Was het maar zo dat alle accu's hetzelfde waren dan was een deel van mijn werk een stuk makkelijker.
Ja vele accumerken behoren tot de zelfde moedermaatschappij, dat zijn grote multinationals die ze ooit
eens opgekocht hebben, de fabrieken en ook de samenstellingen en dus de kwaliteit van de accu's verschilt
echter nog steeds.
Ook andersom komt veel voor, denk aan Varta waarvan de motive divisie nu al weer enige tijd tot Johnson controls
behoort terwijl de andere divisies zoals de consumenten batterijen en de knoopcellen weer tot twee andere
grote bedrijven horen. Al zijn dit dus geheel gescheiden bedrijven ze voeren allemaal het Varta merk.
Sonnenschein behoort al jaren tot het GNB concern net zo als Fulmen en exide accu's. Op zich is GNB weer een
onderdeel van exide technologies.
In de consumenten markt (penlights, camera accu's etc) komt het wel veel voor dat er 1 fabrikant is die verschillende
merken fabriceert (dat is niet zo maar er worden gewoon andere labels op hetzelfde product geplakt).
Het bedrijf waar ik nu werk is een spin-off van SAFT een Franse batterij fabrikant (en ja toen werkte ik er ook al), daar
rolde uit dezelfde fabriek b.v. de oplaadbare penlights voor Philips, Sony, en ook voor een low budget merk wat destijds HaPe heette.
Alles rolde uit dezelfde machines en afhankelijk van de verpakkingslijn werd er een ander label op geplakt.
Ik werk nu voor een voormalige divisie van AEG, ook dat is zo'n oud bedrijf wat aan het eind van de jaren negentig
door de toenmalige eigenaar (Daimler Benz) in brokken en stukken verkocht is aan de hoogste bieders met als gevolg dat
de huidige AEG bedrijven nog steeds het AEG merk voeren maar niets meer met elkaar te maken hebben.
De witgoed divisie behoort al jaren bij het Zweedse Electrolux concern, Het AEG bedrijf (power solutions) waar ik bij werk is geen Duits
bedrijf meer maar puur Nederlands (hoofdkantoor in Zwanenburg) en al weer jaren zelfstandig en via een holding met
1 werkmaatschappij beurs genoteerd.
Zo zijn er nog een 4-tal andere AEG bedrijven die allemaal hetzelfde merk voeren (met een toevoeging aan de merknaam die de klanten
nauwelijks opvalt) en niets met elkaar te maken hebben.