Achterruitwisser uitschakelbaar?

Darkside

Forumguru
Dat is dan toch anders dan bij de O2. Daar gaat de achter wisser pas aan als je wissers voor minimaal 1 minuut continu zonder onderbreking wist.
Heeft ie een kleine pauze op 58sec. Gaat de minuut weer in.
 

rtwee

Senior Member
Hmm.. nu je dat zo over die minuut zegt. Ik zal er eens op letten de komende dagen. Kon bij de O3 ook wel eens zo zijn. Ik laat het weten.. :)
 

D_R1978

Senior Member
Volgens mij is dat bij de O3 combi ook het geval. Als de wissers in de auto stand staat wist hij achter niet heel vaak, dan moet je de hendel echt even naar achteren duwen. Dat doe ik wel regelmatig, omdat ik vanwege de SB's wat minder goed zicht heb als het regent, omdat het dan vaak ook wat donkerder wordt buiten.
 

rtwee

Senior Member
Vandaag getest... als de automatische wissers voor in de 1e continu stand staan gaat hij na ongeveer 30 sec aan. Gaan ze sneller dan is het binnen 10 sec. Heb flink getest en opgelet van Groningen - Utrecht - Amsterdam - Groningen.
 

Rallye

Forumguru
De achterruiten wisser zet ik in dit soort gevallen uit door de hendel 1x naar achteren te duwen en direct weer terug.

Even voor de duidelijkheid: "naar achteren" is voor jou zeg maar richting dashboard (dus van je af)? Ik zou dat namelijk omschrijven als "naar voren"..........
 

MaRco2

Forumguru
Die achterwisser gelijk uit gezet, ik wist niet wat me overkwam (inmiddels een jaar geleden).

Een klein buitje regen, waarbij het wegdek vrijwel droog blijft.

Voorwissers schakelen in en achter begint hij over de droge ruit te schrapen (dan kun je maandelijks wel vernieuwen i.p.v. elke 100.000 km achter, voor hoef je eigenlijk nooit te vervangen met RainX (Outlander had bij 190.000 km nog de originele). I.c.m. RainX komt andersom (nat wegdek, geen regen meer) vaker voor. Dan interval achter en voor blijft dan uit (of af en toe een tikje geven om te wissen).
 

AndreM

Forumguru
tenminste als ze "snel" wissen, dus niet in interval. dan pas gaan de lichten aan

Nou beste mensen, het is mij nu allemaal duidelijk hoor. :wavecry:
Als ik achter het stuur zit heb ik 2 wissers VOOR en 1 wisser ACHTER en niet andersom! :sterretjes:

Bij mij gaan ook de wissers VOOR automatisch als het gaat regenen, maar achter niet!
Deze wist alleen de achterruit als de auto in zijn achteruit gezet wordt.
Correctie: of als je deze handmatig aanzet!
Uit al jullie verhalen ben ik achter gekomen dat deze functie bij mijn auto niet in zit aangezien jullie een Elegance uitvoering hebben en ik een GL BL Combi.

Op Joske zijn antwoord wil ik toch even terug komen.
In mijn BC is in te stellen dat de verlichting (dimlicht) automatisch aangaat bij regen.
Van de week heb ik een aantal testen uit kunnen voeren en gaan de lichten ook aan wanneer de wissers (voor) in intervalstand wissen!
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Dit zal komen omdat de auto dan denkt dat het regent aangezien je de wissers aan zet :jaja:

de achterwisser zou uit gezet moeten kunnen worden aangezien ene Hatchback hem niet heeft en volgens mij dan dus ook niet aangevinkt staat.
 

Stewie

Senior Member
Ik heb ook geen elegance en kan de ruitenwisser achter ook instellen, combi heeft toch altijd een achterwisser (en die is ook nodig daar)..

Achter kies ik nog graag zelf wanneer die moet wissen. Vervangen van de wissers is niet zo een probleem daar het een lease is...
Vooraan laat ik ze altijd om de 60k km vervangen, eerder hoeft normaal niet;
 

Antera

Donateur
Ik heb er een en gebruik hem nooit. Zie het hele nut niet van dat ding buiten het feit dat het alleen maar strepen trekt enz. Buitenspiegels zijn voldoende om naar achteren te kijken. ( scheelt wel ben een bus gewent)
 

Darkside

Forumguru
Ik heb toen ik net mijn rijbewijs had ook veel in busjes gereden (transporters, transits en sprinters).
En dat heeft zeker geholpen met het goed afstellen van de buitenspiegels, het kijken en inparkeren.
Neemt niet weg dat ik het toch fijn vind dat bij hevige regenval de achterwisser af en toe zijn werk doet.
 

Avento

Lid
Ik kom er niet helemaal uit met wat hier staat. Bij mijn auto (O3 combi 2019) kan ik in de Columbus de automatische optie voor de achterruitenwisser uitzetten. Alleen: wanneer de ruitenwissers voor op continu wissen staan, gaat de achteruitenwisser toch regelmatig wissen (terwijl de optie dus uit staat). Ik wil het echt helemaal uitzetten, want het maakt een ongelooflijk rot geluid. Lukt dat dan door de achterruitenwisser met de handel aan en weer uit te zetten?
En is er een of ander (huis)middeltje waarmee je van dat gekraak af komt? Ik denk dat er nog iets van waxoil of zo op de ruit zit.
 

SuperBartje

Forumguru
eindkapje van wisserblad halen, rubber er uit en anderom er weer in, kapje terugplaatsen. dat helpt waarschijnlijk een poosje.
geluid komt doordat blad doordat het minder elastisch aan het worden is in een geknikte positie tov de ruit staat.
met bovenstaand keer je het (tijdelijk) om.
nieuwe wisser werkt beter.
 
Bovenaan Onderaan