Achterruitwisser uitschakelbaar?

MartijnW

Actief lid
@Joske ik snap het opspatten niet helemaal. :pieker:

Door de vrij grote en vrij vlak liggende ruit van de HB blijft er langer water opliggen en zou een achterruitenwisser juist standaard moeten zijn vanwege de rijveiligheid. Door ("slechte") ervaring bij regenval met de BMW5 sedan (ook een grote vlakke achterruit, maar zonder ruitenwisser) heb ik specifiek voor de Octavia om een achterruitenwisser gevraagd.
 

Joske

Forumguru
het "zou" nochtans beter moeten zijn, aangezien de koffer het meeste opvangt, maar is modelafhankelijk (autotype/merk). Persoonlijk zou ik ook geen achterruitwisser kunnen missen, ongeacht welke type auto ik rij maar goed, feit dat het een optie was zegt wel genoeg zeker? ;)
 

Stewie

Senior Member
Wil wel een achteruitenwisser maar wil die zelf bedienen.
Nu is het mogelijk om dat tedoen, hij wist niet meer automatisch achteraan.
 

AndreM

Forumguru
Wel een beetje vreemd.
de O3 zit vol technische snufjes, maar bij de HB dus weer wat minder.

En achterruitenwisser of niet, ik zie graag wat er achter mij gebeurt.
Daarmee heb ik al heel wat ongelukken mee voorkomen.
Ik hoef geen cursus wip-les! :pieker: Hum, of schrijf je dat anders?

Wat ik wel apart vond bij de bestelling van de Combi, dat ik als optie kon kiezen voor een achterruitenwisser terwijl deze al standaard op de Combi zit. :maakmegek:
 
Laatst bewerkt:

micky

Forumguru
@Joske ik snap het opspatten niet helemaal. :pieker:

Door de vrij grote en vrij vlak liggende ruit van de HB blijft er langer water opliggen en zou een achterruitenwisser juist standaard moeten zijn vanwege de rijveiligheid. Door ("slechte") ervaring bij regenval met de BMW5 sedan (ook een grote vlakke achterruit, maar zonder ruitenwisser) heb ik specifiek voor de Octavia om een achterruitenwisser gevraagd.

Combi's hebben verreweg het meeste last van een nat/vuil wordende achterruit, daarom hebben die ook standaard een wisser achter, dat er water op blijft liggen bij stilstand bij een HB maakt niet zo veel uit, want bij lage snelheid verdwijnt dit als sneeuw voor de zon, voor de mensen die dat toch niet prettig vinden is er dus alsnog een wisser leverbaar, maar echt nodig is hij niet.
Ik heb zelf ook best wat km afgelegd in een 5 serie (2006) en ervoer dat probleem niet, maar goed het is natuurlijk voor iedereen anders.
 

TL@

Forumguru
Ik heb op mijn O2 HB ook geen achter ruitenwisser, totaal overbodig. Vanaf 10km/u wordt de ruit droog geblazen, duurt het toch te lang, zet dan even de achterruitverwarming op en binnen 2 minuten is de ruit proper.

Op mijn vorige O2 (combi) was de wisser echt wel nodig, die ruit werd wel vies en nat.
 
Wat gebeurt er als je de regesensor uit zet, werkt de interval schakelaar weer als auto,'s zonder regensensor? Dat mag wat mij betreft wel, mij bevalt de regensensor op m'n O2 niet, deze is veel te gevoelig.

O3 EBL in bestelling, het wachten is begonnen
 

Hans_RS

Forumguru
Wat gebeurt er als je de regesensor uit zet, werkt de interval schakelaar weer als auto,'s zonder regensensor? Dat mag wat mij betreft wel, mij bevalt de regensensor op m'n O2 niet, deze is veel te gevoelig.

O3 EBL in bestelling, het wachten is begonnen

klopt, zoals je zegt. de gevoeligheid van de regensensor kan evenwel nog bepaald worden via het wieltje op de ruitenwisser hendel. en ongetwijfeld nog verder finetuning mogelijk via VCDS. bij mij staat het altijd op de minst gevoelige stand. vind ik persoonlijk 't beste...
 

Joske

Forumguru
zo reed ik ook de O2, op minste gevoeligheid, anders lijkt het alsof je ruitenwissers op 1 maand versleten kunnen zijn :laugh:
 

Joske

Forumguru
Uh, wat was de vraag ook alweer? :sterretjes:

Er wordt wel heel snel afgeweken van de vraag waar iemand een probleem mee had.

Telkens het regent (en het regent veel nu :D gaat de achterruitwisser aan, samen met de voorste.
Of ik nu in auto-stand zet of interval, de achterste ruitenwisser blijft gaan.

Zijn deze gekoppeld aan elkaar of zie ik een instelling over het hoofd? Ik zou de achterruitwisser enkel manueel willen bedienen.


denk dat we nog steeds ontopic zijn?
 

dirkkroneman

Forumguru
Ik heb op mijn O2 HB ook geen achter ruitenwisser, totaal overbodig. Vanaf 10km/u wordt de ruit droog geblazen,

Ik snap echt niet dat mensen dat steeds beweren. Ik gebruik hem toch regelmatig, zeker bij nat wegdek (of regen) op de snelweg kan ik hem echt wel goed gebruiken hoor. Omdat hij maar een relatief korte "kont" heeft spat er veel water op hoor. En ook binnen de bebouwde kom gebruik ik hem regelmatig :) Ben blij dat hij er op zit bij mij :D
 

rtwee

Senior Member
Heb er de laatste dagen even op gelet en mijn achterruit wisser gaat ALTIJD automatisch aan als de voorwissers op regensensor stand staan. Dit staan ze overigens altijd en ik speel alleen met de 5-stappen schakelaar bovenop de hendel. De achterruiten wisser zet ik in dit soort gevallen uit door de hendel 1x naar achteren te duwen en direct weer terug. Doe ik dat niet wist hij altijd door indien de regensensor water 'detecteert'
 
Bovenaan Onderaan