Achteruitrijcamera Skoda Fabia combi

alexis

Lid
Bij een originele VAG camera is geen module nodig, ik heb begrepen dat bij goedkope Chinese camera's vaak wel een extra doosje nodig is om het videosignaal om te zetten in een signaal dat de RNS315 kan weergeven.
 

EdK

Forumguru
En hoe ver zijn de heren hier met uit uitzoeken van welke camera en hoe te monteren op de MIB amundsen in de Fabia 3 ?
Weet dat in ieder geval deze camera http://www.cars-equipment.com/www/en/shop/rear-view-cameras-17/oem-6v0827566g-rvc-rear-view-camera/ met handvat op de plek komt van het orginele handvat.
En volgens de heren van deze winkel moet het werken.
Als ik zoek op nummer dan kom ik met dit nummer op de fabia 3 uit.

Nu weet ik dat in de style uitvoering je deze optie kunt aanvinken.
Is er iemand die toevallig schema's elektrisch heeft of kan opvragen waar je kunt zien waar de bedrading gekoppeld word op blauwe connector ( coax ) van de quadconnector en waar de overige draden ( zwart / geel / rood ) worden aangesloten !
Heb nu wel iets van een schema maar ben hier niet geheel zeker van.... dus zou mooi zijn om de twijfel te kunnen omzetten in zekerheid.

Met die gegevens kan ik dan als ik heb ingebouwd ergens eind october / november een mooie how to schrijven zodat er meerdere hier er wat aan hebben....
 

Michelv.

Forumguru
Moet je hier ff kijken( http://octavia-rs.com/index.php/thread/21302-einbau-rueckfahrkamera-octavia-iii-nachruestung/) , is dan voor een O3 maar moet volgens mij hetzelfde aangesloten worden, de + en - worden origineel in de boordnetmodule aangesloten maar het is eenvoudiger om die aan te sluiten op de +/- van de ruitenwisser(hoef je die draden niet naar voren te trekken). De andere 2 draadjes van de Fbas aansluiting achterin de hoofdunit van de MIB in de blauwe stekker.

En ik zie dat er een sproeier op je camera zit, in de link hierboven staat ook beschreven wat je dan bij de dealer nog moet bestellen om die sproeier aan de sluiten op je achterruitsproeier.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Ik had toch beter moeten opletten met duits op school, maar ja engels vond ik belangrijker......

Maar goed @Michelv. deze link had ik deels op papier gekregen ook per mail.
Iets minder uitgebreid dan op jouw link en ondanks beroerde duits begrijp ik dat de coaxiaalkabel naar de blauwe stekker gaat en hiervoor zitten de pennentjes al aan de kabel geknepen.
De zwarte draad is de Massa en kan naar een bout of massapunt in de wagen... ook geen probleem.
Dan hou ik een gele en rode draad over.
De rode draad ga ik vanuit dat orgineel deze een vaste 12V+ aansluiting zou zijn en de gele draad is een geschakelde draad die 12V+ moet krijgen op moment dat de wagen in zijn achteruit gaat.
En daar zie ik dan even de logica niet om deze aan mijn ruitenwissermotor te hangen !?
Dat beide + draden inééngedraaid op de geschakelde + komen die logica die snap ik nog, camera krijgt op beide spanning en gaat werken en beeld geven.
Maar de ruitenwisser motor krijgt volgens mij geen spanning op moment dat ik wagen in achteruit zet... toch
Mijn gevoel zegt dat ik dan de draden geel en rood naar de achteruit rij lichten moet brengen en in iedergeval de gele !
Maar doordat ik dus de wagen nog niet heb kan ik ook niet meten, en meten is weten !
 

Seigersbjorn

Senior Member
Ik had toch beter moeten opletten met duits op school, maar ja engels vond ik belangrijker......

