Achterruitwisser uitschakelbaar?

Stewie

Senior Member
Telkens het regent (en het regent veel nu :D gaat de achterruitwisser aan, samen met de voorste.
Of ik nu in auto-stand zet of interval, de achterste ruitenwisser blijft gaan.

Zijn deze gekoppeld aan elkaar of zie ik een instelling over het hoofd? Ik zou de achterruitwisser enkel manueel willen bedienen.
 

Frank

Forumguru
Achterwisser gaat enkel als de hendel naar achter staat. Een standje naar voor trekken.
 

AndreM

Forumguru
Je achter ruitenwisser gaat ook aan als de wissers voor op interval met regensensor stand staat en je de auto in zijn achteruit zet!
 
Je achterwisser gaat automatisch aan als je voorwisser op auto staat vanaf het ener snelste standje. Dit kun je uitzetten in Columbus. Bij verlichting en wissers o.i.d. :thumbsup:
 

AndreM

Forumguru
Kan je ook bij de Amundsen uitzetten.
Wat ik ook een fijne optie vind, is dat je dimlicht automatisch aangaat als je wissers voor gaan wissen.
 

flatron

Actief lid
Even off topic (nu ja niet echt eigenlijk). Ik vind dat de snelste stand te traag is. Ik zie soms geen steek meer als het echt hard regent. Volgens mij gaat hij te traag.
 

Darkside

Forumguru
Vind dat juist een super handige functie. Als het hard genoeg regent hoef ik er ook niet aan te denken om achter aan te zetten. Dit werkt in 8/10 gevallen prima.
 

Hans_RS

Forumguru
zoals gezegd, aan te zetten via de columbus/amundsen. beetje verwarrende omschrijving wel. dacht (van buiten) dat het heet: "automatische ruitenwisser". en het lijntje er boven heet dan weer "automatisch wissen bij regen" of zoiets... dat dient dan weer om je regensensor aan/af te zetten.

in ieder geval, die achterruitwisser gebruik ik nooit. ben gewoon van met bestelwagens te rijden en dan heb je meestal geen achterruit :) + heb een nanolex-coating op de octavia, dus alle druppeltjes glijden er van zelf af...
 

AndreM

Forumguru
Flatron, op je wisselhandel zit bovenop een handeltje die in 5 standen te verstellen is.
De kleinste druppel duurt het langst voordat de wisser gaat werken en de grote druppel het kortst. Probeer daarmee te verstellen, werkt prima voor mij. Mijn vrouw denkt daar anders over.
Heeft ook te maken dat ik 50.000 km per jaar rijd en zij 7.000 km, door de vele ervaringen kijk je verder en storen mij die eerste druppels niet.
 
Laatst bewerkt:

MartijnW

Actief lid
De achterruitenwisser is volgens mij helemaal nergens aan het automatische wissen gekoppeld. Als de hendel een stand naar achteren staat wist hij ook gewoon bij droog weer terwijl de voorwissers op auto staan en de functies in de columbus op aan staan. Maar misschien zit dat verschil in combi en hatchback met achterruitenwisser als extra optie.
 

Stewie

Senior Member
Zijn wel gekoppeld hoor.
Bij CAR --> Setup --> Lichten en ruitenwissers is deze link uit te schakelen. Staat zo wel niet omschreven maar de onderste lijn moet je uitvinken (Amundsen) en dan werkt hij enkel manueel (dus tegen de hendel duwen).
 

MartijnW

Actief lid
Zijn wel gekoppeld hoor.
Bij CAR --> Setup --> Lichten en ruitenwissers is deze link uit te schakelen. Staat zo wel niet omschreven maar de onderste lijn moet je uitvinken (Amundsen) en dan werkt hij enkel manueel (dus tegen de hendel duwen).

Er is mogelijk een verschil tussen de combi, waar de achterruitenwisser standaard is en de hatchback waar hij optioneel is. Ik zal straks eens kijken of ik het klopt, de kans op regen is groot genoeg vandaag.
 

AndreM

Forumguru
Yep, zou zo maar kunnen.
Hep ik ff geen erg in gehad.
Op mij auto (combi) zit die standaard erop.

Kijk ook ff in de BC. Instellingen bij wisser, daar staan bij mij instel mogelijkheden.
Het zou vreemd zijn als bij jou het niet werkt want bij mijn laatste 2 Opel Astra H Station was er ook niets instelbaar maar zodra je de wisser voor op interval of wissen had staan en je zet dan de auto in zijn achteruit ging de wisser achter ook aan.
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Bij mijn O2 Combi ging de ruitenwisser achteraan automatisch af en toe een keertje wissen indien de ruitenwisser op snel wissen gingen in AUTO stand. Daarvoor moest de hendel niet verzet worden hoor. Zou me verbazen dat dit voor een O3 nu helemaal anders zou zijn.
 

MartijnW

Actief lid
Ik heb het even gechecked en met de instellingen in de bc gespeeld, maar de achterruitenwisser is aan of uit en reageert niet op de auto stand van de voorruitenwissers. Ook bij droog weer blijft de achterruitenwisser gewoon lekker doorwissen terwijl de voorwissers stoppen. Let wel ik heb de achterruitenwisser op mijn hatchback als extra optie genomen, deze zit hier dus niet standaard op.
 

030

Forumguru
Even off topic (nu ja niet echt eigenlijk). Ik vind dat de snelste stand te traag is. Ik zie soms geen steek meer als het echt hard regent. Volgens mij gaat hij te traag.

Achter bedoel je? Ik gebruik hem echt *nooit*. Sterker nog, ik heb hem er helemaal afgehaald. Lelijke ondingen.
 

Joske

Forumguru
op een HB spat (door de koffer) natuurlijk ook minder water op de achterruit en heeft men misschien bedacht dat een automatisch werkende achterruitenwisser beetje overkill zou zijn. Vandaar de keuze gelaten aan de bestuurder om dit al dan niet te gebruiken wanneer nodig, een andere HB rijder kan dit misschien bevestigen? Om een mogelijk probleem te kunnen uitsluiten. ;)
 
Bovenaan Onderaan