Acculampje brandt, stuurbekrachtingslampje brandt, hoge pieptoon

SkodaFabiarijder

Actief lid
Vandaag begonnen echter teveel vraagtekens om verder te gaan met demontage van de dynamo.
De schroeven zaten op vervelende plekken en de motorruimte is dermate volgebouwd dat ik niet zeker wist of ik de dynamo überhaupt uit de motorruimte zou krijgen.

morgen een aantal garages bellen en dan moet het helaas maar een duit geld kosten :cry:
 

Erik_NL

Forumguru
morgen een aantal garages bellen en dan moet het helaas maar een duit geld kosten
tip: denk voor revisie van je dynamo dan ook aan Bosch Car Service.
Ik had er ooit een goede ervaring mee opgedaan met de dynamo van mijn toenmalige BMW K75RT.
In 2015 liet zelfs de (officiële) Skoda-dealer de dynamo van onze Fabia I Combi bij een Bosch Car Service reviseren. Dat kostte me destijds 304 € inclusief (de-)montage en inclusief BTW en was toen aanmerkelijk minder kostbaar dan een refurbished dynamo van VAG, om maar te zwijgen van een nieuwe.
 

Sjoerdb

Forumguru
Ik heb dit niet heel lang geleden(afgelopen weekend dynamo eruit en getest) gehad met mijn fabia van 08.

Ga langs een Automaterialen zaak en vraag of ze je accu willen testen, als ze dit aan het doen zijn (dan pas) vragen of ze je dynamo willen testen.
Bij mij was accu defect en dynamo twijfel.
De dynamo is als nieuw verklaar door de revisie, kost je +/- 15 min eruit halen als je handig bent.
Misschien in onderhojdsboekje kijken of deze ooit vervangen is, mijne was in het Zweeds, leest wat moeilijker.

Accu laten testen bij Automaterialen is gratis en doen ze graag voor je! Ik ben destijds langs 6 verschillende langsgereden op zekerheid te hebben.

NIET NAAR AUTO GARAGES GAAN, DIE REKENEN UURTARIEF:banghead::banghead::banghead:

Ik krijg het vermoeden dat stationair 12v normaal is en bij beetje gas gaat het naar 14v en blijft daar. Zoek hier nog bevestiging op...
Bij stationair zal er zeker 13 volt aanwezig zijn, bij meer toeren kan dit op lopen tot ongeveer 14,4 volt.
 

SkodaFabiarijder

Actief lid
Het is een 1.2 TSI.
Zojuist de auto bij de garage opgehaald, voor minder dan €200 is de dynamo uitgebouwd, gereviseerd en weer ingebouwd.
De aircopomp moest worden uitgebouwd om de dynamo uit de auto te krijgen.
Eind goed, al goed. Bedankt voor het meedenken allemaal!:thumbsup:
 

turboturbo

Forumguru
Wordt in zo’n geval (als de airco pomp wordt gedemonteerd) de airco meteen geserviced? Omdat die toch leeggehaald moet worden?
 

Desperado

Forumguru
Hangt ervan af of de leidingen losgehaald moeten worden, als dit niet het geval is aircoservice niet nodig. Als die wel los moeten moet een service wel omdat het systeem eerst leeg moet.
 

SkodaFabiarijder

Actief lid
De diode van de dynamo zou doorgebrand zijn, bij de revisie zouden ook de koolborstels etc. vervangen zijn zodat de dynamo (normaalgesproken) weer een hele tijd meekan. De airco is niet leeggehaald, maar goed ook want die heb ik een maand geleden laten servicen
 

EdK

Forumguru
Hoop dat ze dan ook de lagers hebben vervangen !!
Die zijn het meest slijtgevoelig samen met de koolborstels
 

fanSkoda-VW

Donateur
Volgens mij (zie: https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/auto-onderdelen/dynamo) heeft een alternator géén koolborstels. Alleen diodes en spanningsregelaar.

Naamsverwarring: vroeger hadden we een dynamo, die leverde gelijkstroom en had een collector en koolborstels.
Een wisselstroomdynamo (ook wel: alternator) levert wisselstroom, en via de diodes wordt daarvan gelijkstroom gemaakt. Dus die heeft geen koolborstels want de spoel zit niet op de rotor, het draaiende gedeelte.
(Alternator -> van alternating = wisselend -> wisselstroom)

Dus koolborstels vervangen? Hmmmmmmmmmmmmm.
Er is geen auto meer met een dynamo omdat wisselstroomdynamo's minder storings- en slijtagegevoelig zijn. En meer vermogen (stroom) leveren, ook bij lage toerentallen.

Dat heb ik ooit geleerd. Ik hoop dat het nog steeds waar is ;)

grtsss
 

LdN

Forumguru
Een wisselstroomdynamo heeft wel degelijk koolborstels, het draaiende deel, de rotor, heeft wel degelijk
een spoel waarmee het magnetisch veld opgewekt word en is dus geen permanente magneet.
Door de elektromagneet in de rotor sterker of zwakker te maken regel je de uitgangsspanning van de
dynamo.
Om de energie naar die rotor over te brengen heb je dus wel koolborstels nodig en sleepringen.
De koolborstels slijten wel veel minder snel omdat een sleepring glad is en de oude collector die uit vele
lamellen bestond niet, ook loopt de grote uitgangsstroom niet meer over de sleepringen waardoor ze nauwelijks
vonken.
Kijk hier eens
 

ertromp

Forumguru
Inderdaad nog steeds koolborstels op die wisselstroomdynamo. Bij een Fiat 500 bijvoorbeeld zijn ze onderdeel van de spanningsregelaar heb ik vorig jaar ondervonden. Zal voor een VAG dynamo en vele anderen niet anders zijn
 
Volgens mij kom je zo een heel eind:
- Begin met loskoppelen van de accu, je wilt geen kortsluiting maken bij demonteren.
- Loshalen wat volgens jou in de weg zit bij het demonteren (bij mijn 1.4 bxw heb ik het hitteschild voor de uitlaat en de slang van de luchtinlaat even losgehaald)
- Multiriem lossen door de spanrol met ringsleutel 16? te verdraaien tegen de veerdruk in
- Multiriem van de dynamopoelie afhalen
- Kabels van dynamo demonteren
- Twee bevestigingsbouten van de dynamo verwijderen
- Dynamo loswrikken (kan een beetje geklemd zitten op de bevestigingspunten)

geldt deze beschrijving ook voor felicia 1,3 mpi GLXi combi nov 1999 met stuurbekrachtiging en geen dynamo die over beugel kan worden gespannen?
ik krijg multisnaar niet van de vele poelies af.
heb de 2 dynamo bouten al wel los
 
Bovenaan Onderaan