Achteruitrij verlichting

Wij hebben een fabia 4.
Alleen de achteruitrij verlichting is 3X niks.
Hoe hebben andere leden met een fabia 4 dit opgelost ?
Of ben ik de enigste die dit vind?
 

Rallye

Forumguru
Achteruitrijverlichting is tegenwoordig meer om gezien te worden dan dat je er zelf meer door ziet. Ik weet dat één van de forumleden een extra lamp geplaatst heeft hiervoor. Je zou ook een achteruitrijcamera kunnen plaatsen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bedoel je dat hij de weg niet verlicht? Dat kan kloppen, achteruitrijverlichting is er alleen om gezien te worden.
Dit is volstrekt onjuist. De signaalfunctie is in de praktijk eigenlijk bijzaak - waar het werkelijk om gaat is dat je op plekken waar geen of heel weinig (straat- of andere) verlichting tocheen beetje kunt zien waar je achteruit naartoe manoevreert. We wonen niet allemaal in de stad, hè...
Bij mijn Fabia2 Greenline combi was het al helemaal niks: een sigarepeuk geeft al meer licht. Daarom had ik die voorzien van twee extra achteruitrijlichten van ca. 6x6cm met elk een stuk of 20 witte ledjes, zodanig geplaatst dat het op de grond achter de auto een behoorlijke breedte verlicht.
Ook de Leon heeft maar één pitje in het rechter achterlicht. Daar heb ik een flink sterke ledlamp in gezet zodat ik toch redelijk veilig in het donker achterwaarts de dam naar mijn oprit (waar ook nog een S-bocht inzit) kan indraaien en volgen zolang de buitenverlichting nog niet aanspringt.
En wat die achteruitrijcamera betreft: als je daar in het donker wat mee wil zien, helpt extra licht ook bij de oriëntatie. Ik betrap mij er overigens op dat ik die vooral gebruik bij inparkeren, aanhanger aankoppelen en dergelijk gefriemel op de centimeter; bij achteruitrijden in de vrije ruimte heb ik toch meer overzicht via de spiegels.
 
Kun je zo maar extra verlichting aansluiten zonder dat het allemaal problemen oplevert wat betreft storingen of meldingen in het dashboard.
 

Tees

Donateur
Dit is volstrekt onjuist. De signaalfunctie is in de praktijk eigenlijk bijzaak - waar het werkelijk om gaat is dat je op plekken waar geen of heel weinig (straat- of andere) verlichting tocheen beetje kunt zien waar je achteruit naartoe manoevreert.

Dit is volstrekt onjuist. Uit het RDW APK Handboek:
Achteruitrijlicht
De functie van een achteruitrijlicht is het verlichten en het waarschuwen van het overige verkeer dat een voertuig achteruit rijdt of gaat rijden. De achteruitrijlichten moeten geschakeld zijn via de achteruitversnelling. Alleen als het voertuig in de achteruitversnelling staat geschakeld, mag of mogen de achteruitrijlicht(en) branden.

Het waarschuwen van achteropkomend verkeer is dus geen bijzaak maar een hoofdzaak.

@Auke van der Kooi heeft de F4 nog ouderwetse gloeilampen of is t LED? In t eerste geval kan je er een LED met meer lichtopbrengst inzetten. Als je een goed type gebruikt, heb je geen problemen met de CANbus controle.
 

EdK

Forumguru
Zelf ook de Fab 4 en voor mij is het achteruitrijlicht voldoende, ik hoef niet de gehele straat te verlichten.
Heb de irritante sensoren waar geluid op stil staat en een OEM camera in laten bouwen door Antera.
En sávonds / nacht voldoende licht met achteruitrij licht en kenteken verlichting om goed beeld te hebben met parkeren.

En vermoed dat je parallel over de achteruitrijlicht een schijnwerper zet dat de BMC meldingen gaat geven.
 
Wij hebben voor een achter LED verlichting,
Zal wel even bij de dealer informeren, wat er mogelijk is. Wat ik vind het erg weinig licht.
 

Tees

Donateur
Als het LED is, wordt het lastiger, die zitten tegenwoordig als volledig geïntegreerde units erin. De dealer...tsja...die zal je waarschijnlijk schaapachtig aankijken en zeggen dat dat zo hoort. En anders is het wel een producteigenschap :banghead:
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@Tees In jouw citaat:"De functie van een achteruitrijlicht is het verlichten en het waarschuwen van het overige verkeer dat een voertuig achteruit rijdt of gaat rijden." zie ik toch als eerste staan 'het verlichten', eerder dan 'het waarschuwen..'
Mijn gevolgtrekking is dan dat ze voor de regelgeving minstens even belangrijk zijn, en voor de gebruiker zou er enige nadruk kunnen rusten op 'het verlichten'.
@Auke van der Kooi Het is altijd mogelijk om het stroompje dat nu je achteruitrijlicht voedt te splitsen en deels te gebruiken om een relais voor een grotere achteruitrijlamp te schakelen. Als dat, wat ik niet verwacht, een probleem voor de canbus zou opleveren, kun je ook het hele signaal voor een relais gebruiken.
De voeding voor een grotere achteruitfrijlamp zou je dan uit het stroompunt in de kofferruimte (zit dat er nog in de Fabia 4?) kunnen halen.
 

Tees

Donateur
Goede suggestie van @Peter-036 voor t relais, dat zou prima moeten werken. Vraag is alleen wel waar je die extra lamp dan moet laten, meestal zitten er geen loze ruimtes aan de achterkant.
Niet aan de dealer vertellen trouwens, want dan gooit ie je garantie (voor zover dat woord voorkomt in t vocabulaire van ome Pon) meteen de sloot in.
 

Canon-Eye

Forumguru
In mijn F2c-geval zijn voor de 2 opbouw-ledlampen met bedrading netjes de benodigde gaatjes in de achterklep gemaakt en roestwerend afgewerkt. Na montage is daar niets meer van te zien.
Zie hier. Jaaaaren plezier van gehad - en ook van sommige misprijzende commentaren erop... :D
 
Bovenaan Onderaan