Maar goed @Michelv. deze link had ik deels op papier gekregen ook per mail.
Iets minder uitgebreid dan op jouw link en ondanks beroerde duits begrijp ik dat de coaxiaalkabel naar de blauwe stekker gaat en hiervoor zitten de pennentjes al aan de kabel geknepen.
De zwarte draad is de Massa en kan naar een bout of massapunt in de wagen... ook geen probleem.
Dan hou ik een gele en rode draad over.
De rode draad ga ik vanuit dat orgineel deze een vaste 12V+ aansluiting zou zijn en de gele draad is een geschakelde draad die 12V+ moet krijgen op moment dat de wagen in zijn achteruit gaat.
En daar zie ik dan even de logica niet om deze aan mijn ruitenwissermotor te hangen !?
Dat beide + draden inééngedraaid op de geschakelde + komen die logica die snap ik nog, camera krijgt op beide spanning en gaat werken en beeld geven.
Maar de ruitenwisser motor krijgt volgens mij geen spanning op moment dat ik wagen in achteruit zet... toch
Mijn gevoel zegt dat ik dan de draden geel en rood naar de achteruit rij lichten moet brengen en in iedergeval de gele !
Maar doordat ik dus de wagen nog niet heb kan ik ook niet meten, en meten is weten !
Ik ben ook geen enorme technicus, maar ik zie wel ergens waarom @Michelv. zegt dat je de ruitenwisser kan gebruiken. Want die gaat ook werken als je ruitenwissers vooraan aan staan en je de auto in achteruit zet. Dus misschien staat er sowieso spanning op, ook al werkt hij enkel als de ruitenwissers vooraan ook aan staan?
 

Canon-Eye

Forumguru
Afhankelijk van de beeldhoek van de camera (hoe ver kun je achteruit kijken) is het misschien ook een optie om beide draden toch naar voren te brengen en daar aan te sluiten op een vaste plus (rood) en op een schakelaar of drukknop (geel), eventueel die gele tevens op de achteruitrijlichten.
Zo heb je de mogelijkheid om ook gewoon vooruitrijdend even achter je te gluren, mocht het zicht door de binnenspiegel belemmerde zijn.
 

EdK

Forumguru
Ik ben ook geen enorme technicus

Mijn achtergrond is wel elektra, maar in totaal ander vakgebied. En auto elektronica is een vak appart !
En vandaar dat ik eerst alles wil weten voor ik straks er aan begin.
Op papier moet ik het zeg maar eerst al 2 keer gemaakt hebben en alles uitgesloten hebben voor ik er in werkelijkheid aan begin.

Dus misschien staat er sowieso spanning op, ook al werkt hij enkel als de ruitenwissers vooraan ook aan staan
Dit is mogelijk , maar zeurpiet die ik ben wil ik niet eerst een hendel die aan moet staan om dit te laten werken.
ls ik me wagen in achteruit zet dan moet eigenlijk de camerabeelden zichtbaar worden , en op moment dat ik de wagen in achteruit zet gaat ter allertijden me achteruit rij licht ook aan.
 

EdK

Forumguru
Zo heb je de mogelijkheid om ook gewoon vooruitrijdend even achter je te gluren, mocht het zicht door de binnenspiegel belemmerde zijn.
JAJA en dan jou opeens achter me zien !!!!
In spiegelbeeld kan ik dat nog handelen, maar op camerabeeld....................... overleef ik niet !!!

En even voor duidelijkheid : de Style versie is het bestelbaar en gaat hij aan op moment dat ik de wagen in achteruit zet.
En op deze wijze wil ik het ook aangesloten hebben en niet met extra schakelaars of drukknopjes....
 

Seigersbjorn

Senior Member
Mijn achtergrond is wel elektra, maar in totaal ander vakgebied. En auto elektronica is een vak appart !
En vandaar dat ik eerst alles wil weten voor ik straks er aan begin.
Op papier moet ik het zeg maar eerst al 2 keer gemaakt hebben en alles uitgesloten hebben voor ik er in werkelijkheid aan begin.


