Achterlichtjes LED, alleen de middelste brandt.

turboturbo

Forumguru
Flauwe reacties.... :lezen:

Zowel TS als @RHITNL is er niet mee geholpen. Ik heb in een nabij verleden ook enorm zitten prutsen met P21/5W led lampjes in mijn O1. Die auto is 15 jaar oud en heeft geen lamp-stuk controle / canbus. En toch en toch kreeg ik de led lampjes niet aan de praat zodra ik allebei vervangen had. Alleen icm met 1 gloeilampje functioneerde het led lampje wel goed.

Ik heb dmv een gewoon P21W lampje als weerstand gebruikt en uitgeprobeerd welke ‘draad’ ik moest belasten om de ledjes werkend te krijgen. Zo kwam ik erachter dat ik de 5W óf de 21W aansluiting extra moest belasten om de beide led lampen correct te laten werken.

Zowel een 21W als 5W weerstand geprobeerd, gelukkig was de 5W weerstand voldoende (die wordt iets minder heet) en die aangesloten op de 21W pool (dat is voor het remlicht dus) zodat die alleen maar heet wordt als het remlicht brandt. En dat is minder vaak dan het stadslicht.

Ik zou zeggen probeer eens een weerstandje erbij te zetten en dan te kijken of het wel lukt.

6 led lampjes voor alleen stad/remlicht is trouwens wel een investering zeg en dat voor een Citigo... :)

EDIT klopt het wel dat alle drie de lampen parallel aangesloten zijn? De kabelen voor de 21W gloeidraad lijken nl wel degelijk apart te zijn vzv ik begrijp uit dit topic:
https://www.briskoda.net/forums/topic/450071-rear-bulbs/
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ik observeerde afgelopen week dat voor de remlichten van de Citigo alleen de bovenste P21/5W lampjes gebruikt worden (dus niet alle 3) Ik kan me nog voorstellen dat er eentje voor mistlamp gebruikt kan worden (links in rechtsrijdende landen en rechts in linksrijdende landen) Maar waarom die derde lamp een duplo lampje is, begrijp ik niet.
 

SteGo

Donateur
Ik observeerde afgelopen week dat voor de remlichten van de Citigo alleen de bovenste P21/5W lampjes gebruikt worden ...
Normaal zou je inderdaad denken dat het een P21/5W lampje zou zijn ... maar VAG gebruikt hier P21/4W lampjes.
Lekker irritant want die zijn net wat minder gangbaar.

Fotootje van het lampje uit m'n originele Skoda reservelampensetje:
IMG_20200203_171903.jpg
 

turboturbo

Forumguru
@SteGo 4watt, 5watt is toch pateto - patato? :)

Ik bedoel dat verschil merk je toch niet. Fysiek zijn de lampjes volgens mij verder uitwisselbaar.
 

Twardt

Lid
5 Watt ten opzichte van 4 Watt, is wel 25% meer. Als je 4W aan de ene kant hebt en 5W aan de andere kant ga je het verschil wel zien hoor.
 

Captain Hook

Forumguru
BTW: Ik had gedacht dat @EdK dit ook wel opgemerkt zou hebben... ;)

Zowel een 21W als 5W weerstand geprobeerd, gelukkig was de 5W weerstand voldoende (die wordt iets minder heet) en die aangesloten op de 21W pool
Als techneut moet ik hier toch ff een opmerking over maken... :pieker:
De waarde van een weerstand druk je uit in Ohm, niet in vermogen...
(de vermogenswaarde is slechts een indicatie van het maximaal te dissiperen vermogen, maar zegt niks over het werkelijke gedissipeerde vermogen!)

Je bedoelt waarschijnlijk dat je een weerstandswaarde gebruikt hebt, die ongeveer er voor zorgt dat het opgenomen vermogen enigszins overeen komt met dat van het oorspronkelijke gloeilampje!

M.a.w. als je bij 14V boordspanning ongeveer 5Watt wilt verstoken dan komt de Wet van Ohm om de hoek kijken. En de hoeveelheid opgenomen vermogen is dan van belang.
V = I*R
P = U*I

Als je 5Watt wilt opstoken bij 14V dan moet er dus P/U = I --> 5/14 = 0,36A lopen.
En dan ingevuld in de Wet van Ohm --> 14/0,36 --> ca. 39 Ohm.
Een iets hogere waarde in de E12 reeks zou dan betekenen dat je een weerstand van 39 of 47 Ohm kunt gebruiken, tezamen met het opgenomen vermogen van de LED, kom je dan aardig in de buurt van de oorspronkelijke 5Watt gloeilamp.

Als je 21Watt wilt opstoken bij 14V dan moet er dus P/U = I --> 21/14 = 1,5A lopen.
En dan ingevuld in de Wet van Ohm --> 14/1,5 --> ca. 9 Ohm.
Een iets hogere waarde in de E12 reeks zou dan betekenen dat je een weerstand van 10 Ohm kunt gebruiken, tezamen met het opgenomen vermogen van de LED, kom je dan aardig in de buurt van de oorspronkelijke 21Watt gloeilamp.

Uiteraard dienen de gebruikte weerstanden wel het gedissipeerde vermogen kwijt te kunnen.
M.a.w. een redelijke dikke keramische behuizing, al dan niet voorzien van koelribben, en de juiste vermogensklasse.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Klopt @Captain Hook je hebt gelijk en ook @EdK heeft me in een eigen topic dit al eens uitgelegd.

Het komt denk ik omdat de webshops ook spreken van weerstanden met bepaalde wattages, die overeenkomen met de gloeilamp wattages (dus je hebt 5W nodig voor stadslichtjes en 21W voor de rem- of knipperlichten) Dus voor het ‘gemak’ of zodat iedereen begrijpt wat er bedoeld wordt.

Die koellichamen worden echt loeiheet (kon m’n vingertop eraan branden) dus ik ben blij dat ik in mijn geval er een goed plekje ervoor gevonden heb (direct op een stuk carrosserie geschroefd in een holle ruimte) en dat ie alleen stroom krijgt (warm wordt) als ik de rem.
 
Laatst bewerkt:

Ted

Forumguru
Zet eens een elco van circa 300 micro farad of hoger parallel aan, wel de polariteit goed in acht nemen. Ik heb de duplolampen H4 vervangen voor led en deze branden pas constant na het plaatsen van elco van 1000 micro farad, deze dienen lager te zijn vanwege het lagere stroomverbruik.
 
Bovenaan Onderaan