Cordoba
Forumguru
@om1 Pedant doen is gevaarlijk: als je er ook maar een haartje naast zit, wordt je afgeslacht.
Een mooi voorbeeld: je haalt de 8Ah van EdK aan, maakt daar 8A van, en neemt even een laadspanning van 14 Volt aan. Het systeem dat EdK noemde, is volgens zijn beschrijving ook voorzien van een MPPT. Dat is dus een Maximum Power Point Tracker, en die regelt de spanning en de stroom die het zonnepaneel lever zó dat het opgewekte vermogen bij die temperatuur en hoeveelheid licht maximaal is. Daarachter zal weer een trafo zitten om de spanning hoog genoeg te krijgen om de accu te laden.
Die 8Ah kan overigens best een gemiddelde (gefilterde) waarde zijn, en als je dat een uur lang volhoudt, heb je dus 8Ah (bij 12 Volt, dus 96Wh) bijgeladen. Overigens als je het echt volgens de regels wil doen, reken je niet met Ah en kWh enz, maar moet je lading in Coulomb aangeven.
Persoonlijk vind ik de bruikbaarheid en begrijpelijkheid van dergelijke zaken ook van belang: een eenheid waarbij je je beter voor kunt stellen wat het inhoudt, is volgens mij belangrijker dan de officiele SI-eenheid. (SI- is vooral van belang om de cijfers van vergelijkbare zaken ook echt naast elkaar te kunnen leggen)/

Die 8Ah kan overigens best een gemiddelde (gefilterde) waarde zijn, en als je dat een uur lang volhoudt, heb je dus 8Ah (bij 12 Volt, dus 96Wh) bijgeladen. Overigens als je het echt volgens de regels wil doen, reken je niet met Ah en kWh enz, maar moet je lading in Coulomb aangeven.

Persoonlijk vind ik de bruikbaarheid en begrijpelijkheid van dergelijke zaken ook van belang: een eenheid waarbij je je beter voor kunt stellen wat het inhoudt, is volgens mij belangrijker dan de officiele SI-eenheid. (SI- is vooral van belang om de cijfers van vergelijkbare zaken ook echt naast elkaar te kunnen leggen)/