen van gewicht helemaal achter in de auto de karakteristiek van de vering wijzigt. Ik zeg niet slechter maakt, kan, maar hoeft niet. En hulpveren hebben daar ook weer een wijziging tot gevolg. Het aanpassen van rijstijl/snelheid aan de wegcondities is nog steeds de goedkoopste en misschien wel beste manier om deinen te voorkomen. Ik ken een weggetje waar je (met of zonder caravan) bij 75-80 km/u vliegles krijgt, maar bij 70 of lager er niets te merken valt van deze problemen. Soort van eigenfrequentie gedrag.
Ik rij al 35 jaar met vele combinaties van auto's met caravan en andere aanhangers, en ik kan niet zeggen dat ik ooit met een onveilige combinatie heb gereden. Ja, ik krijg dadelijk 100 mailtjes van mensen die mij een gevaar op de weg vinden en dat ik mijn rijbewijs maar moet inleveren. Nou, voor de mensen die denken over dat mailtje, die gedachte is wederzijds. Ik rij redelijk defensief, zeker met wat extra achter de auto. Nul ongelukken door schuld, wel al eens stilstaand aangereden door iemand die zijn remweg verkeerd inschatte (zwaar beladen ongeremde aanhanger. 750 kilo? ik denk iets meer. Hij had wel E achter B, dus zou moeten weten....).
 

LT83

Forumguru
Theike,

Wat jij fijn vindt en doet moet je ook natuurlijk zelf weten. Maar ik blijf erbij dat het echt zeer gevaarlijk is met die lage kogeldruk. Doordat er juist kogeldruk is kan de auto de bewegingen van de caravan makkelijker "opvangen". Ben van menig dat een combinatie met 30kg kogeldruk gewoon een onveilige combinatie is. Ik heb zelf een aantal jaren een hoveniersbedrijf en met vele combinaties gereden en 30kg kogeldruk is gewoon echt vragen om problemen. Wij hebben o.a. een dubbel verlengde Mercedes Sprinter (rijklaar gewicht 2900kg) in het wagenpark en deze heeft bijvoorbeeld gewoon minimaal 100kg kogeldruk nodig door de grotere overhang m.b.t. de achteras. Ik zou je graag uitnodigen om een stukje snelweg te rijden dan zal ik de minigraver (1900kg) even verzetten op de aanhangwagen (1100kg) zodat je van 115kg kogeldruk naar 30kg kogeldruk gaat. Ik zou adviseren vanaf 60km/h heel voorzichtig verder te acceleleren ;)
Natuurlijk scheelt het wanneer je een trekkend voertuig hebt met behoorlijk wat marge, maar 60-70kg kogeldruk is in de regel echt 100% het veiligst. Persoonlijk vind ik dat ook het prettigst rijden omdat je dan gewoon niet bij ieder hobbeltje of passerende vrachtwagen de caravan in je spiegels van links naar rechts ziet gaan.

Ik wil er helemaal geen "ik weet het beter" topic van maken maar wil hier toch even verder op inhaken voordat dadelijk het halve forum met 30kg kogeldruk de alpen in gaat.
 

andrehj

Forumguru
@ Luuk: Helemaal mee eens. Overigens is de ideale kogeldruk voor een S2 (of O2) 75kg (max wat de auto mag, veel trekhaken (zoals mijn Westfalia) mogen meer hebben, vaak 100 kg). Voor een Fabia is de maximale kogeldruk 50 kg. En veel bestelbussen, zoals hierboven vermeld, zitten met de kogeldruk veel hoger (bijv. 120 kg voor een VW T5 bus).

Edit: Wat veel mensen niet weten is dat elke combinatie drie maximale kogeldrukken kent:
- Die van de auto (van mijn S2 75 kg)
- Die van de trekhaak (van mijn Westfalia 100 kg)
- Die van de aanhanger (van het Al-Ko onderstel van onze vouwwagen slechts 50 kg)

Hiervan moet je uiteraard wel de laagste gebruiken!
 

hemi24

Forumguru
... De combinatie is wat telt. Niet voor niets zitten er regels op het verkrijgen van een 100km/u sticker in duitsland die o.a. uitgaan van gewicht van caravan en auto. Ik geloof dat daar een minimum ratio voor is ...

Tja, maar 30 is echt te weinig..!

Dit is wat de ANWB heeft te melden onder het kopje kogeldruk:

De ideale kogeldruk

Als uitgangspunt kunt u voor de kogeldruk ongeveer 5 à 10% van het gewicht van de beladen caravan aanhouden. De grens daarbij is de maximale kogeldruk die de fabrikanten van uw auto, trekhaak en caravan voorschrijven. U kunt deze waarden vinden in het instructieboekje van de auto. De laagste waarde is maatgevend en die mag u dan ook niet overschrijden.


Verder staat in de wet het volgende:
De kogeldruk:

  • altijd neerwaarts gericht moet zijn;
  • minimaal 1 % van de maximaal toelaatbare massa van de caravan moet zijn;
  • maximaal 10% van de maximaal toelaatbare massa van de caravan mag bedragen;
  • niet meer mag zijn dan is aangegeven op trekhaak of aanvullingsblad.
 

jalex_h

Forumguru
Ik zou zeggen: Keep on dreaming.

