Accu vraagje

Okki

Donateur
In de auto van mijn vrouw moet een nieuwe accu. Ze rijdt er weinig mee en de huidige accu heeft het al na 1,5 jaar begeven.

Nou zie ik voor haar auto accu's met 40Ah, 44Ah, 52Ah en zelfs nog hoger.

Is het beter (omdat er dus weinig mee gereden wordt) een accu met een hoger Ah te nemen of maakt dat niks uit?
 

oco1979

Forumguru
Hoger is beter,als die er in kan. Hebt dan wat over,niet te hoog nemen want alternator moet nog meekunnen.
 

Fabia 123

Forumguru
Diesels hebben vaak zwaardere accu's.
Kijk eens op internet wat voor accu voor de auto van je vrouw met dezelfde motor gebruikelijk is. Zoals al eerder opgemerkt de accu moet passen en er zit verschil in levensduur tussen accu's.
 

Cordoba

Forumguru
Een lichtere accu is wel goedkoper, maar gaat per definitie korter mee bij dezelfde omstandigheden. Dat komt omdat een kleine accu bij een koude start een veel groter deel van zijn capaciteit nodig heeft om te kunnen starten, en hoe vaker en hoe dieper een accu wordt ontladen, hoe meer de accu 'slijt'. Mijn auto heeft origineel bijvoorbeeld een 60Ah accu ondanks dat er maar een 1.4 16V (75 pk) benzineblok in ligt, die originele accu is dan ook op een maand na 12 jaar oud geworden. Bij vervanging kreeg ik ook aanbiedingen van (te) lichte accu's van 44 Ah en dergelijke, maar vanwege de betrouwbaarheid gekozen om weer een 60Ah accu in te bouwen.
 

Roedie76

Senior Member
Het enige voordeel van een grotere/zwaardere accu is dat het langer duurt voor de accu leeg is.

Aan de andere kant, duurt het ook langer voor hij vol is.

Voor een accu is het slecht om lang stil te staan.
Zeker in een auto, hier zijn namelijk altijd wel wat kleine verbruikers die een klein beetje stroom gebruiken.
Daardoor wordt de accu langzaam leeggetrokken en dat is funest.

Het is beter om een standaard accu te halen en er af en toe een acculader op aan te sluiten zodat de accu vol blijft.

Een lege accu gaat namelijk sulfaat vormen op de loodplaten in de accu en daardoor neemt de capaciteit af.
En uiteindelijk zal de accu ook helemaal geen stroom meer kunnen opslaan.

Bij normaal gebruik gaat een autoaccu ongeveer 4 à 5 jaar mee.
 

LdN

Forumguru
Een zwaardere accu zal voor dat probleem niet helpen.
Alle accu's zullen zelfs als ze niet gebruikt worden zich zelf langzaam ontladen.
Uiteindelijk zal de accu als hij niet regelmatig geladen word sulfateren (er word een isolerende laag op de platen opgebouwd)
waardoor de inwendige weerstand gaat stijgen en de startstroom niet meer geleverd kan worden.
Het enige wat hier in kan helpen is de kwaliteit van de accu, een hoge kwaliteit (lees: goed A merk)
zal minder snel zichzelf ontladen en dus minder snel sulfateren.
Overig doet een startpoging maar een minimale aanspraak op de capaciteit van een accu.
Een start van gemiddeld 250A ontlaadstroom gedurende 5 seconden neemt 1250A/s capaciteit uit de accu,
er zitten 3600 seconden in een uur dus omgerekend in Ah is dat maar 0,35Ah.
Het is de inwendige weerstand die stijgt naarmate een accu ouder word of dieper ontladen is die er voor zorgt
dat uiteindelijk de startstroom niet meer geleverd kan worden omdat die inwendige weerstand elektrisch gezien
in serie staat met de accu waardoor je er spanning over verliest.
Het enige wat een accu in goede conditie houd is hem gebruiken (ontladen en laden).
 

Okki

Donateur
Dank allen. Standaard hoort er een 40 Ah accu in, er zit nu een 44 Ah accu in van een (voor mij) onbekend merk.
Ik ga bij Slager automaterialen een nieuwe accu halen, twijfel alleen nog over het merk Bosch (ca. € 100) of hun eigen huismerk "Berga" wat volgens hun eigen zeggen natuurlijk even goed maar goedkoper is (ca. € 70)
 

fanSkoda-VW

Donateur
Er zijn dingetjes te koop. Ik bedoel een plaatje zonnecellen met regulator en sluit je aan in de sigarenaansteker om de accu op peil te houden. Zie:

https://discountoffice.nl/p/druppel...MIj5u28PPY1gIVEBQbCh1JWQlmEAQYBCABEgJlv_D_BwE

Da's wat ik bedoel. En er zijn ook dure te koop, zijn die beter?

