Achteruitrijcamera Skoda Fabia combi

bobracing

Forumguru
Hoi allemaal.

Mijn fabia is best compleet met parkeersensoren en de Amundsen+.. Nu zag ik wat plaatjes voorbij komen van camera en achteruitrijden :)

Nu vind ik er wat op bv aliexpress maar die zeggen niet voor versie met zwarte stekker aansluiting enkel de gele...

wat kan en is mogelijk ?
Camera zo gevonden.. enkel de module en set....

Tips !>!
 

Hufters

Actief lid
Daar ben ik ook benieuwd naar en ook of het dan mogelijk is dat je splitscreen je sensor menu hebt en camera beeld tegelijk.
 

bobracing

Forumguru
Ja want de RNS315 heeft deze uitgang erop zitten namelijk.

Maar lees diverse dingen... volgens mij kwestie van de juiste kabel eraan, camera en met VCDS instellen.
Maar kan ik gewoon die module kopen van aliexpress a 40 euro en een camera van een euro of 20.

Ik hoor het graag of er iemand is die dit al eens gedaan heeft op een RNS315 amundsen+
 

Rallye

Forumguru
Mij valt op dat deze thread in het Fabia II-deel van het forum staat, maar dat de posts (zie het youtube-filmpje) ook over de Fabia III gaan. De III is echter wezenlijk anders dan de II, zeker ook qua radio (Amundsen of Amundsen+ bij de II, MIB Bolero of MIB Amundsen bij de III). Houden jullie beide types goed uit elkaar?
 
Laatst bewerkt:

Hufters

Actief lid
Denk dat het mij fout is was helemaal in de veronderstelling dat het over een fabia III ging. En te enthousiast omdat ik het zelf ook wil op me fabia III
 

EdK

Forumguru
Maar bij de Fab 3 is het toch als optie te bestellen volgens mij ?
Wel dan moet het toch mogelijk zijn om het naderhand via de dealer of superskoda of ali in ergste geval te realiseren...?
 

EdK

Forumguru
Maar wel een dure, heb ze er niet bij genomen
Ik weet het, vandaar dat ik ook schrijf dat er misschien wat bij superskoda.com of Ali aan te schaffen is.
Gaat me voorkeur uit naar superskoda daar die vaak orgineel verkopen voor betere prijzen dan de dealer...
 

Seigersbjorn

Senior Member
Ik weet het, vandaar dat ik ook schrijf dat er misschien wat bij superskoda.com of Ali aan te schaffen is.
Gaat me voorkeur uit naar superskoda daar die vaak orgineel verkopen voor betere prijzen dan de dealer...
Valt mij ook altijd op dat ze goedkoper zijn met originele onderdelen. Waarschijnlijk partnerdealtje met Skoda om Ali spullen te vermijden in auto's
 

EdK

Forumguru
Tsja een skoda in tsjechië is natuurlijk al goedkoper dan hier, en als zij dan in grote getale inkopen voor hun prijs dan kunnen ze het hier weer goedkoper aanbieden..
 

alexis

Lid
Het kan op een Fabia II, ik heb het laten monteren door VASTechnics in Zeist. Camera (origineel VW) gekocht via eBay, wordt met meegeleverd bekabeling aangesloten op video in van de RNS315. Via VCDS (of zo) omzetten van een bitje zorgt er voor dat de RNS315 omschakelt naar de video ingang als de achteruit versnelling wordt ingeschakeld. Camera was wel duur, iets van 200 Euro, wellicht dat dit goedkoper kan. LET OP: dit was dus bij een Fabia II, ik weet niet hoe je bij een Fabia III naderhand zo'n camera kan inbouwen.
 

alexis

Lid
Hoi, zoek op eBay maar op:

Original Skoda RFK Rückfahrkamera Columbus Yeti Fabia Roomster Praktik Kamera

Voor deze camera moet er dan een vierkant gat gemaakt worden (naast de kentekenplaat verlichting), voeding (dacht ik) vanaf één van de achterlichten), de signaalkabel wordt door de achterklep omhoog gelegd, dan langs de dakrand naar voren, en onder het dashboard door naar de RNS315. Aansluiten op de video ingang, en vervolgens met VCDS (of VagCom) het videosignaal inschakelen als de achteruit versnelling wordt ingelegd. Dat laatste kun je overigens al inschakelen voor de camera is aangesloten, als je de achteruit inschakelt zie je dan een zwart scherm.

Er zijn ook camera's die in de plaats komen van de kentekenplaat verlichting, maar die zijn voor de Superb en Octavia, en die zijn net wat groter dan de verlichting van de Fabia.

Suc6!

Alexis Skoda Fabia camera inbouw 3.jpg
 

TurboT

Forumguru
Als Superskoda het niet verkoopt dan kan je het bij skodaautoteile.de kopen. Origineel spul voor 149,- euro.

Moet er niet nog een extra module erbij gekocht worden?
 
Bovenaan Onderaan