Het is namelijk niet zo dat aleen de caravan slingert, de auto doet het net zo hard, maar dan in tegenovergestelde richting. Dit komt doordat de caravan bij de koppeling een zijwaartse kracht op de kogel uitoefend en zo de auto opzij duwt, waarbij het draaipunt het hart van de achteras is. Hoe groter de overhang, hoe groter de hefboom. Je hebt dus gelijk dat een Amerikaanse caravan de betere oplossing is. Maar niet omdat de assen zo ver naar achteren zitten, maar omdat de koppeling boven ipv achter de achteras zit. Hierdoor kan de caravan wel heen en weer gaan, maar wordt er geen zijwaartse kracht op de auto uitgeoefend en blijft deze mooi rechtuit rijden.

Verder is de stabilisatorkoppeling niet bedoeld om slingeren ten gevolge een slechte belading of slecht weggedrag van de auto de kop in te drukken, maar juist om je voor een onverhoedse situatie te behoeden. Als je combinatie onder normale omstandigheden eigenlijk al instabiel is maar je onderdrukt dit door het stabiliserende effect van deze koppeling, dan wordt de slingerkrachten bij een ietwat kritieke situatie zo groot, dat er dan geen houden meer aan is en vlieg je al de weg af, terwijl je bij een goede belading en zonder stabilisatorkoppeling hooguit een lichte startende geslinger had gevoeld die je eenvoudig had kunnen opvangen door gas los te laten.

Lees anders eens Caravantrekker.nl - Slingeren van caravans.
 

theike

Nieuw lid
Jalex,

Effe goed lezen. Ik heb het over een amerikaanse caravan, NIET een fifth wheel. De eerste gaat aan de trekhaak (en die is in amerika ook meestal onder de achterbumper gemonteerd), de tweede op een schotel in de bak van een pickup, net voor de achteras. Groot verschil. Een fifth wheel is in dat opzicht meer vergelijkbaar met een oplegger vrachtauto.
En ja, goed laden is het begin van veel problemen voorkomen. Daar blunderen wordt niet door een stabilisator koppeling opgelost. Wat zo'n koppeling doet is is alleen maar het draaien van de caravan tov de trekhaak wat stroever te maken. dit maakt slingeren wat moeilijker, maar absoluut niet onmogelijk. Een keer aan het slingeren, dan kun je honderd stabilisator koppelingen hebben, maar je kunt het beste Apeldoorn effe bellen vanuit de vangrail.
Eigenlijk bevestig je mijn verhaal. Slingeren is auto en caravan die in tegengestelde richting gaan. De vooras van de auto schuift min of meer over de weg. Door nu heel veel gewicht op de trekhaak te hebben zorg je er voor dat de voorwielen wat minder gewicht op het asfalt brengen, en dus minder "stuurcapaciteit" hebben, nog makkelijker schuiven dus. Eigenlijk creeer je in heel lichte mate rijden op ijs. Dat voorkom ik door de rijkarakteristiek van de auto minder te beinvloeden.
Slingeren (en deinen) wordt door veel dingen bepaald. Door met een combinatie te rijden waar de auto relatief "veel gewicht in het schaaltje brengt" verklein je het effect van het duwen van de caravan op de auto. Maar, wegconditie, wind, belading (inclusief gewicht op trekhaak), rijgedrag, snelheid en waarschijnlijk nog veel meer condities hebben een positief of negatief effect.
 

snel

Actief lid
maar met dertig kg op de haak ( en je weet de rest wel lees ik) staat dit niet in verhouding caravan
en is apeldoorn alleen een kwestie van voor programeren in je telefoon als je die niet vergeet kan je bellen tijd stip onbekent maar aan groot :worshippy:wezig







ps doe een gok met wind kracht 7
 

Gummie

Lid
30kg kan gerust hoor......als je maar heel- heel- heeeel rustig aan doet...:laugh:

Nee goed, alle gekheid, (excuus) als er bij onze auto 75kg op de haak kan, zet ik dat er wel op (ik ga er zelfs altijd ca 10% overheen). de huidige caravan (is de 3e caravan in 15 jr tijd)heeft een opbouwlengte van 450mtr, lengte OA. 6,76 met traditionele indeling(symmetrische gewichtsverdeling) en weegt min1050/ 1500kg max en rijden zomers vaak langere afstanden. (de laatste jaren Spanje op ongeveer 1700km van huis..) Nooit het idee gehad dat de caravan eerder met de auto onderweg was dan andersom maar 95-100 op de GPS is voor mij dan ook bij goede omstandigheden snel genoeg...Er zijn natuurlijk caravanners die het allemaal nog wat moeten leren en soms zijn er omstandigheden dat het niet anders kan en dat is juist (wel binnen het redelijke...30kg?) de charme van het kamperen?

Vandaag heeft onze Sub Greenline Hulpveren gekregen want ik geloof heilig in het belang van voldoende kogeldruk en de voorwielen op de weg houden is ook wel "comfort verhogend". Ze zijn gemonteerd bij de Skoda Dealer in "s-Hertogenbosch en het kostte mij E 253,-.
Ze zijn van het merk MAD/ Type HV-199515 en ik vindt dat de auto verwaarloosbaar omhoog is gekomen.
Men zij me 2cm en ik had gedacht dat het opties veel erger zou zijn maar het valt nauwelijks op. Het weggedrag lijkt er zelfs eerder beter op te zijn geworden. Mijn angst was dat ik weer terug zou keren op het veerkomfort van onze vorige auto maar ook dat viel mij reuze mee. Ietsje stugger maar niet overdreven hard. Als de veerwerking progressief is, zou ik het ook uit moeten testen met flink wat gewicht in de achterbak maar dat is me nog niet gelukt... Binnenkort meer nieuws over deze "gehulpveerde" Greenline met Caravan.
 
Bovenaan Onderaan