Bedoel je dat hij de weg niet verlicht? Dat kan kloppen, achteruitrijverlichting is er alleen om gezien te worden.
Dit is volstrekt onjuist. De signaalfunctie is in de praktijk eigenlijk bijzaak - waar het werkelijk om gaat is dat je op plekken waar geen of heel weinig (straat- of andere) verlichting tocheen beetje kunt zien waar je achteruit naartoe manoevreert. We wonen niet allemaal in de stad, hè...
Bij mijn Fabia2 Greenline combi was het al helemaal niks: een sigarepeuk geeft al meer licht. Daarom had ik die voorzien van twee extra achteruitrijlichten van ca. 6x6cm met elk een stuk of 20 witte ledjes, zodanig geplaatst dat het op de grond achter de auto een behoorlijke breedte verlicht.
Ook de Leon heeft maar één pitje in het rechter achterlicht. Daar heb ik een flink sterke ledlamp in gezet zodat ik toch redelijk veilig in het donker achterwaarts de dam naar mijn oprit (waar ook nog een S-bocht inzit) kan indraaien en volgen zolang de buitenverlichting nog niet aanspringt.
En wat die achteruitrijcamera betreft: als je daar in het donker wat mee wil zien, helpt extra licht ook bij de oriëntatie. Ik betrap mij er overigens op dat ik die vooral gebruik bij inparkeren, aanhanger aankoppelen en dergelijk gefriemel op de centimeter; bij achteruitrijden in de vrije ruimte heb ik toch meer overzicht via de spiegels.