Acculader op zonne-energie

Cordoba

Forumguru
@om1 Pedant doen is gevaarlijk: als je er ook maar een haartje naast zit, wordt je afgeslacht. :D Een mooi voorbeeld: je haalt de 8Ah van EdK aan, maakt daar 8A van, en neemt even een laadspanning van 14 Volt aan. Het systeem dat EdK noemde, is volgens zijn beschrijving ook voorzien van een MPPT. Dat is dus een Maximum Power Point Tracker, en die regelt de spanning en de stroom die het zonnepaneel lever zó dat het opgewekte vermogen bij die temperatuur en hoeveelheid licht maximaal is. Daarachter zal weer een trafo zitten om de spanning hoog genoeg te krijgen om de accu te laden.

Die 8Ah kan overigens best een gemiddelde (gefilterde) waarde zijn, en als je dat een uur lang volhoudt, heb je dus 8Ah (bij 12 Volt, dus 96Wh) bijgeladen. Overigens als je het echt volgens de regels wil doen, reken je niet met Ah en kWh enz, maar moet je lading in Coulomb aangeven. :koffie:

Persoonlijk vind ik de bruikbaarheid en begrijpelijkheid van dergelijke zaken ook van belang: een eenheid waarbij je je beter voor kunt stellen wat het inhoudt, is volgens mij belangrijker dan de officiele SI-eenheid. (SI- is vooral van belang om de cijfers van vergelijkbare zaken ook echt naast elkaar te kunnen leggen)/

LdN

Forumguru
@Cordoba, Nu wil ik ook niet pedant doen maar een trafo bij gelijkspanning? :D
Die hebben ze volgens mij nog niet uitgevonden.

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Cordoba, Nu wil ik ook niet pedant doen maar een trafo bij gelijkspanning? :D
Die hebben ze volgens mij nog niet uitgevonden.
Hier wel, kun je bijvoorbeeld gebruiken om 220V wisselspanning in de auto te gebruiken, of de gelijkspanning van zonnecellen omzetten in 220V wisselspanning voor de apparaten in huis, nog meer voorbeelden?

LdN

Forumguru
Ah je bedoelt een inverter of in goed ouderwets Nederlands een wisselrichter.

Sorry hoor maar dat soort dingen is al 30 jaar m'n vakgebied (vermogens elektronica) en ik werk inmiddels al weer zo'n 25 jaar bij een producent van industriële gelijkrichters, inverters en UPS systemen (zal geen reclame maken) waarvan zo'n 15 jaar als senior service engineer in de internationale service van die apparaten hoofdzakelijk in de Petrochemie, offshore en data centers.
We leveren ook solar inverters (tot 1MVA, voor de echt grote zonne energie centrales dus) maar daar heb ik me specifiek nooit mee bezig gehouden maar de toegepaste werkingsprincipes zijn hetzelfde.

Overigens is een trafo wel vaak een onderdeel wat in de wat oudere inverters gebruikt werd om de uitgangsspanning omhoog
te brengen, tegenwoordig hoeft dat niet meer en wordt meestal een stuk vermogens elektronica genaamd boost converter gebruikt en wordt het verhogen van de uitgangsspanning bereikt door de gelijkspanning aan de ingang op te jagen.
Om b.v. 230V uitgangsspanning te kunnen maken moet b.v. de 12V gelijkspanning van een auto wel tot zo'n 350V opgejaagd worden.

Laatst bewerkt:

LdN

Forumguru
Nou niet in de industriële wereld waar ik me in bevind, maar ik heb het wel vaker gehoord in de caravan en auto wereld.

Puur technisch is de benaming niet goed, een trafo is een gelamelleerd ijzeren juk met meestal 2 wikkeling van koperdraad
(primair en secundair) en een inverter is een stuk vermogens elektronica waar wel een trafo in toegepast kan zijn.

upload_2014-6-5_0-12-47.png
Trafo

upload_2014-6-5_0-15-16.png

Laatst bewerkt:

om1

Senior Member
Wat uitleg: een trafo kan alleen op wisselspanning werken, omdat die gebruik maakt van het principe van wisselende magnetische velden leveren wissellende stromen op (en vice vera). Een inverter begint met gelijkspanning, en zal dus eerst er wisselspanning van de geklijkspannning moeten maken (en dan eventueel een trafo gebruiken voor verdere (wisselspannings)conversie).

EdK

Forumguru
Tsja leuk van een 12Vdc installatie tbv een autoaccu naar een bedrijfsinstallati.
Maar wat jullie dan de inverter noemen word door jan de gewone man een omvormer genoemd.
Maar waarom zou je in hemelsnaam een omvormer gaan gebruiken in een auto / boot ?
Ja weet het in de boot die ik aankaart zit ook een omvormer, die men al had aangekocht !
Men wilde hiermee de telefoons / camera's en al dat soort luxe kunnen opladen met hun bijgeleverde laders die op 230V werken.
Wel dat hebben we even uit de kop gepraat bij die gasten want als je beperkt stroom hebt dan ga je niet 12Vdc die je spaarzaam opgevangen hebt met de panelen eerst omzetten naar 230V en dan weer omzetten naar 5Vdc.

Dus hiervoor een knappe dubbel USB wcd voor geplaatst en de omvormer is er eigenlijk alleen nog voor noodsituaties en er bv gesoldeerd moet worden of een accu van een accutol opgeladen moet worden.

