Acculampje brandt, stuurbekrachtingslampje brandt, hoge pieptoon

SkodaFabiarijder

Actief lid
Zojuist na het boodschappendoen even bij de glasbak gestopt, waarna bij het instappen het accu/dynamo lampje brandde, het Elektrohydraulische stuurbekrachtiging lampje brandde, een hoge pieptoon en de stuurbekrachtiging het niet meer deed. Gelukkig was ik om de hoek dus de auto snel op de oprit gezet. Toen ik de auto wilde starten als test sloeg deze niet meer aan (accu leeg).

kan iemand deze symptomen vertalen naar een oplossing? :pieker:
 

SkodaFabiarijder

Actief lid
Allereerst bedankt voor de snelle reacties! Ik kan het stuurbekrachtingsverhaal/pieptoon alleen niet plaatsen :sterretjes: werkt deze ook op de accu en hoort deze piep hierbij?
 

ertromp

Forumguru
Elektrische stuurbekrachtiging zal als 1 van de eerste afgeschakeld worden want dat is een grootverbruiker
 

SkodaFabiarijder

Actief lid
Vannacht de accu opgeladen en de acculader gaf aan dat deze niet kapot is. Zojuist gestart en de laadspanning gemeten (multimeter op + en - van de accupolen tijdens draaien vd motor). De multimeter gaf tussen 13,4 en 14,4 volt aan, stationair rond de 12v en bij gasgeven weer 14,4v. Zowel de accu als de dynamo lijken in orde naar mijn mening. Overigens heb ik wegens water in de kofferbak afgelopen week de stekker van de linker kofferbakverlichting losgehaald. Zou dit een lekstroom oid kunnen opleveren?:pieker:
 

Cordoba

Forumguru
Lekstroom kan alleen lopen als er spanning op staat, dus als je de kofferbak gewoon dicht hebt, loopt daar in elk geval geen lekstroom, zelfs niet al zou je de stekker in zout water stoppen (zout voor betere elektrische geleiding). Mogelijk dat de accu tegen het eind van zijn levensduur aanloopt hoe oud is de accu? (staat vaak op de accu zelf of op de accupolen)
Een accu die tegen het eind aanloopt kan zich gedragen als een accu met een kleinere capaciteit (door beschadigingen opgelopen tijdens het gebruik), bij laden merk je dan ook niet zoveel afwijking, alleen dat ie sneller vol is, en bij rijden/starten dat ie sneller leeg is. Alleen met een goede accutester kun je dat echt controleren, omdat die ook kijkt wat de accu doet onder zware belasting zoals bij het starten.

Het kan zijn dat het water in de kofferbak nog ergens anders in de kabelboom zit, en dat daar wel een lekstroom loopt. Ruitensproeier/wisser achter en de achterlichten lijkt me niet waarschijnlijk voor zo'n lekstroom, maar bijvoorbeeld een trekhaakaansluiting of de kabelboom van de brandstofpomp (in de tank onder de achterbank) lijken mij meer voor de hand te liggen.
(de brandstofpomp schakelt bijvoorbeeld in zodra je het bestuurdersportier open trekt, dus loopt niet over het contact).
 
Laatst bewerkt:

SkodaFabiarijder

Actief lid
Allereerst bedankt voor het meedenken en je reactie.

Hoe oud de accu is weet ik eerlijk gezegd niet. De auto is van 2011 en het zou zo maar kunnen dat dit de eerste accu is. De afgelopen 4 jaar is er zeker geen nieuwe ingekomen. Wat denk je van de gemeten laadspanning? dat deze in stationair terugzakt naar +- 12v om bij gasgeven weer naar 14,4v te stijgen.
 

