Accu vervangen

Taste

Nieuw lid
Heb niet gezegt dat ik verstandig ben alleen dat ik verstand heb :-) maar inderdaad gebruik de ODBeleven voor het uitlezen en resetten van fouten. Je moet wat als je nog een beetje wil doe het zelven.
Wel frustrerend dat je zelf zo weinig meer kan aan je auto tegenwoordig. Zelfs voor het vervangen van de nummerbord verlichting door LED heb je VAG tool nodig
 

Chatslet

Forumguru
Zet de airco eens uit en kijk eens of het start/stop systeem dan wel goed werkt. De climate control wil de motor nog wel eens aanhouden of aanslingeren als er gekoeld moet worden. Heb je hem op 19 graden staan dan zal dat zeker het geval zijn.
 

Taste

Nieuw lid
Nee dat is het niet gebruik de Airco nauwelijks en ook de 13 naar 7 polige converter uit de trekhaak aansluiting heb ik verwijderd. Moet echt de accu zijn want als hij wel uit gaat gaat hij vrij snel weer aan zelfs als alleen de radio en de DLR aan staan.

Is ook niet zo gek na 218.000km en 7 jaar
 

berry1952

Nieuw lid
Beste mensen, ik zoek een nieuwe VARTA-accu voor mijn skoda octavia 1.6TDI van 2014 met start-stopsysteem. Er zit nu een AGM accu in. De Ik lees echter dat je voor een auto met een start-stop systeem een EFB type moet hebben. Wie kan mij een goed advies geven?
 

brepus13

Forumguru
Gewoon weer een agm in (laten) hangen. Efb zijn beduidend minder goede ervaringen mee...

Edit: gebruik de zoekfunctie nog even, is redelijk veel over geschreven. Volgens mij sneuvelden de efb bij bosjes bij nieuwere auto’s.
 

LdN

Forumguru
Verkeerd gelezen, de AGM is de betere accu, EFB is een goedkoper en minder goed alternatief
 

berry1952

Nieuw lid
Ik krijg links en rechts te horen dat een EFB accu het eerder opgeeft dan een AGM accu voor een auto met start-stop systeem.
 
Ja, dat las ik hier dus ook en ik was bezig met dimlicht links voor (proberen) te vervangen en toen viel mijn oog op de accu en de letters EFB. En aangezien je de accu ook al niet zelf kan vervangen, zal de kans groot zijn dat die dan bij mij ook in korte tijd aan vervanging toe zal zijn (wet van murphy). Maar het start/stop systeem wil ik ooit nog wel een keer uit laten zetten, misschien red mijn EFB accu het nog tot die tijd.
 

prosier

Forumguru
Heren.

1. je hoeft niet naar de dealer. (sowieso altijd vermijden)
2. inleren is helemaal niet nodig als je hetzelfde type pakt of, op zijn minst dezelfde Ah (63/69/70 etc).
3. AGM is enkel als deze niet in de motor ruimte zit (ik heb het wel en heb dus een EFB).
4. EFB en AGM zijn even goed (inderdaad deze 2 voor startstop). EFB kan beter tegen hogere temperatuur, vandaar dat je AGM meestal onder de achterbank vindt.
5. als je wisselt van EFB<->AGM of je hebt een andere Ah capaciteit, *dan* moet je in vcds even wat aanpassen.

I did it all before...(en de info heb ik van meneer Varta gekregen btw)
 

berry1952

Nieuw lid
Ik heb de accu van mijn Skoda Octavia Combi 3, 1.6TDI, 2014 (VARTA 68Ah 12V; 380 Ampère; AGM) vervangen door een Varta: Varta Silver Dynamic E39 Accu van 70Ah. Ook AGM (AGM altijd vervangen door een AGM). Tijdens de operatie heb ik de stroom niet onderbroken door een andere accu aan te sluiten met startkabels. Ik heb de accu niet hoeven in te lezen. Wel kreeg ik een paar foutmeldingen, maar na even 100 meter gereden te hebben verdwenen die.
 

brepus13

Forumguru
Je nieuwe accu inleren is wel raadzaam ivm het aanpassen van het laadprogramma etc. ( Al zal hij het ook wel blijven doen zonder maar het verlengd de levensduur wellicht. )
 

prosier

Forumguru
Inleren is nogal een zwaar woord. Die silver dynamic is een agm he?

Je moet in vcds 68Ah aanpassen naar 70....thats it.
 

Cordoba

Forumguru
Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat het bijladen van de accu bij start/stop ook in de loop van de levensduur van de accu wordt aangepast door de auto. Dat betekent dat je dus ook eigenlijk de accu moet inleren als je exact hetzelfde type terugzet bij vervanging, omdat in de loop der tijd de capaciteit van de accu terugloopt. Volgens mij dus vergelijkbaar bij het inleren van de gasklep na reiniging van het gasklephuis.
 
Bovenaan Onderaan