Capaciteit accu als standaard of ietsje méér. Bij grotere capaciteit is de accu meestal ook groter, en let er ook op dat de aansluitpolen aan dezelfde kant zitten.
Loodzuuraccu's zijn al jaren op de markt en er is veel ervaring mee. Niet elke accu is gelijk. U kunt aan de buitenkant niet zien of een accu een goede of een slechte accu is. Er zijn vele manieren om op de kostprijs van de accu te besparen, een beetje minder lood merkt niemand, maar de levensduur is veel korter, daarom zijn er zo veel prijs en kwaliteitsverschillen.

grtsss
 
Laatst bewerkt:

Okki

Donateur
@fanSkoda geen idee of zo'n zonnpaneel werk (wel een grappig idee overigens) maar bij deze auto gaat dat zeker niet werken aangezien de sigaren(of cigaretten ;)) aansteker via het contact is geschakeld.
 

Cordoba

Forumguru
A-merken voor accu's is onzin, of eigenlijk: B-merken (qua kwaliteit) bestaan niet. Vroeger toen er nog allerlei kleine accu-fabriekjes als uit de krachten gegroeide huisvlijt bestonden wel, maar tegenwoordig bestaan er wereldwijd niet meer dan tientallen accu-fabrikanten voor auto's. Gezien het feit dat het alleen maar extra geld kost, om naast een goede accu ook accu's van mindere kwaliteit te maken, komen er uit een fabriek alleen accu's van verschillende grootte en soms verschillende techniek, maar niet van verschillende kwaliteit. Eén en dezelfde accu wordt dus onder tientallen merknamen verkocht door allerlei bedrijven.

@oco1979 Keuze voor merken als Varta, Bosch, Wilson enz. is dus wel duurder, niet beter.
 
Laatst bewerkt:

fanSkoda-VW

Donateur
Nou, alle accu's hetzelfde? dat zou ik niet willen beweren.
Ik heb bij een -inmiddels ter ziele Acifit / Fulmen- accufabriek gewerkt.
Als wij accu's maakten voor een 'merk', dan werd er selectie toegepast om aan de eisen te voldoen.
grtzz

p.s.
O ja, er bestaan ook zonnepanelen met accuklemmen, die kan je dan wel toepassen?
 
Laatst bewerkt:

LdN

Forumguru
Was het maar zo dat alle accu's hetzelfde waren dan was een deel van mijn werk een stuk makkelijker.

Ja vele accumerken behoren tot de zelfde moedermaatschappij, dat zijn grote multinationals die ze ooit
eens opgekocht hebben, de fabrieken en ook de samenstellingen en dus de kwaliteit van de accu's verschilt
echter nog steeds.
Ook andersom komt veel voor, denk aan Varta waarvan de motive divisie nu al weer enige tijd tot Johnson controls
behoort terwijl de andere divisies zoals de consumenten batterijen en de knoopcellen weer tot twee andere
grote bedrijven horen. Al zijn dit dus geheel gescheiden bedrijven ze voeren allemaal het Varta merk.
Sonnenschein behoort al jaren tot het GNB concern net zo als Fulmen en exide accu's. Op zich is GNB weer een
onderdeel van exide technologies.

In de consumenten markt (penlights, camera accu's etc) komt het wel veel voor dat er 1 fabrikant is die verschillende
merken fabriceert (dat is niet zo maar er worden gewoon andere labels op hetzelfde product geplakt).
Het bedrijf waar ik nu werk is een spin-off van SAFT een Franse batterij fabrikant (en ja toen werkte ik er ook al), daar
rolde uit dezelfde fabriek b.v. de oplaadbare penlights voor Philips, Sony, en ook voor een low budget merk wat destijds HaPe heette.
Alles rolde uit dezelfde machines en afhankelijk van de verpakkingslijn werd er een ander label op geplakt.

Ik werk nu voor een voormalige divisie van AEG, ook dat is zo'n oud bedrijf wat aan het eind van de jaren negentig
door de toenmalige eigenaar (Daimler Benz) in brokken en stukken verkocht is aan de hoogste bieders met als gevolg dat
de huidige AEG bedrijven nog steeds het AEG merk voeren maar niets meer met elkaar te maken hebben.
De witgoed divisie behoort al jaren bij het Zweedse Electrolux concern, Het AEG bedrijf (power solutions) waar ik bij werk is geen Duits
bedrijf meer maar puur Nederlands (hoofdkantoor in Zwanenburg) en al weer jaren zelfstandig en via een holding met
1 werkmaatschappij beurs genoteerd.
Zo zijn er nog een 4-tal andere AEG bedrijven die allemaal hetzelfde merk voeren (met een toevoeging aan de merknaam die de klanten
nauwelijks opvalt) en niets met elkaar te maken hebben.
 

Okki

Donateur
Dank dank dank.....ik heb voor mijn vrouw (die geen Skoda heeft :nono:) gekozen voor een Berga accu.
Auto is inmiddels 13 jaar jaar oud en hopelijk kan ze weer even vooruit...
 

oco1979

Forumguru
ben ik mee eens dat niet alle accu's dezelfde zijn.
Reeds meer dan 18 jaar al gezien,budgetmerk iets minder levensduur heeft.
 
Bovenaan Onderaan