Bijlagen

  • FB296491-316C-47FF-815C-DE6DC91FE655.jpeg
    FB296491-316C-47FF-815C-DE6DC91FE655.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 37

LdN

Forumguru
Datum staat in de pool geslagen 0811, week 8 2011, de accu is dus bijna 9 jaar oud!!
Je zegt dat je lader aangeeft dat de accu goed is, wat voor lader is dat en hoe bepaald hij dat?
Als dat zo simpel zou zijn dan hadden we niet al die dure en gecompliceerde accu testapparatuur nodig om te kunnen bepalen
of een accu nog wel aan zijn spec's voldoet.

Uit het gedrag van je accu en dynamo wat je omschrijft en de leeftijd van de accu kan ik vooralsnog alleen maar opmaken dat
je accu defect is of een slechte ladingstoestand heeft.
Hoe was het gedrag tijdens het opladen?
Een veel gemaakte fout is dat men denkt dat een accu niet leeg of defect is omdat er na een korte tijd al geen laadstroom meer
loopt maar dat is in de meeste gevallen bij een oude accu nu juist het teken dat de accu geen energie meer opneemt en dus geen
capaciteit meer opbouwt, de accu is dus aan het einde van zijn levensduur en is defect.
Over de levensduur van een accu loopt de capaciteit langzaam terug en gaat de inwendige weerstand omhoog met als gevolg dat
de accu steeds slechter en korter een flinke ontlaadstroom kan leveren en dat zie ik bij jou ook.
Laadspanning stationair 12V, tijdens het stationair draaien na een korte tijd gaat het ladingslampje branden en krijg je nog
meer verschijnselen die duiden op een lage accuspanning.
Omdat de accu niet voldoende capaciteit meer heeft zakt de spanning bij stationair draaien snel naar de laadspanning van
12V terwijl hij bij een goede capaciteit nog de nodige tijd ruim boven de 12,5 tot 13V zou blijven.
Daar komt nog bij dat de gemiddelde levensduur van een accu c.a. 5 tot 6 jaar is waar jij nu ruim boven zit.
 

Cordoba

Forumguru
+1 Met de aantekening dat als je niet teveel korte stukjes rijdt, de accu aanmerkelijk langer mee kan gaan, bij mijn Fabia I haalde de accu net de 12 jaar niet. Huidige auto's met start/stop halen de accu's vaak de 4-5 jaar niet eens.
 
Mijn eerste stap zou zijn om de accu te laten controleren met een accutester, of eventueel met een accu uit een andere auto te testen ook al zegt mijn gevoel dat je probleem toch in het laadcircuit zit.

Om stroom op te wekken met de dynamo moet de rotor gemagnetiseerd worden. Dit wordt gedaan door er een stroom door te laten lopen. Op je dynamo zit een spanningsregelaar gemonteerd die naar gelang er meer of minder stroomverbruikers zijn, de rotor meer of minder magnetisch maakt. Het feit dat je bij hogere toeren wel 14,4V aan de accu meet en bij lage toerentallen slechts 12v doet mij vermoeden dat er in deze sturing iets fout gaat. Het kan zijn dat de regelaar zelf defect is, of dat het contact tussen koolborstels (geintegreerd in de regelaar) en de sleepringen op de rotor gebrekkig is door slijtage aan (één van) beide onderdelen.

Wat ook kan is dat je dynamo zelf kapot is, maar in de regel gaan deze wel zo'n 250.000 km mee.

Als je zelf een beetje handig bent kun je de dynamo demonteren en eens laten testen bij een revisiebedrijf op een testbank. Dit soort bedrijven hebben vaak ook wel een passende regelaar liggen die ze dan direct even kunnen wisselen en testen op jouw dynamo. Kosten van revisie zijn vaak een stuk lager dan een nieuwe dynamo.
 

Cordoba

Forumguru
@Cordoba :

Cordoba? Als je consequent de Start/Stop nimmer gebruikt?
Wat is dan de vermoedelijke levensduur?

