Achterlichtjes LED, alleen de middelste brandt.

Kees6386

Nieuw lid
TL;DR : Bij vervangen achterlichtjes door LED brandt alleen het middelste lampje.

Ik probeer de achterlichtjes te vervangen door CAN-bus LED-lampjes en loopt daarbij tegen een vreemd probleem aan. Als ik de drie achterlicht/remlicht-lampjes vervang door deze LED-lampjes, dan brandt alleen de middelste. Dat ligt niet aan het LED-lampje zelf, want als ik ze verwissel, dan brandt nog steeds alleen de middelste. Als ik de twee andere weer vervang door de oorspronkelijke gloeilampjes, dan branden ze alledrie, dus zowel de ene LED als de twee gloeilampjes.

Heeft iemand een idee wat hiervan de oorzaak is?
 

hemi24

Forumguru
lampje 180° draaien?

Als zal dat met een P21/4W slecht gaan... :(
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Zijn alle 6 de lampen van het type P21/4W BAZ15D? Uiteindelijk worden er maar 3 van de 6 lampjes echt dubbel gebruikt toch?
 

Kees6386

Nieuw lid
Alleen de achterlicht/remlicht-combinatie-lampjes zijn van type P21/4W BAZ15D, (en dat zijn er drie per achterlicht-unit). De overige lampjes zijn van een ander type.
 

hemi24

Forumguru
Alle 3 de lampjes zijn parallel geschakeld, als ik de circuits van de unit zo volg (zie afbeelding).

Wat gebeurt er als je de onderste en bovenste van een LED voorziet en de middelste niet?

Hoe staat het met de rem- en mistlicht funtie; doen die het wel gewoon?

s-l1600.jpg
 
Laatst bewerkt:

Kees6386

Nieuw lid
Die specifieke variant heb ik niet geprobeerd, lampjes wisselen is namelijk nogal veel werk; vergrendeling van de stekker los zien te krijgen, stekker eruit, vleugelmoer losdraaien, unit uitnemen, unit openmaken, lampen verwisselen, unit dichtmaken, unit terugplaatsen, stekker aansluiten en pas dan kun je zien wat het resultaat is...

Maar ik denk ook dat ze alledrie gewoon parallel zitten, des te vreemder dat met LED's alleen de middelste brandt, ik heb er geen verklaring voor.
 

EdK

Forumguru
Die specifieke variant heb ik niet geprobeerd, lampjes wisselen is namelijk nogal veel werk; vergrendeling van de stekker los zien te krijgen, stekker eruit, vleugelmoer losdraaien, unit uitnemen, unit openmaken, lampen verwisselen, unit dichtmaken, unit terugplaatsen, stekker aansluiten en pas dan kun je zien wat het resultaat is...
Ja 5 minuten ( 300sec ) is inderdaad veel tijd.....
  • :pardon: :dankje:
 

Kees6386

Nieuw lid
Ik wil maar zeggen, dit is niet iets dat je net zo lang blijft doen totdat je alle mogelijk variaties gehad heb. Na vier keer was het me wel duidelijk dat het niet werkt en eerst even op een forum vragen leek me een betere optie.
 

hemi24

Forumguru

Kabel is lang genoeg om unit zonder kap in de kofferbak aan te sluiten lijkt mij.
Alle mogelijke configuraties van de 3 lampjes binnen 10 min. gemakkelijk te testen!
 

Kees6386

Nieuw lid
Het probleem is dat de kabel is niet lang genoeg om in de unit te steken als deze in de achterbak ligt. Misschien zou het insteken nog wel lukken, maar daarna ligt de unit dan dusdanig dicht tegen de zijkant dat je niet meer bij de ontgrendeling van de stekker kan en dus de stekker niet meer los zal kunnen krijgen.

Maar we dwalen af. Back on topic; weet iemand waarom bij drie LED-lampjes alleen de middelste brandt?
 

RHITNL

Lid
Hi @Kees6386,

Heb jij dit probleem ooit opgelost? Ik wil led gaan plaatsen in de achter units maar heb uiteraard geen zin in een probleem.

Groet Ralph
 
Bovenaan Onderaan