En zoals aangegeven word dat de lading die afgegeven word door de panelen in gunstige omstandigheden een 8Ah is om te gaan rekenen naar aantal watt is voor een leek ( zoals de Crew ) alleen maar verwarrend.
Die ziet op de accu's 110Ah staan als capaciteit en ziet dat de monitor 8Ah aangeeft als laadstroom en redeneert dus als volgt. als we 24Ah hebben verbruikt dan moeten we dus minimaal 3 uur laden in gemiddelde weersomstandigheden om de accu weer vol te krijgen.
En indien dit niet lukt en we onze lading in de accu's minder zien worden dan moeten we maar gaan bijladen met de motor ( altenator ) indien we geen wal spanning hebben.

Dan wil ik nog als opmerking erbij zetten dat een omvormer die van DC spanning AC spanning maakt hier nooit en te nimmer een mooie wisselspanning van maakt en het altijd nog een afgevlakte / rimpel AC spanning is.
En er blijft apparatuur die hiervoor gevoelig is en zelfs schade hiervan kan krijgen, dus een goedkoop omvormertje kan zorgen voor een duurkoop.

insomnia

Actief lid
reactie op TS.

Ik heb ooit zown ding gekocht voor mijn VW busje die 97% van het jaar stil staat..

leuk idee maar je hebt er geen zak aan... ik heb er voor de grap even een computerventilator aangehangen en die kreeg bij sluierbewolking al niet genoeg energie geleverd om rond te draaien.... (laat dus staan dat er energie aan mijn 90Ah accu geleverd kan worden)

LdN

Forumguru
Dan wil ik nog als opmerking erbij zetten dat een omvormer die van DC spanning AC spanning maakt hier nooit en te nimmer een mooie wisselspanning van maakt en het altijd nog een afgevlakte / rimpel AC spanning is.
En er blijft apparatuur die hiervoor gevoelig is en zelfs schade hiervan kan krijgen, dus een goedkoop omvormertje kan zorgen voor een duurkoop.
Dit bestrijd ik ten zeerste en is ook absoluut niet waar, goede industriele omvormers (en dan bedoel ik niet die dingen van een paar tientjes bij conrad o.i.d.) leveren een volledig sinusvormige uitgangsspanning met een lagere thd dan het openbare net en worden gebruikt om o.a. de servers en andere grote computersystemen in bijv. de internet backbone hubs en andere grote datacenters van een ononderbroken zuivere voedingsspanning te voorzien.
De bedrijfsvoering op dit soort locaties is zelfs zo dat de omvormers (in de UPS systemen) continue de belasting voeden en het openbare net alleen als back-up gebruikt wordt als de UPS systemen en eventuele generatoren het allemaal af laten weten.
Je kan en mag niet alles over 1 kam scheren, alle waar is naar zijn geld.

EdK

Forumguru
Volgens mij sprak ik in deze ook over de systemen die we als particulier aanschaffen en zeker niet industriele.

En denk dan ook dat je zeker hier op een autoforum niet in industriele apparatuur moet denken, maar in de omvormers die bv een Conrad of een Halfords aanbieden.

LdN

Forumguru
Dan moet je niet alles over 1 kam scheren, ook een 350VA victron phoenix inverter van rond de € 150 is een echte sinus omvormer en zo kan ik er
nog wel een paar noemen en dat zijn toch echt geen industriële systemen maar gewon goede consumenten producten.
De Ring inverters die Halfords verkoopt met een prijs van 30 tot 60 Euro zijn inderdaad de goedkope range van dit merk met een quasi sinus uitgang en daar moet je niet echt gevoelige apparatuur achter hangen, maar ook Ring maakt inverters met een goed sinusvormige uitgangsspanning n.l. de pure serie en ook die zijn niet echt duur.

Nog even voor de goede orde ik heb geen enkele connectie met de hierboven genoemde merken en wordt er ook geen streep beter van door ze te benoemen.

Cordoba

Forumguru
Je kan en mag niet alles over 1 kam scheren, alle waar is naar zijn geld.

Waarom is een Ferrari dan zo duur?;)

Overigens voor de rest van de discussie hier niet zoveel nuttigs toe te voegen, dat is meer een kwestie van zienswijze, en de verschillende deelnemers aan de discussie hebben ieder hun eigen zienswijze, maar ik zie geen zaken zijn die niet kloppen, of een argument dat sterker is dan de rest. Het is meer van waar je het zwaartepunt legt, en dat levert dan de belangrijkste punten op.

Laatst bewerkt:

LdN

Forumguru
@Cordoba je hebt volkomen gelijk en van het een komt vaak het ander.
Ik wordt altijd een beetje fanatiek als er appels met peren vergeleken worden en dan ook nog eens in m'n
vakgebied.
Ik heb ooit van m'n hobby mijn vak kunnen maken en heb daar nog geen dag spijt van gehad.
Ik ben nog van de generatie die begonnen is met elektronenbuizen en nu met microcontrollers werkt om maar eens
van een ontwikkeling te spreken.
Ik zou zeggen on topic maar weer.

EdK

Forumguru
Wel @LdN dan zijn we van de zelfde generatie en komen we uit dezelfde beroepsgroep.
Alleen jij hebt beredeneren op een andere wijze geleerd dan dat ik dat doe in deze, maar dit heeft @Cordoba in deze netjes en duidelijk vertaald in zijn bericht...

• Leuk
Waarderingen: LdN

LdN

Forumguru
Kijk @EdK dat vind ik nou leuk, mijn manier van beredeneren is o.a. ontstaan door veel jaren product trainingen geven
en heeft daardoor wel wat schoolmeesterachtig denk ik.
Ik heb ook veel te maken met klanten die wel de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel is.

Bovenaan Onderaan