Volgens mij zijn daar (nog) geen cijfers van, het probleem is namelijk niet alleen het steeds opnieuw starten (= belasting op de levensduur van de accu), maar ook dat de accu zelf inwendig anders is geconstrueerd dan een ouderwetse loodaccu, en daarnaast is ook het bijladen van een auto met start/stop heel anders geregeld. Een ouderwetse auto met gewone loodaccu, wordt altijd zo snel mogelijk bijgeladen. Bij een auto met start/stop is dat niet zo, zolang het accuniveau zich boven een bepaald level bevindt, wordt de accu juist niet bijgeladen, omdat dan bijvoorbeeld bij afremmen op de motor de dynamo juist aan het werk gezet kan worden om de accu bij te laden (op deze manier werkt de dynamo ook een beetje als rem, en belangrijker omdat op andere momenten de motor niet extra belast wordt om de accu bij te laden, wordt de uitstoot (brandstofverbruik) lager. Je hebt dus 3 effecten die met een auto met start/stop meespelen, waardoor het zonder ervaringscijfers eigenlijk niet goed is te voorspellen, wel is ondertussen duidelijk dat een halvering van de maximale acculeeftijd voor een auto met (gebruikt) start/stop een reële schatting is.
 

Srananmang

Senior Member
Ik heb dit niet heel lang geleden(afgelopen weekend dynamo eruit en getest) gehad met mijn fabia van 08.

Ga langs een Automaterialen zaak en vraag of ze je accu willen testen, als ze dit aan het doen zijn (dan pas) vragen of ze je dynamo willen testen.
Bij mij was accu defect en dynamo twijfel.
De dynamo is als nieuw verklaar door de revisie, kost je +/- 15 min eruit halen als je handig bent.
Misschien in onderhojdsboekje kijken of deze ooit vervangen is, mijne was in het Zweeds, leest wat moeilijker.

Accu laten testen bij Automaterialen is gratis en doen ze graag voor je! Ik ben destijds langs 6 verschillende langsgereden op zekerheid te hebben.

NIET NAAR AUTO GARAGES GAAN, DIE REKENEN UURTARIEF:banghead::banghead::banghead:

Ik krijg het vermoeden dat stationair 12v normaal is en bij beetje gas gaat het naar 14v en blijft daar. Zoek hier nog bevestiging op...
 

Srananmang

Senior Member
Je dynamo laten testen bij een revisie bedrijf (abrahams aggregaten, Hilvarenbeek) kostte mij 22 euro inclusief. Goede service :thumbsup:
Dan weet je gelijk waar je aan toe bent.

Revisie is +/- 100 euro, Nieuwe is tegen de 300 euro:(
 

SkodaFabiarijder

Actief lid
Gisteren een nieuwe accu gekocht, vanmorgen bij het startten brandde helaas het acculampje weer.
Ik wil een gereviseerde dynamo gaan kopen.
Ik heb een technische achtergrond maar weet even niet zeker hoe ik de dynamo uitbouw.

Heeft iemand hier een stappenplan/tekening van?

bvd,
 
Volgens mij kom je zo een heel eind:
- Begin met loskoppelen van de accu, je wilt geen kortsluiting maken bij demonteren.
- Loshalen wat volgens jou in de weg zit bij het demonteren (bij mijn 1.4 bxw heb ik het hitteschild voor de uitlaat en de slang van de luchtinlaat even losgehaald)
- Multiriem lossen door de spanrol met ringsleutel 16? te verdraaien tegen de veerdruk in
- Multiriem van de dynamopoelie afhalen
- Kabels van dynamo demonteren
- Twee bevestigingsbouten van de dynamo verwijderen
- Dynamo loswrikken (kan een beetje geklemd zitten op de bevestigingspunten)
 

Srananmang

Senior Member
Gisteren een nieuwe accu gekocht, vanmorgen bij het startten brandde helaas het acculampje weer.
Ik wil een gereviseerde dynamo gaan kopen.
Ik heb een technische achtergrond maar weet even niet zeker hoe ik de dynamo uitbouw.

Heeft iemand hier een stappenplan/tekening van?

bvd,
Misschien was je accu gewoon goed...
 
Bovenaan Onderaan