Accu vervangen 60ah nu brand airbag lampje

Cordoba

Forumguru
9 jaar bij een ouderwetse loodaccu in een auto zonder start/stop kan makkelijk. Bij mijn vorige Fabia bijna de 12 jaar gehaald (productiemaand accu staat ook op de accupolen ingeperst).
Als er origineel een 72Ah accu in stond, kan een 60 Ah accu wel eens een stuk korter meegaan, schrik niet als de levensduur van 9 naar 5 jaar is gegaan. Belangrijk voor de levensduur van een accu is van groot belang hoe ver een accu ontladen wordt en hoe vaak, als de capaciteit van je nieuwe accu al 20% minder is, is dat een serieus verschil, zie onderstaand rekenvoorbeeld:
- accu 72 Ah, wordt voor 50% ontladen door gebruik (bijv. meerdere startpogingen bij strenge koude), dus 36Ah verbruikt resulteert in een SOC van 50% (SOC state of charge)
- accu 60 Ah, als je daar diezelfde 36 Ah verbruikt, blijft er nog 24 Ah over in de accu, dus een SOC van 40%, dus duidelijk meer schade die je bij zo'n ontlading aan de accu toebrengt.

Nu is het verschil tussen 60 en 72 Ah naar verhouding vrij klein, maar ik zie soms ook dat ter vervanging van een originele 60 Ah accu slechts een 44 Ah accu aangeboden wordt, als een accu dan wat ouder wordt (en minder bruikbare capaciteit over houdt), dan ga vrij makkelijk naar echt lage SOC-waardes van 20-30%.
 
Dit is een leerzaam stukje.
Mijn dank.
We gaan eens kijken hoelang de nieuwe meegaat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan