Acculader op zonne-energie

EdK

Forumguru
Klepel zit gemonteerd in de klok in het algemeen....

En tsja ik beredeneer vanuit de praktijk en de kennis die ik daarbij heb opgedaan.
En dit wil niet zeggen dat ik hiermee de kennis in handen heb, want ik redeneer altijd vanuit standpunt dat ik nooit te oud ben om te leren.

Maar door de jaren ervaring op diverse vlakken en bij klanten over de vloer komende die a technisch zijn heb ik me aangeleerd om een uitleg van een storing oid zoveel mogelijk in jip en janneke taal uit te leggen.
Kan wel uitleggen in vaktaal maar ervaring is dat men dan vaak ja knikt maar er geen donder van snapt wat er verteld word.

En zo zie je maar weer hoe een ieder weer op een andere manier iets benaderd cq uitlegd

LdN

Forumguru
Ik weet niet in welke sector je precies werkzaam bent maar b.v. de industriële klanten die ik in m'n service verleden in de petrochemie en
offshore sectoren heb meegemaakt waren over het algemeen behoorlijk technisch onderlegd en die verkocht je echt geen
knollen voor citroenen, in de data sector lag dat duidelijk anders.
Tegenwoordig ben ik verantwoordelijk voor de productie en wij produceren voor 95% op klantspecificatie z.g. speciale custom made
oplossingen en kom nu veel meer in aanraking met de installatie sector en OEM klanten.
In mijn ervaring zijn daar de verschillen veel groter, soms tref je een echte techneut die alles begrijpt en meedenkt om tot de beste oplossing
te komen en een andere keer heb ik de grootste moeite om een klant er van te overtuigen dat de door hem bedachte oplossing
binnen het geboden technische kader echt niet gaat werken.
Bij de eerste kan je gewoon een goed technisch overleg hebben maar bij de tweede moet je je inderdaad vaak behelpen met jip en janneke
taal en trek je vaak toch nog aan het kortste eind.
Om conflicten achteraf te voorkomen doorlopen wij daarom altijd een goedkeuringstraject m.b.t. het design en functionaliteit met de klant
om toch niet de zwarte piet toegespeeld te krijgen.

Cordoba

Forumguru
Ach ieder z'n sterke kanten: ik ben zelf analytisch erg sterk, en zowel theoretisch als praktisch sterk, én ik weet dat ook nog te combineren. Bij het uitleggen van technische zaken, krijg ik vaak te horen van niet-technici dat ze nu eindelijk begrijpen hoe het in elkaar steekt. Overigens laat ik voor uitleg van technische zaken voor niet technici, meestal de details en randvoorwaarden weg, om zo een helder verhaal te krijgen, en voor iemand die er toch niet zelf mee aan de slag moet niet zo zeer van belang.

Overigens kunnen ook theoretisch goed opgeleide mensen soms moeite hebben met zaken snappen: zo heb ik een professor op het gebied van dunne lagen en de bijbehorende procestechnologie nooit duidelijk kunnen maken waarom in de praktijk een regeling die steeds bijstuurt, veel minder goed kan werken dan een regeling die gewoon een vaste waarde aanhoudt, en niet continue corrigeert (en daardoor steeds achter de feiten aanloopt). Het laatste voorbeeld moet je vergelijken met iemand die in theorie precies weet hoe ie met een aanhanger achteruit moet sturen, maar het nooit heeft gedaan: zo iemand reageert steeds te laat op koersafwijkingen van de aanhanger, en maakt vervolgens veel te sterke correcties, dat ie precies wat zo'n eerder genoemde regeling ook doet.

Bovenaan Onderaan