Accu vervangen

pvdm

Nieuw lid
Beste allemaal,
De accu van mijn Greenline (met 1.2 TDI motor) is mogelijk aan vervanging toe.
Heeft iemand dat al eens gedaan en kun je daarover iets vertellen?
Bijvoorbeeld over het merk en type, waar gekocht, de prijs, tevredenheid over de accu etc.
Hoor graag en groeten,
Peter.
 

Cordoba

Forumguru
Gezien de leeftijd van de auto is dat behoorlijk snel, maar het gebeurt wel zo af en toe dat zo'n jonge auto een andere accu nodig heeft.

Mijn auto is denk ik het andere uiterste: wordt volgende maand 10 jaar (op kenteken) en heeft nog de originele accu, terwijl het toch geen km-vreter is, en ook wel eens een dag of vier stilstaat, en altijd buiten slaapt.

Overigens kun je een (opgeladen) accu laten testen bij garage, bandenboer/accuboer en dergelijke, zo voorkom je dat je onnodig een accu vervangt, terwijl de oorzaak mogelijk in iets anders zit.
 

Monteurtje

Forumguru
De accu van een auto met start-stop systeem kun je niet zomaar vervangen. De accu moet aangepast/ingeleerd worden aan de auto. Dat kun je niet zelf alleen de dealer.
 

pvdm

Nieuw lid
Wat is dat precies; aanpassen en inleren?
Als je de accupolen hebt losgemaakt, moet dat dan ook gebeuren?
 

Monteurtje

Forumguru
Nee als de polen losgehaald worden hoeft het niet. Maar wanneer de accu vervangen wordt moet de fabrikant ingevoerd worden. Het nummer van de accu moet ingevoerd worden.
 

Skoody Boo

Actief lid
Maar over dat inleren.... hoe moet je nou een accu vervangen zonder de polen los te halen? Of zie ik het nou allemaal weer te praktisch.
 

Canon-Eye

Forumguru
Polen loshalen alleen leidt blijkbaar niet tot de noodzaak van opnieuw aanmelden/inleren.

Maar een andere accu wordt blijkbaar niet herkend, dus die zal eerst even aan het systeem voorgesteld moeten worden voor-ie mee mag doen.
't Is nèt een forum...:smirk:
 

Captain Hook

Forumguru
Maar wat is dan het verschil tussen de accu aansluitingen loshalen en weer vastschroeven op dezelfde accu versus vastschroeven aan een nieuwe/andere accu? :ahum:
M.a.w. hoe herkent de auto elektronika dan dat er een andere accu in zou zitten???

BTW: het mot niet gekker worden. Nog even en als de lampjes/ruitensproeiervloeistof/olie niet van een 'goedgekeurd' merk zijn, dan schakelt de startonderbreker de auto uit...:icon_smile_dead:
 

Canon-Eye

Forumguru
Zal wel een of ander chippie in die accu zitten, vermoed ik - kan haast niet anders?

Vergelijk het maar met de trucjes die sommige printerfabrikanten uithalen met hun inktcartridges: als die zich "leeg" meldt, stopt-ie gewoon. En hervullen met goedkopere inkt heeft alleen zin als ze dat chipje ook kunnen resetten, anders blijft hij "leeg!" roepen...
 

Cordoba

Forumguru
Bij start-stop systeem heb je (dacht ik) een gel-accu, of een gel-accu naast de normale accu. Ik vermoed dat dit er iets mee te maken heeft.
 

Monteurtje

Forumguru
Een accu van een auto met start stop systeem (SSS) is anders dan een accu van een gewone auto. De minpool is anders. Een gewone accu heeft een massakabel rechtstreeks op de carrosserie. Maar bij een auto met zit daar nog wat tussen. Namelijk een regelapperaat voor accubewaking. Deze meet de toestand van de accu om te bepalen of de motor gestopt kan worden of dat die gestart moet worden, ook al wil je nog niet wegrijden. En er zit een accusensor in. Dat regelapperaatje moet even aangepast worden als er een nieuwe accu in komt. En er mag ook niet zomaar een accu in. Het moet wel een AGM accu zijn. Een accu van een auto met SSS mag je ook niet opladen door de lader rechtstreeks op de minpool te plaatsen, maar moet op een massapunt in de motorruimte. Anders raakt het regelapperaat van slag. En kan het SSS uitvallen en niet meer werken. Maar als je geen waarde hecht aan het SSS kan het misschien zonder aanpassing en gewoon een nieuwe accu erin zetten.
 

Monteurtje

Forumguru
Er zit een vliesaccu in. AGM -> Absorbent Glass Mat. In een paar Octavia's En Superbs kom je een gewone accu tegen. Waarbij het SSS niet werkt. En moeten er wat aanpassingen en coderingen verandert worden waardoor die dat herkend. Maar dat werkt niet. En dan zet je er een AGM accu in. Probleem meteen opgelost.
 

Cordoba

Forumguru
Als ik meer tijd heb, moet ik me daar eens in gaan verdiepen. Voor zover bedankt, voor het bevredigen van mijn nieuwsgierigheid.
 

Chatslet

Forumguru
Maar het is toch zo dat je alleen het merk/type van de accu programmeerd en de accu dus niet hoeft in te leren zoals je bijvoorbeeld een nieuwe BCM module oid moet inleren? Dus dan volstaat het vervangen met een accu van het zelfde merk en type toch gewoon?
 

Taste

Nieuw lid
Dit is een wat oude discussie maar als ik dit zo lees denk ik wel dat het mijn probleem kan verklaren.
Ik heb ook een Greenline uit 2010 dus nu 7 jaar oud. Met starten merk ik geen problemen met de accu maar de Sart/Stop werkt nog maar heel zelden en vaak start de motor weer na enkele 10 tallen seconden. Kan dit aan de accu liggen? Zo ja ben ik verplicht deze bij de dealer te late vervangen of zijn er inmiddels andere opties?
 

Spierings

Forumguru
Je hoeft niet naar de dealer, maar je moet wel een accu hebben waar een code op staat en iemand met verstand van zaken om hem in te leren..
 

Taste

Nieuw lid
Heb zelf wel verstand :-) maar alleen een Odbeleven diagnose en voor zover ik kan zien kan ik het daarmee niet voor de Fabia II (wel een Audi A6/A8). Maar in feite zou elke redelijke garage het dus moeten kunnen, b.v. Bosch car service?
 
Bovenaan Onderaan