Dit is mogelijk , maar zeurpiet die ik ben wil ik niet eerst een hendel die aan moet staan om dit te laten werken.
ls ik me wagen in achteruit zet dan moet eigenlijk de camerabeelden zichtbaar worden , en op moment dat ik de wagen in achteruit zet gaat ter allertijden me achteruit rij licht ook aan.
Ja snap ik! Het is wel zo handig om het gelijk bij achteruit actief te hebben!
Ik overweeg ook om een camera te plaatsen, maar wacht nog wat af
 

EdK

Forumguru
Ik overweeg ook om een camera te plaatsen, maar wacht nog wat af
emoji14.png

Begrijp ik !
En zodra ik alles heb uitgesloten en uiteindelijk heb geplaatst en aangesloten en werkend heb dan ga ik zeker met de foto's die ik heb gemaakt dan een How To plaatsen.

Maar het mooist zou zijn voor nu is een monteurs manual !
Want het moet ergens bij Skoda op papier staan hoe dit te demonteren en te monteren!
Want dat hebben ze al voor een spatlap voor een wagen....
En ik had gehoopt dit meegeleverd te krijgen bij de camera waar ik die heb besteld, maar dit is vergelijkend als bovenstaande link van @Michelv. en ook aangesloten op ruitenwisser motor....
 

Michelv.

Forumguru
Op de achterruitewisser staat gewoon constant spanning, daar kan je dus alle 2 de draden aan vast knopen, het enige is dat er dan altijd spanning op de camera staat maar dat kan, het mooiste zou zijn om ze op de boordnetmodule aan te sluiten, maar dan moet je ze naar de zekeringskast halen, net wat je wilt.
Camera hoeft geen puls af te geven om beeld te krijgen op je MIB, wordt anders geregeld(zal wel via canbus ofzo)
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Op de achterruitwisser staat gewoon constant spanning, daar kan je dus alle 2 de draden aan vast knopen, het enige is dat er dan altijd spanning op de camera staat
Camera hoeft geen puls af te geven om beeld te krijgen op je MIB, wordt anders geregeld(zal wel via canbus ofzo)
Okéee maar dat maakt het inderdaad simpel !!
maar dan is het inderdaad buiten aansluiten op boordnetmodule aansluiten ( mooist ) de ruitenwisser met constante spanning een betere optie dan op achteruitrij licht , want dan is de kans weer groot dat de canbus begint te bléren....

Maar dan weet ik nu wel wat de aansluitvolgorde gaat worden als het zover is !

En al op de link die je gaf gelezen dat je van te voren ook al kunt testen met een 12VDC voeding en op de coax ingang van je TV.

Maar ik ging vanuit dat de gele draad de achteruitrij puls moest hebben om de camera te activeren en dan het beeld door te geven...

En wat betreft de ruitensproeier en tevens gebruiken voor de camera , dat is iets wat ik op moment van inbouwen wel bekijk.
Kan niet veel meer zijn dan een stukje slang en een T stukje.
En daar hebben we op zaak nog wel eens één en ander van liggen voor de zeepdosering pompen tbv wasmachine's die we leveren en monteren.
 

skipper79

Nieuw lid
Beste Edk, ik ben wel benieuwd naar de status van de inbouw van de camera. Ik overweeg om, na aanschaf van een rcd330, ook een camera te plaatsen in de achterklep van mijn fabia II. Ben er ook nog niet uit of de camera het beste in de achterklepgreep kan plaatsen of in de kentekenplaatverlichting.
 

EdK

Forumguru
Bij @EdK ligt ie waarschijnlijk nog steeds in de doos :D
Wel blijven opletten hé !!
Heeft nooit in een doos gezeten maar in een plastic zakje.
En daar zit hij niet meer in ! Maar hij zit ook nog niet in de achterklep

Maar @skipper79 deze camera gaat ter vervanging van de achterklep greep.
Maar hou rekening mee dat je een Fab 2 hebt en ik een Fab3 met amundsen. (MIB)
en ik weet ook niet of de unit die jij hebt uberhaupt geschikt is op de manier zoals bij mijn Amundsen
 
Bovenaan Onderaan